Senaste nytt

Immigration i USA via automater

Jag är mer inne på att de slumpmässigt tar alla fingeravtryck igen då och då.

Jag tror också att de kör ganska mycket slumpmässigt. Särskilt när det gäller återkommande besökare. De sparar ju så mycket information ändå..

Jag frågade om detta i januari när jag var i Miami och det bekräftades då att information sparades (jag gissar mot passnumret) så skälet till att man bara (som oftast) behöver lägga högerhanden på skannern är att du är en igenkänd resenär.

Dock kan man självklart göra slumpvisa kontroller..

m någon är i NYC i helgen så finns min vapendragare sembl där fredag till söndag, och jag från sent torsdag till måndag

Smart av dig att låta någon annan ta vapnen.

Min chef fick också prechecked på två legos häromsistens. Vad jag förstår, så får flygbolagen slumpmässigt dela ut prechecked till folk. Låter helt sjukt imho - vad får man då för säkerhet?

Samma som innan?

Vet du om köerna på SFO brukar vara extremt långa?

Jag tycker att SFO varit smidigt för mig varje gång.

Provade i Chicago igår och det fungerade inte för mig, så det blev att traska vidare till manuell betjäning. Var ändå klar och incheckat på nytt och i Admiral lounge på mindre än 30 min.

Låter förvisso som det var en ok upplevelse i alla fall ;)

Stod det något om att maskinerna skulle kunna användas för icke-amerikaner? Eller chansade du bara?

Jag chansade och fick som svar att man håller på och trimma in systemet för oss med ESTA.
Tyvärr fick jag inget svar på när detta skall vara igång. Bara en vänligt tillsägelse följ de svarta banden och vänta på din tur. =D

Jag har precis provat dessa nya automater i Chicago. Jag gick i den vanliga kön men precis innan ”sista svängen” stod en tjej och frågade om jag reste in till USA på ESTA för första gången vilket jag inte gjorde. Jag fick då fortsätta rakt fram till dessa grönlysande automater. Man blir uppmanad att scanna sitt pass, får lämna fingeravtryck, fotograferas och svara på tulldeklarationsfrågor i automaten. Därefter får man ett ”kvitto” och ställer sig i en kö för att få träffa en CBP tjänsteman som ställer samma frågor som alltid och får sedan en stämpel i sitt pass. När man går genom tullen så lämnar man ”kvittot”, inte den tulldeklaration man får på planet, till tulltjänstemannen.
Nu var det första gången jag provade detta och förmodligen kommer det att gå lite fortare för mig nästa gång jag ska använda automaten, men det kommer nog att ta tid innan det här systemet blir effektivt (tillräckligt många automater) och man sparar tid på hela processen.
Ankom till Chicago för 11 dagar sedan och då var systemet inte igång. Då som nu blev det 4 fingrar som scannades.

Såg att fler av mina kollegor gjorde samma sak idag i Chicago (FB posts) när de bytte plan för vidare färd mot Vegas. Kul att det äntligen är igång.

Intrssant! Tvingades ni först stå i den vanliga kön för utlänningar och sedan använda automaterna eller går man direkt till automaterna?

Intrssant! Tvingades ni först stå i den vanliga kön för utlänningar och sedan använda automaterna eller går man direkt till automaterna?
Nästan alltid står det ju någon och hänvisar en vart man ska (ESTA eller Resident) när man kommer fram till repen men jag var först av planet och det fanns ingen där då så jag ställde mig i den vanliga kön. Jag tror att alla fick ställa sig i den vanliga kön och sedan slussades vi vidare till automaterna alldeles innan man blev tilldelad ett båsnummer och som jag uppfattade det fick inga förstagångsresenärer till USA gå vidare till automaterna.

Men det är ju den slingrande kön man vill undvika... Har man väl kommit fram till "båskön" har man ju oftast bara några få stackare framför sig. Min förhoppning var snarast att man kunde undvika hela den där kön.

Undrar om det är möjligt att använda automaterna första gången med ett nytt pass - även om man haft ESTA ett flertal år sedan tidigare? Eller om det är att kombinationen av ESTAt och passet som måste rest in i USA tidigare?

Toppen