Senaste nytt

If försäkringar vill inte ersätta bagageförsening för EuroBonus-resa betald med COOP MedMera Mer

Annars säger ju "standardavtalsrättspraxis" att vid otydliga villkor ska det behandlas på det sätt som ger kunden, i det här fallet, fördel. Dvs man borde få hjälp även vid bonusresa.
Fast i det här fallet stod det uttryckligen i försäkringsbrevet att det inte gällde bonusresor och då är det ju inte tal om otydliga villkor:

Fick just mitt nya försäkringsbrev från IF
Här står det klart och tydligt att som resekostnad att resa eller del resa som betalts med bonuspoäng så gäller inte Reseskydd....

Jag tycker alla BC:are som är försäkrade genom IF ska byta försäkringsbolag.

Efter att ha pratat med ett antal personer på If, har de nu kommit fram till en ny policy där de kommer att betala ut ersättning även för bonusresor. Detta gäller (om jag uppfattade det rätt) fram tills nästa möte med COOP där de kommer att diskutera frågan och förtydliga villkoren. Bra gjort av If, även om det var väldigt svårt och trögt att få personalen på lägre nivåer att förstå detta. Alla jag pratade med hade i princip identiska svar. Igen upplyste om att även hotell, taxi, flygbuss etc. kunde räknas med i kostnaden för resan. En av cheferna började även svamla om att det var normalpriset för flygresan som skulle räknas som kostnad. Gemensamt för dem alla var att de var väldigt ointresserade av att hjälpa till

Till slut hamnade jag hos en person som förstod problemet och löste det snabbt. Känner mig fortfarande väldigt tveksam till If, men ger dem kanske en chans till?

Jag har ringt runt lite med frågan om ersättningsresa om det värsta skulle hända. Alltså att en eller flera blir så sjuka att det vid en köpt resa skulle leda till att man får möjlighet att på försäkringsbolagets bekostnad göra om resan. Jag har kammat noll när det gäller Award resor. Inte ens Europeiska ersätter detta.
Jag minns att jag bytte till IF när man gick ut med att ersätta tex trasig TV till fullpris om den var yngre än 5 år. Flera bolag fick sedan hoppa på detta för att behålla kunder.
Jag önskar att trycket och kunskapet hos gemene man kunde få nogot bolag att vara först ut. Jag tror att man skulle kunna nå en viss uppsving ialla fall.

På mitt försäkringsbesked från IF står följande text
Reseskydd (11+12)
Som reskostnad räknas inte resa eller del av resa som betalats med bonuspoäng.
Det framgår inte (tydligt) att de inte ersätter andra saker, exempelvis försenat baggage på en bonusresa eller hur skall man tolka ordet "reskostnad"?

P.S: Noterade att det var samma sak som @Viking75 skrev ovan.

Jag har full förståelse för är de vill att resan skall betalas med kortet, men det borde vara skillnad på poäng och poäng. Exempelvis gäller väl bara AmEx-försäkring om resan betalats med Eurobonus eller AmExs egna poäng? Om jag däremot använder poäng från BAEC/Malmö/FlyingBlue/Bamseklubben gäller de inte.
Det här kan vara nackdelen med att Coop-kortet ger coop-poäng, som sedan växlas till något användbart istället för att ge EB-poäng direkt..?

Jovisst gäller försäkringen även om Du t ex gör en BAEC-awardresa.

Jag hade ett sådant ärende med Amex tidigare i år och kunde visa att mina Avios ursprungligen kom från inköp med Amex Platinum där jag sedan konverterat MR till Avios. Solklart svarade man och inga problem på något sätt!

Jovisst gäller försäkringen även om Du t ex gör en BAEC-awardresa.

Jag hade ett sådant ärende med Amex tidigare i år och kunde visa att mina Avios ursprungligen kom från inköp med Amex Platinum där jag sedan konverterat MR till Avios. Solklart svarade man och inga problem på något sätt!
Bra att det gäller för Amex MR!

Därmeot tror jag att det exempelvis hade varit svårare case att hävda att Avioserna kom från BA-resor betalade med ditt Amex-EB-kort..?

Haft ärende med Europeiska som jag hade försäkring hos en gång. Värdelös.
Trygg Hansa's jag har som tillägg på hemförsäkringen har fungerat. Men man har inte några vidare ersättningar.
Bäst har det varit hos Amex. Haft ärende där enbart hotell varit betalt med kortet och resan dit sker med egen bil och grabben lyckades trasa benet på vägen dit. Var inga problem hos Amex.

I mitt fall väljer jag Amex, även om jag tror att man gjort om något i sina villkor

Är det någon som har erfarenhet av att använda kortets försäkring när man har betalt en EuroBonus-resa med COOP MedMera Mer? I mitt fall gäller det en bagageförsäkring på över 6 timmar som jag anmält till If försäkringar. Nu hävdar de att försäkringen inte gäller på EuroBonus-resor, eftersom jag endast betalat skatter och avgifter med kortet. I deras villkor står:

"Försäkringen gäller för innehavare av kort som betalat en privat resa eller researrangemang med minst 75 % med kortet. För att försäkringen ska vara giltig krävs att betalning sker till hotell, organiserad resebyrå, researrangör eller trafikbolag. Innehavarens make/maka, registrerad partner, sambo och barn som inte fyllt 23 år omfattas av försäkringen, även när de reser på egen hand. Barnet ska vara folkbokfört hos innehavaren eller hos den andre föräldern. Försäkringen omfattar även barnbarn under 23 år som medföljer mor- eller farföräldrar på resa utan förälders sällskap. Samtliga försäkrade ska vara stadigvarande bosatta inom EU."

Jag anser att jag uppfyller villkoren, men If försäkringar anser att jag inte har betalt 75% av resan eftersom "kostnaden" för resan utgörs av EuroBonus-poäng som man inte kan betala med kortet, och att de därför inte kommer att ersätta mig för de inköp jag tvingades göra under de 20 timmar mitt bagage var borta!

Jag kommer naturligtvis att gå vidare med detta, men tips och råd och erfarenheter mottages tacksamt!
En fråga två år efteråt. Hur kommer det sig att du berättade att det var en bonusresa? Om försäkringsbolaget vill ha ett kontoutdrag av dig så står det ju bara SAS och sen beloppet som skatter och avgifter kostade. Ingenstans kan man väl se att det var en bonusresa?

Jag har både fått ersättning för försenat baggage samt personförsening vid bonusresa betald med Santander kort och Ica kort. Jag har aldrig nämnt att det rört sig om bonusresa för jag har inte trott att försäkringsbolaget bryr sig.

Toppen