Senaste nytt

Hyrbil Polen - Tyskland envägs

gdaily

Medlem
Hej

Jag är inte bra på hyrbilar, så behöver er hjälp.

Troligen/hoppeligen behöver jag och frun dra med kort varsel till Polen för att hämta upp släktingar från Ukraina på flykt, okänt när dock. Så behöver en "större hyrbil" som jag sedan kan köra till Aachen i Tyskland för att lämna av ena halvan av flyktingfamiljen, och sedan lämna in bilen på plats i Tyskland och flyga hem till Sverige med andra halvan.

Givetvis är vi ultraflexibla.

Vart vänder jag mig för att bäst hyra en sådan bil där jag enkelt kan hyra i Polen och lämna tillbaks i Tyskland?
 

hco

Medlem
Har använt AutoEurope för att prisa ut och boka envägshyror. Inte exakt din resrutt men testa.
 

Homer

Medlem
Återlämna polskregad bil nära tyska gränsen och hyra en tyskregad bil på tyska sidan?
Annars är det nog knepigt att återlämna bil registrerad i ett annat land.
 

fcx

Medlem
Det går, men det kostar därefter. Avis tar en envägsavgift på drygt 900 € mellan Tyskland och Polen. Envägs inrikes är 29/49€.

Beroende på hur långt in i Polen du ska är det kanske en idé att plocka ut bilen i Tyskland (Berlin är enkelt att flyga till) och sedan köra därifrån.
 

airac

Medlem
Nu vet jag inte hur viktigt det är att åka tillsammans till Aachen, men väl över gränsen från Polen till Tyskland kanske sätta några på ett snabbtåg? Jag har pendlat över holländska-tyska gränsen och där förekom regelbundet kontroll av dokument (pass) men har aldrig varit med om det inrikes i Tyskland.
 

Tomas E

Medlem
Nu vet jag inte hur viktigt det är att åka tillsammans till Aachen, men väl över gränsen från Polen till Tyskland kanske sätta några på ett snabbtåg? Jag har pendlat över holländska-tyska gränsen och där förekom regelbundet kontroll av dokument (pass) men har aldrig varit med om det inrikes i Tyskland.
Det råder sedan 2017 visumfrihet inom Schengenområdet för ukrainska medborgare, så det är inget suspekt om ukrainare åker tåg (eller bil) över gränser inom Schengen.
 

cnord

Medlem
Bare en liten heads up:, Noen leiebilselskap tillater ikke at man kjører inn i østeuropa, som feks Tsjekkia og Polen med biler leid i Tyskland.
Det kan også være forskjeller som viss bilklasser eller bilmerker som ikke får kjøres over grensen, feks Sixt har alt over gruppe L av Bmw Audi etc får ikke taes inn i Zone 2 + Polen..
Hertz har et gebyr på 40-50 eur man må betale, kjører man over uten dette er "boten" 500eur om jeg ikke husker feil fra sist.

Ellers masse lykke til med hentingen :)
 
Toppen