Senaste nytt

Hyra bil i Japan - internationellt körkort?

Hyrde en bil från Toyota i Tokyo förra året och de frågade efter IDP.

Vet inte om du är bilintresserad eller ej, men finns en del företag som hyr ut roliga & unika bilar du vanligtvis bara hittar i Japan.

https://www.omoren.com/en

Skulle själv inte tveka på 100 mil i en Honda S660.

S660 β / Sports car open car specialized for rental cars OMOSHIRO RENT-A-CAR

Kul att du tipsar om dem. Jag hade en FANTASTISK upplevelse när jag hyrde med dem för två år sedan. En knallgul Porsche Boxster för en tusenlapp per dag (de hade iaf då rabatter om man hyrde längre än en vecka). Hann väl beta av nästan 10 stycken Tōge-vägar (privata bergsvägar med lite trafik och rätt generösa hastighetsbegränsningar - tänk Initial D) på 15 dagar.

Man tänker inte det, men Japan är ett grymt land att köra bil i (åtminstone så fort man kommit ut ur Tokyo, men även det var inte så kaos som man kan tro).

Och för att svara på trådens fråga: Ja, de kollade mitt internationella körkort på det hyrbils-stället.

Hej,
Lånar en gammal tråd. Nyfiken att höra om någon av er erfarenhet av att köra bil i Japan (Tokyo, Kyoto, Osaka, ev Nagano) - i februari…
Vad jag har förstått har man inte dubbdäck utan man får ha på snökedjor… Vägskyltar på engelska?
Har koll på alternativ om JR rail pass men vill undersöka denna möjlighet också

Inte så vanlig fråga här i flygforumet då om Hyrbil och inte Flyg
Tack!

När jag har varit i trakten Tokyo, Kyoto, Osaka, under februari har det varit över nollan i temperatur, tom t-shirt väder på eftermiddagen för oss skandinaver. Viktigt att du har internationellt körkort med dig, de följer regelverket noggrant. Skyltningen varierar, men för det mesta i större städer finns engelska någonstans. Många uthyrningsfirmor har GPS monterad i hyrbilen som standard, utan extra kostnad. Om inte, finns Google maps.

Det är spännande att upptäckta Japan via bilen! Go for it.

Last edited:
Tack!! Ja, Det internationellt körkort inga problem. Vänstertrafik likaså. Vi brukar ladda ner kartor hemifrån och på så sätt ha ”GPS”. Skulle vara fantastiskt att kunna svänga av på sidospår längs med vägen…

Toppen