Senaste nytt

Iberia har börjat flyga oftare på ARN

Tomas E

Medlem
Iberia har tidigare flugit en gång per dag MAD-ARN-MAD: IB3314 MAD-ARN med avgång strax ca 10:15 och IB3315 ARN-MAD med avgång ca 14:45 och ankomst ca 18:45. Tydligen har de sedan nyligen utökat detta med några fler flighter per vecka, och lagt in en avgång IB3323 ARN-MAD 06:15 (ankomst 10:20) vissa dagar i veckan. Flighten i andra riktningen, IB3322 MAD-ARN avgår 19:45 (ankomst 23:40) och övernattar på ARN. I närtid verkar IB3323 ligga inlagd 2-3 gånger per veckan lördag/söndag/måndag.
Tisdagar ligger en annan, senare avgång inlagd, IB3313 ARN-MAD med avgång 21:15 och ankomst 01:20. IB3312 MAD-ARN har avgång 16:40 och ankomst 20:35.

IB3315 funkade väl bra för den som skulle till Madrid på privata äventyr, men IB3323 ger ju andra möjligheter till byte i MAD utan övernattning (som i och för sig brukar vara ganska lätthittat och billigt i Barajas, en tunnelbanestation från flygplatsen) och IB3322 kan vara bra på vägen hem till nordligare breddgrader. Hoppas de utökas till fler dagar i veckan så småningom. Antal avgångar framåt verkar säsongsberoende.

Jag hittar en artikel från i februari som anger att Iberia skulle gå upp till 10 flighter per vecka i juli, men bevisligen har de redan ökat, för 06:15-flighten gick bl.a. idag och går även i morgon.

Jag är osäker på om de hade mer än en flight per dag före 2020, för jag hittar ett pressmeddelande från slutet av 2016 om att de då gick upp till dagliga flighter, och då använde en blandning av A319 och A320 (numera bara A320 vad jag sett).
På den tiden flög de tydligen två gånger i veckan till GOT också, något som hittills inte återkommit:

Köpenhamn hade redan tidigare två flighter per dag några dagar i veckan, men en liten nackdel är att de frekventeras av Iberia Express, som har lite ett lite enklare servicekoncept i business, medan Arlanda trafikeras av "vanliga" Iberia.

Nu kan man ju tycka att det inte är något konstigt att ett flygbolag utökar flygfrekvensen, och knappt värt ett inlägg, men kommunikation är verkligen inte Iberias starka sida. Som IB Plus-medlem med konto registrerat i Sverige kunde man ju tycka att de borde skickat ut något om detta bland sina mail, men icke.
 

fcx

Medlem
Iberia har ju haft lite blandad maskinpark på Arlanda också. CRJ och A340(?) vill jag minnas. Vad blir det nu?
 

Tomas E

Medlem
Iberia har ju haft lite blandad maskinpark på Arlanda också. CRJ och A340(?) vill jag minnas. Vad blir det nu?
Jag har bara sett A320 de senaste åren och det är vad som är inlagt även för de kommande flighterna.
När det är CRJ-1000 är det Air Nostrum som flyger, mest inrikes i Spanien och i övrigt på sekundärdestionationer i vissa europeiska länder.
 

tidyverse

Medlem
Det verkar inte finnas direktflyg till Bilbao (BIO) i sommar, så vi kommer att flyga till San Sebastian (EAS) istället med Iberias tidiga morgonavång (IB3323). Praktiskt att landa i Madrid vid 10-tiden på förmiddagen, käka brunch i Dalí-loungen och sedan vara framme i San Sebastian redan vid lunch (spansk tid).
 
Toppen