Senaste nytt

Hur uppnå högre status hos Eurobonus - din strategi efter 1 december 2018

Agö

Medlem
Det kan ju inte ha undgått någon på detta forum att SAS försämrar intjäning av baspoäng från och med 1 december 2018 i vissa bokningsklasser. Om inte annat kan denna klagomur rekommenderas.

Nu vore det intressant att höra hur ni avser att lägga upp bonusprogramsstrategin post-1 december. Ska ni t.ex. byta program helt, flyga högre klasser med SAS, flyga in ett guldkort på segment, maxa med en betald Lufthansa First till Buenos Aires, tjacka flera kreditkort, sluta flyga SAS, skippa guldhetsen osv.

Hur räknar ni? Hur tänker ni? Dela gärna med er av era tankar, beräkningar, strategier. Det kan säkerligen hjälpa någon annan.

Mastercard premium plus en betald first klass med Lufthansa gruppen blir min plan.

Skulle jag behöva flyga SAS med jobbet (GO) så kommer jag söka datum då T, O är utsålt för att iaf få över 2000-2400 poäng. Sedan kommer jag konstant plusgrada (såvida det inte blir tokdyrt nu).

Ja, det är väl det.

Edit: på inget vis åker jag betald first med LH endast för att säkra guld utan för jag tycker LH/LX har gigantiskt utbud av destinationer samt en bra produkt ännu, i synnerhet med utgångspunkt i EU.

1 Awardresa i first varje år är i princip vad mins poäng räcker till. (Har inget avis här).
Men tid finns till ytterligare än längre weekend utan barn varje år så därav en betald first.

Kommer ha kvar SAS just pga kreditkort, shopping portal och voucher

Disclaimer, har inte status idag. Då jag nyligen börjat flyga tillräckligt för att det ens ska löna sig att samla poäng.

Jag kommer se över mina resemönster, vilka alternativ det finns. Är det fortfarande Star Alliance som är bäst? Därefter se över eventuella loyaltyprogram, som matchar vettigaste flygmönstret.
Ser jag att det lönar sig att byta, kommer jag dessutom få se över kreditkort.

Mig påverkar det inte eftersom jag alltid lyckats uppgradera mina långresor i GO.

Guld får jag genom segment i GO inrikes. Detta ger dock bara ca 15 000 poäng så steget är stort om man ska nå diamant. Har lyckats de två senaste åren med en kombo av kreditkort, köpt business på longhaul (privat) och uppgraderingar av SAS longhaul jobbresor bokade i GO.

Har precis kvalat in till EBG de senaste åren, reser bara privat och i ekonomi, runt 40 legs per år inom Star Alliance. För min del får jag se om jag kommer tycka att det är värt att försöka behålla guld, men jag lägger nog upp en game plan där jag försöker flyga på några weekendresor i plus med byte i CPH, SAS Mastercard premium och om jag kan, några longhaul i Premium economy på andra bolag (är inte så intresserad av SAS longhaul-destinationer egentligen).

Oavsett kommer jag fortsätta att kreditera till Eurobonus, även om jag inte får ett guld så är bonusresorna värda en hel del för mig.

Jag fortsätter på inslagen bana. Ebg är ju fortfarande lätt med Amex elite och mastercard (som jag har båda för vouchers och rabatt, inte baspoäng, idag. Men det hör gör baspoängen från dem mer intressanta i framtiden).

Får se om det räcker till diamond i nästa period, men mervärdet på diamond över gold idag räcker inte för att jag skulle ändra mitt mönster för att få det.

Möjligen kan jag göra som jag gjort en gång förut och växla extrapoöng mot baspoäng genom att boka en best availability award. Kanske kan vara värt det för att peta över gränsen till ebd, om det är någonstans jag vill ändå.

Senaste perioden drog jag in ungefär ett ebd privat och ett drygt ebg på jobbresor. Jobbresor ensamt kommer nog halka väl under ebg nu, men så länge man har lite privat och ett Amex så räcker det...

Toppen