Senaste nytt

I egen sak: Vill ni ha en exklusiv BC-spellista med klassisk musik?

Årets första lista har ett visst drag åt det franska och musik för scenen, men även urtyskt och wienklassicism. Jubilaren Ravel 150 år är också med. Vi slutar i rymden med svenskättade Gustav Holst och ett utdrag från hans magnifika planetsvit.

BC-listan (Spotifylänk)

Carl Maria von Weber: Jubel-Ouvertüre (1818)
J. S. Bach: Fuga g-moll BWV 578 arr. Stokowski (1707/ca 1930)
Maurice Ravel: Daggryning från svit nr. 2 ur ”Dafnis och Chloé” (1912)
Jules Massenet: ”Pourquoi me réveiller” ur ”Werther” i arr. för cello och piano (1892)
Hector Berlioz: Kunglig jakt och storm ur ”Trojanerna” (1858)
W. A. Mozart: Pianokonsert nr. 17 G-dur, III. Allegretto (1784)
Ludwig van Beethoven: Trippelkonsert C-dur op. 56, II. Largo (1803)
Gustav Holst: Jupiter, glädjebringaren ur Planeterna (1917)

Speltid ca 51 minuter.

Den som har frågor om musiken eller andra kommentarer får gärna skriva i tråden eller skicka DM.

Tidigare listor samlas här, BC-listan, arkiv.

IMG_4273.jpeg

Bildtext: I Mozarts kassabok från 1784 finns noterat ”Vogel Stahrl 34 Kr. ... Das war schön!” och noterat en melodi. Det sägs enligt sagan att melodin sjöngs av staren och att Mozart blev så förtjust att han skrev färdigt finalsatsen i sin 17:e pianokonsert på temat. Om det var visslande kunder (i djuraffären?) som lärt fågeln detta eller om fågeln hört Mozarts egna melodier förtäljer inte historien.
 
Sommaren står för dörren och med den lata dagar för somliga. Vi börjar svenskt och därefter en skojig italiensk ouvertyr från Verdi (han skrev bara två komiska operor och den andra heter Falstaff). Moldau är ett av de vackraste örhängena tycker jag och Richard Strauss en av de bästa kompositörerna som kunde konsten att skriva omåttligt vackert. En trio av finaler från konserter så; horn, violin och piano. Vi avslutar med neoklassisk Prokofjev och ännu ett nummer av Richard Strauss som inte bara skrev omåttligt vackert utan även omåttligt häftigt.

BC-listan (Spotifylänk)

Hugo Alfvén: Roslagsvår (”Johansson”) i arr. för ork. (1954)
Giuseppe Verdi: Ouvertyr från “Konung för en dag” (1840)
Bedrich Smetana: Moldau ur Mitt fosterland (1874)
Richard Strauss: Allerseelen (arr. för piano) (1885)
W. A. Mozart: Hornkonsert nr. 2 Ess-dur, III. Rondo. Allegro (1783)
Antonin Dvorák: Violinkonsert a-moll op. 53, III. Finale. Allegro giocoso (1879)
Camille Saint-Saëns: Pianokonsert nr. 5 F-dur op. 103 ”Den egyptiska”, III. Allegro molto (1896)
Sergej Prokofjev: Symfoni nr. 1 D-dur op. 25 ”Den klassiska”, III. Finale. Molto vivace (1917)
Richard Strauss: Allgemeiner Tanz (finalen) ur baletten ”Vispgrädde” op. 70 (1922)

Speltid ca 53 minuter.

Den som har frågor om musiken eller andra kommentarer får gärna skriva i tråden eller skicka DM.

Tidigare listor samlas här, BC-listan, arkiv.

Glad sommarlyssning på resan, i hängmattan eller på jobbet!

IMG_0005.png


Bildtext: Richard Strauss balett Schlagobers (Vispgrädde!) utspelar sig i en förtrollad konditoributik där godsaker får liv och firar en färgsprakande bal. Baletten handlar om en grupp konfirmander som firar sin stora dag på ett konditori, där pojken Franz föräter sig på grädde och bakelser. I sin feberdröm som följer förs han in i en fantasivärld där han möter dansande bakelser, praliner och likörflaskor. I finalen drar Strauss wienervalsen till sin spets i ett urspårat scenario på grund av fyllan från de söta likörerna! Bild från premiären på Wiens statsopera 1924.
 
Last edited:
Hösten väntar och här ännu en blandad godispåse. Barock och klassicistisk start med innan ett helt nyskrivet verk speciellt för nyinvigningen av Notre Dame i Paris och dess orgel. Romantik av Schumann med glädjescener från Köln, en avstickare till Finland, praktfull balettmusik av Tjajkovskij, ett skönt musikaliskt intermezzo (för celloälskaren) från Strauss opera… Vi avslutar mäktigt i ett stekande hett Rom.

BC-listan (Spotifylänk)

J. S. Bach: Violinkonsert nr. 2 E-dur, BWV 1042, I. Allegro (172?)
Domenico Scarlatti: Pianosonat C-dur, K 159 (1738)
J. S. Bach (arr. Gustav Mahler): Orkestersvit, I. Uvertyr (1739/1910)
Joseph Haydn: Jordbävningen ur oratoriet ”Jesu sju ord på korset” (1787)
Philip Glass: Preludium för orgel (2024)
Robert Schumann: Symfoni nr. 3 Ess-dur op. 97 ”Den rhenska”, V. Lebhaft (1851)
Jean Sibelius: Andante festivo (1922)
Peter Tjajkovskij: Pas d’action - Adagio ur akt 1 från ”Törnrosa” (1890)
Richard Strauss: Falkscenen ur ”Kvinnan utan skugga” (1917)
Ottorino Respighi: Pinjerna vid Via Appia ur Roms pinjer (1924)

Speltid ca 52 minuter.

Den som har frågor om musiken eller andra kommentarer får gärna skriva i tråden eller skicka DM.

Tidigare listor samlas här, BC-listan, arkiv.


IMG_0139.jpeg
Bildtext: Roms pinjer är en orkestersvit i fyra delar av italienaren Ottorino Respighi och en del av hans ”romerska trilogi” om fontänerna, pinjerna och festerna. Dessa är mer eller mindre de verk han är känd för. Såhär skriver han om pinjerna vid Via Appia.

”Morgondimma över Via Appia: Ensamma pinjer står vakt i det tragiska landskapet i den romerska campagnan. Svagt, men upprepade gånger, tycks man höra rytmen av otaliga fotsteg. Poeten ser en forntida ära återupplivas i sitt sinne: Mitt i buccinernas dånande närmar sig en konsul med sin armé, för att marschera i den nya solens prakt till Via Sacra och för att triumfera på Capitolium.” Maxa!

[Bild: Wiki CC]
 
Lysande! Höstens stora deadline-period med väldigt intensivt jobbande de kommande veckorna är på ingång och trots att jag vanligtvis är dålig på att kunna lyssna på musik samtidigt som jag jobbar så var förra höstens BC-lista faktiskt väldigt bra för att hjälpa till med fokus under samma period.
 
Toppen