Har haft bra erfarenhet av AVIS och precis som pljung säger så är det väldigt smidigt, speciellt med Avis Preferred. Men nu ska jag berätta om SIXT och det var en annan femma. Varning för lång inlägg.
Kom precis hem från 10 dagar i Los Angeles och för första gången i USA så provade vi på att hyra bil på SIXT, dels för att priset var bra, runt 400 dollar för 10 dagar och man brukar kunna få lite roligare bilar. Speciellt nu när dom har öppnat sitt egna kontor på 9000 Bellanca Ave, så hade jag förhoppningar om att det skulle gå lika smidigt som Avis, Hertz osv.
Efter en lång flygning med spädbarn så var vi peppade på att komma iväg snabbt för att slippa den värsta trafiken. Hade fått både mail och en notis i appen om att bilen var redo för pick-up och shuttlebussen kom snabbt så vi anlände vid kontoret strax efter den valda tiden. Möttes av en kö på kanske 10-15 personer som sträckte sig ut på trappan. Efter kanske 25 minuter fick vi hjälp av en trevlig man, som sa att våran bil inte var framkörd men att han skulle ringa efter den, han lovade att det skulle ta max 15 minuter och under tiden gjorde vi klart pappersarbetet och han även prata om barn och om att vi hade en kärlek till samma märke på glasögon. Han försökte lite försiktigt sälja på mig en dyrare bil för att "slippa vänta" men tackade nej till det. Efter ca 20 minuter så började han bli stressad och det verkade som att dom inte hade några bilar i vår kategori inne, han löste det med en "complimentary upgrade" till en Cadillac SLX, hjälpte oss ut i garaget med väskorna och tog fram en barnstol, sen sa han att bilen var påväg från tvätten och skulle komma om några minuter.
Nu började väntan, efter kanske 30 minuter och ingenting hade hänt så kom en ny anställd fram och frågade om hon fick se vårt kvitto för att kolla upp vart bilen var, hon återkom och sa att den var hos tvätten och att den snart skulle komma. Fick även samma besked från en annan anställd som sa att hon med egna ögon sett bilen på tvätten.
Efter 1 timme och 30 minuter med samma typ av besked från många olika personer så kom en kvinna äntligen med nycklarna och sa att bilen stod parkerad längre bort i garaget. Den blev alltså inte framkörd som lovat. Vid det här laget var vår son rejält trött och vi kände att vi bara måste komma iväg. Jag går och hämtar bilen och sekunden jag sätter mig i den så förstår man att den inte är städad. Det luktar som att någon har rökt i den och vid en första anblick ligger det tomma flaskor och servetter i dörrarna och på golvet. Påpekar detta för den första mannen vi hade kontakt med som tar bilder med sin mobil, slänger det synliga skräpet och ber om ursäkt. Han säger att han ska ge oss rabatt.
Vi borde egentligen inte accepterat detta utan bett om en ny bil, men vi kunde inte vänta längre på grund av att vår son inte mådde bra. Riktigt övertrött och hungrig. Vi påpekar för den anställda som sa att hon sett bilen städas med egna ögon att den är smutsig och hon upprättar en complaint och vi får ett nummer på den och hon säger att en rabatt ska läggas på.
Vi kör iväg, hamnar självklart i bilkö och sitter där i nästan 2 timmar. Under tiden inser vi att bilen är riktigt äcklig, det är matrester på flera ställen, tomma förpackningar i alla möjliga fack och ser att någon målat med bläckpenna i lädret i baksätet. Ser ut som en barnfamilj har levt i bilen i 2 veckor. Hittar även någon form av ID/sjukförsäkrings-kort. Får tvätta av ratten med våtservetter på grund av att jag känner mig så äcklad.
Dagen efter (fredag) formulerar vi ett lång mail med bilder och alla tidsangivelser till SIXT och försöker att inte tänka mer på det, vi vill inte att hela semestern ska fokusera på detta. Men samtidigt safe och inte råka åka på att det är vi som gjort detta. Får ett "standardsvar" på lördagmorgon att dom är ledsna för det som hänt och att rabatten (15% ligger inlagt), vi känner os inte alls nöjda med det och svarar att vi vill ha en ren bil och mer rabatt. Får inget svar under helgen och på måndagsmorgon skickar jag samma mail igen. Nu reagerar dom snabbare och efter några minuter ringer en anställd från LAX-kontoret upp och säger att hon fått mitt mail vidarebefordrat från kundtjänst och att hon lagt in 30% rabatt och ordnat så vi kan komma in och byta bil. Jag kör dit nästan direkt för att slippa trafiken och bytet går ändå relativt smidigt, vi får samma typ av bil men en ren.
Efter detta så släppte vi det helt och nöjt av semestern i stället, så här i efterhand kanske vi borde varit ännu hårdare och framförallt inte accepterat den första bilen på plats. Men nu var vi tvungna att tänka på någon annans välbefinnande först.
Det positiva var väl att bilen var väldigt välutrustad och att returen gick lika smidigt som hos dom andra. Medans vi väntade så var det 3-4 andra kunder som också väntat upp emot 2 timmar och det kändes som att många var väldigt missnöjda med servicen.
Det var sista gången jag hyr av SIXT i USA, tråkigt för jag gillar deras vagnpark, men inte värt att råka ut för något liknande igen.
Om någon är sugen på att se lite bilder på en smutsig bil så finns dom här:
Dropbox - Sixt complaint 008883326