Tomas E
Medlem
Nu har det kommit mer detaljer om BAs övergång till revenue-baserad Avios-intjäning. Tier Points-intjäningen påverkas inte, så de blir inte "totalt amerikanska" i nuläget.
Systemet införs 18 oktober 2023, och det är bokningsdatum som gäller, inte resedatum. Intjäningen, baserat på biljettpriset exklusive skatter och flygplatsavgifter (men inklusive "carrier-imposed charges" och avgifter för uppgradering, sittplatsval och extra bagage), blir:
- 6 Avios per £ för BAEC Blue
- 7 Avios per £ för BAEC Bronze
- 8 Avios per £ för BAEC Silver
- 9 Avios per £ för BAEC Gold
Lägg märke till att elitbonusen för Avios-intjäning sänks till +17%/+33%/+50% från +25%/+50%/+100%! BA har dock varit vänliga nog att inkludera två räkneexempel som av en ren händelse ger en högre intjäning än tidigare. Exempel #2 är en Silver-medlem som flyger Club World NYC-LON t.o.r. i R-klass för £ 3182.
Systemet är alltså väldigt likt Iberias intjäning sedan november 2022 om 5/6/7/8 Avios per euro, som nämns ovan och även i den här tråden:
Där drog jag slutsatsen att billiga business-biljetter definitivt skulle ge färre Avios än tidigare, åtminstone på de lite längre rutterna, och det borde också gälla BA. Läser man det finstilta så kommer intjäningen till BAEC på biljetter sålda av IB att bli 5/6/7/8 Avios per euro från 18 okt 2023. Så jag antar att intjäningen till IB Plus kommer att bli 6/7/8/9 Avios per £, så att arbitrage-möjligheten stängs åt båda hållen av IAG. Däremot ser det ut som att intjäningen från andra Oneworld-bolag förblir oförändrad.
Head for Points gjorde mig uppmärksam på förändringen:
www.headforpoints.com
Systemet införs 18 oktober 2023, och det är bokningsdatum som gäller, inte resedatum. Intjäningen, baserat på biljettpriset exklusive skatter och flygplatsavgifter (men inklusive "carrier-imposed charges" och avgifter för uppgradering, sittplatsval och extra bagage), blir:
- 6 Avios per £ för BAEC Blue
- 7 Avios per £ för BAEC Bronze
- 8 Avios per £ för BAEC Silver
- 9 Avios per £ för BAEC Gold
Lägg märke till att elitbonusen för Avios-intjäning sänks till +17%/+33%/+50% från +25%/+50%/+100%! BA har dock varit vänliga nog att inkludera två räkneexempel som av en ren händelse ger en högre intjäning än tidigare. Exempel #2 är en Silver-medlem som flyger Club World NYC-LON t.o.r. i R-klass för £ 3182.
Systemet är alltså väldigt likt Iberias intjäning sedan november 2022 om 5/6/7/8 Avios per euro, som nämns ovan och även i den här tråden:
Iberia går över till revenue-baserad Avios-tilldelning
Fick just ett mail från Iberia där de skriver: Tomas, at Iberia Plus we know that the way people travel is changing, that’s why we’re adapting to evolve with the times. The way you collect Avios on your flights is about to change. Until now, Avios have been earned based on air miles flown, but...
www.businessclass.com
Head for Points gjorde mig uppmärksam på förändringen:

BA slashes elite bonuses as it moves you to 'earn Avios based on spend'
British Airways has confirmed that it will move to 'earn Avios based on what you pay' for new bookings made from 18th October 2023. This is how it works: