Senaste nytt

Hyrbil i Danmark

Tamas

Medlem
Hyrde bil från Hertz på CPH och råkade ut för en tråkig tillägg. Nämligen vinterdäck som kostar 60DKK/dygn + moms och just då påstådde agenten att det inte var möjligt att avböja, det var vinterväglag.

Regeln ang. vinterdäck har ändrats nyss i Danmark, den är inte nödvändigt men om det är vinterväglag kan man få böter om man kör med sommardäck.

Det var jag som inte lusläste villkoren när jag bokade och på Hertz DK sida finns det info betydligt tydligare. Ingen info om man bokar på SAS sida eller Hertz.se!

Enligt villkoren kan man avböja på egen risk men som sagt denna dagen snöade ute så det var inte en fråga.

Vet inte hur det är hos andra bolag men kolla noggrannt i villkoren om nån väljer bil i Danmark under vintermånaderna, och i övrigt också för den delen.

Borde vara en självklarhet med vinterdäck, på vintern, så konstigt upplägg, även om det tycks handla om småpengar. Vore intressant att veta vad som hänt om du bara nekat. Hade man verkligen fått en bil med sommardäck då? Eller är det möjligt att alla bilar har vinterdäck monterade ändå? Du kollade inte hur det såg ut på några bilar på parkeringen eller?

Borde vara en självklarhet med vinterdäck, på vintern, så konstigt upplägg, även om det tycks handla om småpengar. Vore intressant att veta vad som hänt om du bara nekat. Hade man verkligen fått en bil med sommardäck då? Eller är det möjligt att alla bilar har vinterdäck monterade ändå? Du kollade inte hur det såg ut på några bilar på parkeringen eller?
Teoretiskt kan man neka men just den där dagen sa dem att jag inte kan hyra utan pga säkerhetsskäl.

Och nej, kollade verkligen inte andra bilar :)

Jag tycker inte det är småpengar dock, när hyran kostar dryga 200:- danska per dygn är 60 extra är relativt saftigt.

Hur som helst, jag klagade via Gold Service, får tillbaka denna gången utav goodwill denna gången, jag tycker ändå jag hade en case pga bristfällig info vid bokningen/bekräftelsen.

Det sitter vinterdäck på nästan alla bilar. Har hört rykte om att de brukar ha några få utan och om man bråkar för mycket och vägrar betala så får man en med sommardäck, Låter som en skröna, men samtidigt så är de ju danskar så ;)

Jag tror jag skulle bestrida avgiften i efterhand, om jag inte lyckats vid upphämtning. Argumentet är att jag förväntar mig att kunna hämta en bil som är laglig att köra iväg med, till det pris de uppger. Snöar det ute så är det ju omöjligt för mig att köra iväg lagligt med den bil de sålt mig.

Jag vet inte hur reglerna är i Danmark, men i andra europeiska länder där det inte finns formella krav på vinterdäck, täcker inte försäkringen om man orsakar en olycka utan vinterdäck på bilen. Så jag kan ju tänka mig hur deras försäkringspremier ser ut om de skickat ut bilar utan vinterdäck.

Sen är det såklart en hel scam med att prispålägget. Det borde vara inkluderat från början i priset.

Reglerna säger att det inte är obligatoriskt att ha vinterdäck, inte som svenska regler säger, men om man kör utan vinterdäck när det är vinterväglag kan polisen bötfälla en.

Så om det är torrt och fint i januari får man köra med sommardäck. Vill man det? Tror inte...

Det är förmodligen så att de lägger till avgiften till alla hyror och om nån nekar löser de det, men det är bara spekulation från min sida. Och i min fall snöade friskt ute så det var ingen fråga om vinterdäck behövdes. Jag försökte klaga på plats och be att stryka avgiften men det gick inte då.

Jag har sett "vinterization fee" i andra länder också (e.g. Ungern) men då är det med i bekräftelsen redan, därmed i totalsumman, inga överraskningar.

Toppen