Senaste nytt

Incheckning av bagage på light-biljett EBG (ej närvarande vid incheckning), statuslös medresenär.

Jonas C

Medlem
Ber om ursäkt ifall detta låter som en nybörjarfråga då jag ytterst sällan reser med incheckat bagage.

Reser till Malaga om 10 dagar med SAS. Har bokat economy light (friends&family), medresenär är statuslös. Som EBG får jag ta med två incheckade väskor.

Jag kommer att ankomma med ett SAS-flyg samma dag med kort connection och går direkt till gaten för det anslutande flyget där jag möter upp min medresenär.

Min medresenär vill checka in en väska. Frågan är om det är möjligt att min medresenär kan checka in en väska gratis eller behöver jag som EBG vara fysiskt närvarande vid incheckningen? Jag kommer själv endast att resa med handbagage.

Ber om ursäkt ifall detta låter som en nybörjarfråga då jag ytterst sällan reser med incheckat bagage.

Reser till Malaga om 10 dagar med SAS. Har bokat economy light (friends&family), medresenär är statuslös. Som EBG får jag ta med två incheckade väskor.

Jag kommer att ankomma med ett SAS-flyg samma dag med kort connection och går direkt till gaten för det anslutande flyget där jag möter upp min medresenär.

Min medresenär vill checka in en väska. Frågan är om det är möjligt att min medresenär kan checka in en väska gratis eller behöver jag som EBG vara fysiskt närvarande vid incheckningen? Jag kommer själv endast att resa med handbagage.

Senast jag checkade in en väska så stod det att jag personligen måste lämna den vid bag drop men det var ingen som kollade det sedan.

Det ska inte gå, men om man fifflar kan det nog gå. Det kan dock gå rätt illa om du missar din connection, för då blir antingen din väns väska avlastad, eller så blir det lite frågor till dig och din vän.

Sen kan det ju också bli lite frågor till dig från farbror blå vid ankomst om det visar sig att din vän packat något olämpligt i "din" väska, men man får väl anta att ni känner varandra tillräckligt väl för att så inte ska ske?

Arlanda Express brukar tillåta att lämna in en annan resenärs väska på tågstationen om man har bild på legitimation. Har gjort det flera gånger utan problem. Så om din medresenär kan tänka sig att köpa en biljett med Arlanda express och checka in dagen innan / tidigt på dagen beroende på tid så kan det vara ett alternativ. Annars är nog bag drop det bästa alternativt även om det inte verkar vara helt tillåtet.

Detta fungerar även om man är på connection. Flög nyligen EWR-ARN-LHR och min tjej kunde utan problem lämna en väska med en sak jag hade glömt.

Om du har kvar ett Eurobonus Silver, som du kan/vill ge bort, så kan du ju ge bort den till din vän, som då kan checka in sin väska som EBS.
I värsta fall får det bli så, även om det kanske är lite bortkastat då jag hellre ger bort det till någon som reser oftare.
Vid self-service bag-drop har jag aldrig blivit kontrollerad i alla fall... Be din medresenär att checka in er båda i automaten och skriv ut bagagetaggen där.. så ska det nog flyta på fint.
Tack för tipset! Helt missat att det finns self-service i bag drop.

Så länge det är separata bokningar, dvs att din resa börjar där din vän ska droppa bagaget, och att det är på en flygplats där bagdrop finns, så är det inga problem.

Toppen