Senaste nytt

Inbjudan till SAS dialogmöte Landvetter 13 maj 2016

Tack för en bra rapport från mötet!

Fanns det vid mötet någon känsla eller antydan om att man ska göra om gränserna för uttag av awards - dvs försämringar?
 
Fanns det vid mötet någon känsla eller antydan om att man ska göra om gränserna för uttag av awards - dvs försämringar?
Nej, de diskuterades snarare hur möjligheter att kunna använda våra poäng kan ökas. Införandet av plus-awards på longhaul och kraftig ökad tillgång på Europa/Skandinavien var ett sätt att få fler att använda poängen.
Dessutom att många longhaul awards avbokas var också en sak som diskuterades.
 
Dessutom att många longhaul awards avbokas var också en sak som diskuterades.
Det var en av de största anledning varför många flygbonusprogram, i synnerhet amerikanska program, debiterar saftig summa av om-/avbokningsavgift på bonusresor för sina medlemmar (ofta undantag för högsta statusmedlem).
 
Det var en av de största anledning varför många flygbonusprogram, i synnerhet amerikanska program, debiterar saftig summa av om-/avbokningsavgift på bonusresor för sina medlemmar (ofta undantag för högsta statusmedlem).
Ja, tyvärr blir det väl snabbt annars en självsnurra av det. Det är dålig tillgång, så då bokar man upp för säkerhets skull för att det inte kostar något att boka av. Vilket resulterar i ännu sämre tillgång (för när de väl avbokas kort före avgång återgår de inte som award). Eller något i den stilen.

Fri avbokning är en väldigt bra förmån tycker jag. Men jag har full förstårelse för att det nog kostar väldigt mycket att ge den.
 
De menade att det är svårt att slå sig in på sådan marknad där en konkurrent har en hubb.
Mmm, frågan är bara då vad som blir kvar. Kikade på destinationerna:
  • Riga (airBaltic - hubb)
  • Berlin Tegel (Air Berlin - hubb)
  • Paris CDG (Air France - hubb)
  • London LHR (British Airways - hubb)
  • Bryssel (Brussels Airlines - hubb)
  • Prag (Czech Airlines - hubb)
  • Helsingfors (Finnair - hubb)
  • Düsseldorf (Germanwings/Eurowings - hubb)
  • Reykjavik (Icelandair - hubb)
  • Amsterdam (KLM - hubb)
  • Frankfurt (Lufthansa - hubb)
  • München (Lufthansa - hubb)
  • Zürich (Swiss - hubb)
  • Lissabon (TAP - hubb)
  • Istanbul (Turkish Airlines - hubb)
Därtill är ett flertal andra huvudstäder och andrastäder runtom Europa täckta av Norwegian, Ryanair och Wizz.

Alltså: om kriteriet är att det inte ska finnas någon konkurrent med hubb på en ev. ny destination blir det rätt tuftt att hitta något attraktivt.
 
Toppen