Senaste nytt

Hur United forstörde min Lufthansa First class-upplevelse

Business First. Finnes ingen Global First på den rutten. Jag fikk den stakkars United-anställde til at söka igjenom ALLA flighter från IAH för at hitta en avgang med Global First. Jag hittade en AA flight til ORD som kunne ge meg LH433 til FRA i en 747-8 men dom "fikk inte lov" at boka en AA billett til meg. Vi får se hva Lufthansa svarar. Hittade faktisk en lika billig billett på samma rutten i Oktober så kanskje det blir en Vegas-tur til om inte så lenge...

Men om du blivit nedgraderad på ett LH-flyg så ska ju EU-reglerna gälla, dvs 75 % kompensation. Det finns inget förbehåll om "extraordinära omständigheter" heller. Får du ut 75% i cash så borde du få pengar över om du bokar en ny resa i F, jämfört med att boka en ny i C och kräva gratis uppgradering.

Hade du blivit ombokad till United First hade du nog haft ett mycket svårare case.

Det är United som nedgraderat dig inte Lufthansa. Och där är det lite mer tveksamt hur man kan kräva ersättning enligt EU-reglerna.

Ni som reser mycket F lär vel ha stött på dette månge gånger. Hur gör bolagen med ersättninger?

Det varierar. LH brukar vara bra på det, men tyvärr är det United du får bråka med eftersom de är ansvariga. Jag skulle tro att de rycker på axlarna och erbjuder dig lite vouchers (som nog är svåra att utnyttja) och/eller miles till UA Milage Plus. Inget av dessa alternativ är speciellt tilltalande om du frågar mig.

Köpte billetten via Lufthansa...vil heller få en gratis upgrade fremför cash, er det sannolikt?

Inte en chans skulle jag säga. Tyvärr. Du har liksom inget claim mot Lufthansa utan du måste gå på United då de var ansvariga för förseningen och även gjorde ombokningen.

Er der ikke ret til 75% af billettens pris i erstatning + kompensation for rerouting? Eller bortfalder de muligheder da det var United som skabte forsinkelsen?

Har svårt att se att EU261/2004 kan komma in i bilden här eftersom förseningen skedde i USA av United. Det här är alltid stökigt och svårt att reda ut, men eftersom grundregeln är att man ska gå på den operating carrier som ställt till det, så är det United man ska gå på i det här fallet.

Vad borde man då ha gjort i denna situation för att inte bli blåst?

Först och främst, håll huvudet kallt. Har man en genomgående biljett i F, så ska det mycket till innan man blir helt stående och får köpa en egen ekonomibiljett hem. Nr två är att vara lite flexibel. Erbjud dig att stanna en extra natt, även om du får stå för den själv (vilket du inte borde behöva göra, om inte annat lär försäkringar täcka den!). Detta gör att du har fler flighter att välja på men även att du har möjlighet att kontakta bolaget du skulle ha flugit med och förklara vad som hänt. Jag är inte säker på att de alltid kan hjälpa till (det är ju egentligen inte deras ansvar!) men har man en F-biljett så kan man nog iaf räkna med att de gör något för att hjälpa dig.

Sist men inte minst så ska man ALDRIG NÅGONSIN lita på när någon person lovar "det fixar vi när du kommer till XYZ!". Det lär inte hända. Om du låter någon skicka iväg dig och du litar på sådana utfästelser så blir resultatet oftast bara att man hamnar i en sämre förhandlingsposition när man kommer till nästa flygplats. Har man riktig otur har de redan hittat ett säte på nästa Ryan Airflight hem åt dig och vägrar ändra på ditt mittsäte längst bak...

Vel, lite godt och blandat her, några upplyftande og några nedslående kommentarer...keeping fingers crossed så får vi se.

Takk alla sammen for feedback. I'll keep you posted, og boka meg en ny F-billett snart så jag kommer ur depressionen av å inte ha en ny longhaul å se frem i mot...

• Gilla
Reactions: Gus
Eller så kan man minska risken för besvikelse genom att göra som jag: flyga AA First. Vilket innebär att så länge jag inte blir nedgraderad till Business så kan jag nästan garantera att det blir minst lika bra som AA :)

Men visst har du en poäng i det du skriver att produkterna idag är så olika (om i bortser från klassnedgradering) att det känns som om man måste ha timmar i marginal för att hantera strul med anslutningar (eller bara flyga point to point).

Det er nu radiotystnad fra Lufthansa. Jag mått skaffa er delay-letter fra United som tog lite tid, sen när det kom stod det ikke hvilken klass jag flög, sen när det kom skickade jag inn det til Lufthansa, hörde inget og skickade en purring for et par veckor sen....det er trögt som sirap.

Toppen