Senaste nytt

Inbjudan till SAS dialogmöte Landvetter 13 maj 2016

Vad sades det förresten mer om Luleå och Umeå? Noterade att SAS skulle öka där. Kul om detta går bra.
Det finns fler som åker GOT-UME än vad det finns stolar direkt. Det är nog ett stort skäl. Det fanns även sådant utrymme på Luleå även om Umeå var tydligare.
De sade inget konkret (ingen på mötet verkade åka sträckan) men än att det hade varit en lyckad satsning som de skulle utöka.
Risken är naturligtvis att om SAS går in där och det visar sig gå bra, så är det en utmärkt anledning för Austrian att faktiskt börja flyga den linjen och då "slå ut" SAS enligt samma logik.

Men Göteborgarna blir ju vinnare i det fallet eftersom de får en linje till Wien. Men SAS blir förlorare.
Det gäller ju i detta läge att fixa ett samarbete med Austrian. Jag tror inte de klarar om SAS matar vidare till deras nät.

SAS verkade vara på att skapa samarbeten och sälja biljetter åt andra alliansbolag. De är stolta över codesharen på Lufthansas flighter till Frankfurt och München, men uppenbart bittra över att TAP inte ville samarbeta, framförallt när det inte bar sig på GOT-LIS.

Det finns fler som åker GOT-UME än vad det finns stolar direkt. Det är nog ett stort skäl. Det fanns även sådant utrymme på Luleå även om Umeå var tydligare.
De sade inget konkret (ingen på mötet verkade åka sträckan) men än att det hade varit en lyckad satsning som de skulle utöka.
Jag flyger UME-GOT-UME ungefär en weekend i månaden sedan i december 2015, dvs UME-GOT fredag och GOT-UME söndag.
I början var planen i det närmaste fullsatta medan de senaste turerna UME-GOT varit knappt halvfulla. Kanske CRJ skulle passa bättre på den här linjen ?
Söndagsturen verkar SAS ha haft problem att få fram flygplan till, för man har tidigarelagt eller helt ställt in flygningen, vilket drabbat 3 av mina bokningar :-(
Prissättningen har också varit lite märkligt tycker jag då det 1-2 veckor innan avgång varit betydligt billigare att åka UME-ARN-GOT än UME-GOT direkt.
Nu bokade jag alla resor i samband med en kampanj: 868:- enkel i Plus :)
Man tycker ju att SAS borde försöka fylla direktflighterna i första hand för att få loss kapacitet på GOT-ARN/ARN-UME.

BRA kör UME-GOT ToR 2 ggr i veckan med Saab 2000, men vet inte alls hur deras beläggning ser ut. Har dock en bekant som åkt med BRA UME-GOT och sagt "aldrig mer" efter 1½ timme i ett sunkigt propellerplan som dessutom vad jag kan se på Flighradar24 ofta blivit försenat eller tom ställts in. Förra veckan kördes linjen tillfälligt med en Saab 340 pga trasig Saab 2000.
Och jag håller med - åker hellre i en rymlig 737-600 än en trång Saab 2000.
Återstår bara att se om SAS kommer att utöka Umeå linjen till dagliga avgångar som med Luleå.

Toppen