Senaste nytt

Huvudkort+extrakort : Amex

Emil123

Medlem
Hej! Gjorde sökning i forumet men hittade inget direkt. Så, frågan är:
Går det att ha ett huvudkort ex. Amex Premium och sedan även få ett extrakort till ett Amex Premium?

Har ett par som vill ha varsitt Amex Premium och sedan varsitt extrakort till resp. kort. Det borde väl inte vara några problem? Måste väl finnas många situationer man vill ha det såhär.
 

Fredah

Medlem
Detta är väl egentligen en gissning från min sida men med tanke på att man kan ställa ut extrakortet till sig själv (och då ha två kort i samma namn på samma konto) så borde det du föreslår inte heller vara några problem.
 
Hej! Gjorde sökning i forumet men hittade inget direkt. Så, frågan är:
Går det att ha ett huvudkort ex. Amex Premium och sedan även få ett extrakort till ett Amex Premium?

Har ett par som vill ha varsitt Amex Premium och sedan varsitt extrakort till resp. kort. Det borde väl inte vara några problem? Måste väl finnas många situationer man vill ha det såhär.

Amex skiljer på extrakort (kort utställda i någon annans namn, men som hör till ditt konto), och något jag tror man kallade tilläggskort tidigare (additional cards på engelska), dvs ett andra kort, med eget kortnummer, men i samma namn som huvudkortet. Det sistnämnda kunde vara lämpligt om man t.ex. ville separera privata från företagsutgifter.

Men de senaste åren har de kraftigt dragit in på möjligheterna att ha flera kort. Numera kan man bara få ett gratis extrakort, även på de dyraste korten som Elite och Platinum, och tilläggskort verkar helt ha försvunnit ur de aktuella villkoren, så det verkar inte längre möjligt att skaffa.

Om man sedan tidigare hade ett tilläggskort så har man kvar det utan kostnad. Det har dock, såvitt jag vet, aldrig varit möjligt att skaffa ett tilläggskort till en extrakortsmedlem, endast till huvudkortsmedlemmen.

Så om du med din fråga menar att ett par vardera skaffar ett separat konto hos Amex, och därmed varsitt huvudkort, och sen ger varandra ett extrakort, så går det fint. Om du däremot menar att ett par har ett konto, där de har två kort vardera, så är svaret såvitt jag förstår nej idag. Tidigare hade den som har huvudkortet kunnat ha två kort, men inte den som bara "hänger med" som gratis extrakortsinnehavare.
 

plover

Medlem
Hmm någon som vet hur det blir med mina två extrakort jag har på familjemedlemmar , stämmer det att dessa kommer att kosta ytterligare utöver den höjda månadsavgiften? Har haft mitt elite i många år.
 

balboah

Medlem
Verkar lite oklart nu vad som gäller, inte ens amex själva verkar veta.
Försökte beställa ett guld-extrakort för 525kr/år till ett platinum-konto, de finns ju specificerat i villkoren att de existerar.

Vissa säger att de inte går, andra att de är de som beställt de tidigare som numera betalar denna avgift och därför står de med i villkoren. Andra säger att de blir guld när man beställer även om de står platinum där man beställer.
Enda anledningen till varför jag vill ha extrakort är för att en familjemedlem som inte bor på min adress ska täckas av försäkringen, betala 2500kr/år som platinum-extrakort kostar är jag inte beredd på att göra.

Tidigare hade man väl ett extra-kort till sig själv plus 4 extrakort till andra utan kostnad
 
Toppen