Senaste nytt

Incheckat hela vägen eller hämta bagage på Arlanda

Av samma anledning som att man måste hämta bagaget vid internationell ankomst för att traska till inrikesterminalen med väskorna.

Du hämtar baggage i j tar det genom tullen. Men normalt behöver du väl inte gå till inrikes terminalen och checka in igen? Det vanligaste är väl att de redan är i checkade hela vägen och du bara släpper dem på en bagdrop efter tullen och specifikt inte behöver gå igenom hela incheckning igen?

Vad jag vet tillhör Florida fortfarande USA.

Ja, de har väl inte ens pratat om att hoppa av, till skillnad från Californien :)

Du hämtar baggage i j tar det genom tullen. Men normalt behöver du väl inte gå till inrikes terminalen och checka in igen? Det vanligaste är väl att de redan är i checkade hela vägen och du bara släpper dem på en bagdrop efter tullen och specifikt inte behöver gå igenom hela incheckning igen?

Stämmer såklart, jag som slarvar lite med formuleringen.

Enligt sas så behöver man ta bagaget genom tullen på första flygplats i Sverige. För att sedan checka in den igen.

I går på ett SAS-flyg på väg in till Arlanda gjordes ett utrop om att väskor måste hämtas ut på Arlanda och checkas in igen om inte det anslutande flyget är SK. De underströk att detta gällde även om väskan var incheckad till slutlig destination.

I går på ett SAS-flyg på väg in till Arlanda gjordes ett utrop om att väskor måste hämtas ut på Arlanda och checkas in igen om inte det anslutande flyget är SK. De underströk att detta gällde även om väskan var incheckad till slutlig destination.
När de gör det utropet har jag tagit för vana att gå till servicedesken och kollat vad som gäller, för Lufthansa-gruppen har det nästan alltid gått direkt ändå.

Det är samma information som jag har också. Nu handlade ju min fundering mer kring att bagaget ska till CPH, som enligt min info iallafall ännu inte tillhör USA.
Du verkar fortfarande inte förstå varför man måste hämta väskan på första flygplatsen i USA. Det är ju för att tulla in i USA.

Så, varför ska du tulla in väskan i USA när du ska flyga MIA-EWR-CPH?

Det är samma information som jag har också. Nu handlade ju min fundering mer kring att bagaget ska till CPH, som enligt min info iallafall ännu inte tillhör USA.

Du verkar fortfarande inte förstå varför man måste hämta väskan på första flygplatsen i USA. Det är ju för att tulla in i USA.

Eftersom USA är experter på "konstiga regler" så är det i det här fallet nog bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite, speciellt som en av specialreglerna inte nämns i tråden...

Det är mycket lättare att resa ut ur USA än in i USA. På MIA-EWR-CPH på samma biljett så går väskan hela vägen till CPH utan att du behöver göra något, förutsatt att ditt uppehåll i EWR är kortare än 12 timmar. Är det längre än så så måste du hämta ut väskan i EWR.

Jag fattar och har hela tiden fattat varför man ska hämta väskan i USA. Hela ursprunget till denna tråden handlar just om jag behöver plocka väskan på T5 och traska till T4 av just tull skäl.

När det gäller inrikes delen i USA ställdes frågan för att försäkra mig om att det gick, så det inte var något annat som ställde till det. Ex olika groundhandling för olika bolag eller något annat skäl.

En kort uppdatering är att jag fick info vid incheckning att jag måste hämta väskan på Arlanda och droppa den på T4:an även om det är checkat hela vägen.

Eftersom USA är experter på "konstiga regler" så är det i det här fallet nog bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite, speciellt som en av specialreglerna inte nämns i tråden...
Egentligen är reglerna väldigt enkla. USA har generellt sett inte internationell transit (testades väl på ett par flygplatser men jag är osäker på om det finns kvar) och därför måste man alltid tulla in i landet när man kommer från tredje land.

När det gäller inrikes delen i USA ställdes frågan för att försäkra mig om att det gick, så det inte var något annat som ställde till det. Ex olika groundhandling för olika bolag eller något annat skäl.
Så länge du har allt på en biljett så går det generellt sett bra att checka in bagage hela vägen om inte tullregler sätter stopp någonstans.

Det är mycket lättare att resa ut ur USA än in i USA. På MIA-EWR-CPH på samma biljett så går väskan hela vägen till CPH utan att du behöver göra något, förutsatt att ditt uppehåll i EWR är kortare än 12 timmar. Är det längre än så så måste du hämta ut väskan i EWR.

Tack för ett lite mer nyanserat svar. Reser väldigt mycket österut och inte så mycket åt väster. Och som du säger, är min bild av flyg i USA lite speciellt. Därav lite extra frågor för att vara på säkra sidan.

Toppen