Senaste nytt

Immigration i USA när man kommer via Mexico?

Just Kanada var kanske ett dåligt exempel eftersom de ofta har preclearance :)
Sant. Men säg Sverige då.

Läs innantill i mitt inlägg. Klockan tickar från det du reser in i USA tills du rest hem igen.Din tid i Kanada, Mexiko och de karibiska öarna räknas in i tiden i USA. Om Agehall, Croc och eventuellt andra vägrar förstå så är det inte mitt problem.

Jag vet inte vilken del av "flyg" du inte förstår, men du har fel. Man får nya dagar när man ankommer med flyg. Finns ingen som helst skillnad på att resa till USA från Mexico jämfört med de flesta andra länder. Du blandar ihop diskussionen med om man åker via land fram och tillbaka mellan länderna då det nog mycket väl kan bli så att samma 90 dagar tickar på, även om det inte ska vara så. Jag har själv rest mellan USA och Mexico ett flertal gånger och jag kan ju själv se hur min närvaro i USA varit registrerad.

Om du ska komma och påstå sensationella saker så får du åtminstonde backa upp det med en länk till någon myndighet som säger samma sak. Annars är du bara en snubbe på internet som tycker saker som uppenbarligen inte stämmer och jag tycker det är rätt taskigt att sprida felaktig information.

Lugn nu allihopa, även om ni har olika åsikter om vad som gäller måste diskussionen kunna föras på ett vuxet sätt.

Det har kommit in massa anmälningar nu på denna tråd som vi nu ska hantera så det är möjligt att en del inlägg kan komma att tas bort.

/Moderator

Här är någonting som kanske kan anses vara fakta
Visa Waiver Program and ESTA | U.S. Embassy & Consulates in the United Kingdom

Verkar dock inte göra någon skillnad på om man flyger eller åker bil till t.e.x Mexiko.
Min uppfattning är att om man "nuddar" USA så börjar 90 dagar ticka.

If I enter the United States visa free under the Visa Waiver Program, can I then travel to Canada/Mexico/ Bermuda or the islands in the Caribbean?
Yes, provided you have a return or onward ticket. If your return journey will take you back through the United States, even if only in transit, the total trip, including both periods of time spent in the United States/Canada/Mexico Bermuda, or the islands in the Caribbean cannot exceed 90 days. If it does, you will require a visa.

If I am transiting through the United States to Mexico, Canada, Bermuda or the islands in the Caribbean under the Visa Waiver Program, does the 90 day period begin on my initial entry into the United States, even though I am there for only a couple of hours? If I fly into the United States and out of Canada or Mexico, do I need a visa?
The regulations are the same as if you entered the United States for a holiday. If you will transit the United States to Mexico, Canada, Bermuda or the islands of the Caribbean the total trip, including both periods of time spent in the United States, Canada/Mexico, Bermuda, or the Caribbean islands cannot exceed 90 days. If it does, you will require a visa, unless you are a legal permanent resident of the country.

@DOEL Om du reser till USA (från Sverige) via Mexico är det som att resa till USA via Schweiz, alltså ingen skillnad.

Om sedan antalet dagar du får vistas i USA börjar räknas av när du ankommer till Mexico får du kolla upp (om det spelar ngn roll för dig).

Edit. Oaktat preclearence eller ej, du behöver giltigt pass och ESTA.

Naturligtvis börjar inga "90 dagar" (för USA) att ticka om man ankommer från Europa till Mexico. Det är först när du går över gränsen till USA som de dagar som du får lov att besöka landet under ESTA/Visa Waiver programmet börjar räknas. Att påstå något annat är således närmast befängt och fånigt. Det är vilken nation du är hemmahörande i, och därmed vilket "entry" program som du har möjligheten att komma in i USA under, som är avgörande - inte vilket land du senast besökte eller gjorde transfer genom. Som svensk medborgare, bärandes på ett svenskt pass (de flesta klarar sig med ESTA och passet), har vi lyxen att relativt smärtfritt få korsa USAs gränser i det närmaste obehindrat. Det, är en förmån som inte unnas särskilt många länder - jag skattar mig lycklig varje dag för detta!

Här är någonting som kanske kan anses vara fakta
Visa Waiver Program and ESTA | U.S. Embassy & Consulates in the United Kingdom

Verkar dock inte göra någon skillnad på om man flyger eller åker bil till t.e.x Mexiko.
Min uppfattning är att om man "nuddar" USA så börjar 90 dagar ticka.
Jag betvivlar inte att det står så, men det där är skumt. När får man isåfall nya dagar? Och det stämmer inte med mina departure records när jag åkt till Mexiko - jag har blivit utflaggad från USA vilket bör innebära att jag får nya dagar när jag kommer tillbaka.

Väldigt tråkig stämning och onödig tjafs. Det är så synd att man inte kan diskutera sak och inte person. Jag uppfattar att det blandas hejvilt.

Kärnfrågan var väl: om jag reser från Europa via Mexico City för att dra nytta av platser på Lufthansa First påverkar det min immigration i USA? Svaret är nej: det finns inte beläggning att immigrationen skulle vara annorlunda för en transit via Mexico än London.

Sedan dyker det upp en annan relevant fråga: om jag åker till Mexico via USA, med andra går genom US CBP börjar då klockan ticka för mina 90 dagar när jag kommer tillbaka? Där är reglerna väldigt tydliga som @bnr postade ovan.

Det finns dock något annat att hålla reda på; nämligen totalt antal dagar under ett år. Då är det inte bara en immigrationsfråga men också en skattefråga om skattskyldighet.

Last edited:
Sedan dyker det upp en annan relevant fråga: om jag åker till Mexico via USA, med andra går genom US CBP börjar då klockan ticka för mina 90 dagar när jag kommer tillbaka? Där är reglerna väldigt tydliga som @bnr postade ovan.
Det @bnr citerade verkar dock inte stämma helt då jag har blivit utflaggad från USA när jag flugit till Mexiko och tillbaka till USA, dvs jag har fått 90 nya dagar.

Det @bnr citerade verkar dock inte stämma helt då jag har blivit utflaggad från USA när jag flugit till Mexiko och tillbaka till USA, dvs jag har fått 90 nya dagar.

Kan du då gräva fram ett policydokument som motbevisar det som @bnr har länkat till från US CBP?

Vi måste skilja på det som officiellt står skrivit på myndigheternas hemsidor och det vi har personligen upplevt. Det sista kan innehålla tjänstemansfel

Så innan vi hittar publicerade dokument som säger annat så bör vi utgå från att det som står på US CBP/INS hemsidor är korrekt och personliga upplevelser som är annorlunda är troligtvis tjänstefel.

För framtida diskussioner bör kravet på ”fakta” ligga hos båda protagonister

Toppen