Ni som reser mycket F lär vel ha stött på dette månge gånger. Hur gör bolagen med ersättninger?
Det varierar. LH brukar vara bra på det, men tyvärr är det United du får bråka med eftersom de är ansvariga. Jag skulle tro att de rycker på axlarna och erbjuder dig lite vouchers (som nog är svåra att utnyttja) och/eller miles till UA Milage Plus. Inget av dessa alternativ är speciellt tilltalande om du frågar mig.
Köpte billetten via Lufthansa...vil heller få en gratis upgrade fremför cash, er det sannolikt?
Inte en chans skulle jag säga. Tyvärr. Du har liksom inget claim mot Lufthansa utan du måste gå på United då de var ansvariga för förseningen och även gjorde ombokningen.
Er der ikke ret til 75% af billettens pris i erstatning + kompensation for rerouting? Eller bortfalder de muligheder da det var United som skabte forsinkelsen?
Har svårt att se att EU261/2004 kan komma in i bilden här eftersom förseningen skedde i USA av United. Det här är alltid stökigt och svårt att reda ut, men eftersom grundregeln är att man ska gå på den operating carrier som ställt till det, så är det United man ska gå på i det här fallet.
Vad borde man då ha gjort i denna situation för att inte bli blåst?
Först och främst, håll huvudet kallt. Har man en genomgående biljett i F, så ska det mycket till innan man blir helt stående och får köpa en egen ekonomibiljett hem. Nr två är att vara lite flexibel. Erbjud dig att stanna en extra natt, även om du får stå för den själv (vilket du inte borde behöva göra, om inte annat lär försäkringar täcka den!). Detta gör att du har fler flighter att välja på men även att du har möjlighet att kontakta bolaget du skulle ha flugit med och förklara vad som hänt. Jag är inte säker på att de alltid kan hjälpa till (det är ju egentligen inte deras ansvar!) men har man en F-biljett så kan man nog iaf räkna med att de gör något för att hjälpa dig.
Sist men inte minst så ska man ALDRIG NÅGONSIN lita på när någon person lovar "det fixar vi när du kommer till XYZ!". Det lär inte hända. Om du låter någon skicka iväg dig och du litar på sådana utfästelser så blir resultatet oftast bara att man hamnar i en sämre förhandlingsposition när man kommer till nästa flygplats. Har man riktig otur har de redan hittat ett säte på nästa Ryan Airflight hem åt dig och vägrar ändra på ditt mittsäte längst bak...