Senaste nytt

Hur undviker man Young Drivers Fee?

In_Sweden

Medlem
Back on topic: Noterade att Studentkortet ger 15% rabatt på bilhyra hos Budget och man slipper även betala deras young drivers fee om man bokar via dem. Kikade på vad det skulle kosta att hyra en bil i Malmö om ett par veckor, och där ville de ha 929kr för en helg. Bokar man via SAS hemsida så betalar man endast 567kr för samma datum, och även en högre bilkategori. Så frågan är nu, visar SAS hemsida fel pris eller skiljer det sig verkligen så mycket i pris beroende på var man bokar?

Kolla vilka försäkringar som är inkluderade i de olika priserna. När jag hyrde bil hos Avis i Tyskland så var man påtvingad någon försäkring i tillägg till ung förare avgiften.
 

agehall

Medlem
Å andra sidan så bör man aldrig blinka vänster när man kör in i en rondell, bara höger när man kör ut ;)

OT: Trafikverket jobbar hårt på att förstöra hela idéen med rondeller hör jag. Jag tillhör generationen som tog körkort när rondeller fortfarande ansågs vara en vanlig "korsning" och därmed ganska logiska. Ska man svänga vänster signalerar man detta redan när man kör in i cirkulationsplatsen och börjar sedan blinka höger mitt framför avfarten innan den man har för avsikt att svänga ut i.

Andra varianter är fullständigt vansinniga eftersom de inte främjar trafikflödet. Hela poängen med en rondell är ju att andra ska kunna se vart en bilist tänker ta vägen och därmed planera sin egen körning så att trafiken flyger smidigare.

Edit: Blev nyfiken på vad som faktiskt gäller idag och efter att ha googlat lite kan jag säga att jag är mer förvirrad nu än tidigare. Det verkar inte finnas några tydliga regler för hur man ska blinka vänster vid vänstersväng. Jag hittar inget som säger att man INTE ska blinka vänster när man kör in i cirkulationsplatsen, men inte heller tydliga regler för att man bör göra det.

Det är fler än jag som är upprörda över detta på nätet och det är ganska uppenbart att trafikverket har helt tappat bollen här.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Back on topic: Noterade att Studentkortet ger 15% rabatt på bilhyra hos Budget och man slipper även betala deras young drivers fee om man bokar via dem. Kikade på vad det skulle kosta att hyra en bil i Malmö om ett par veckor, och där ville de ha 929kr för en helg. Bokar man via SAS hemsida så betalar man endast 567kr för samma datum, och även en högre bilkategori. Så frågan är nu, visar SAS hemsida fel pris eller skiljer det sig verkligen så mycket i pris beroende på var man bokar?

För att citera de tio budorden: Du blir alltid lurad av hyrbilsfirmor.

Att en uthyrare tar dubbelt så mycket som den bredvid är tyvärr helt normalt.
 
A

Aurora

Guest
@agehall - you're right, pluss en del flere forhold... Om man orkar trycka på linken och bruka 2 minuter på att lesa (framfor att bara hoppa på reaktion) - vil man kunne lesa følgende. Dette er en rapport från VEGVESENET NORGE, aka trafikverket i Sverige.

"I trafikal sammenheng er det relevant å rette søkelyset mot personer som har hatt sin oppvekst i og har sosial tilknytning til land der trafikkulturen og de øvrige rammebetingelser i trafikken er svært ulike det vi finner i Norge og andre vestlige land.
Undersøkelser fra Sverige viser at innvandrere har vesentlig høyere ulykkesrisiko i trafikken enn innenlandsfødte personer. Med den økte innvandringen de senere årene, er dette et mulig problem som bør undersøke nærmere.
Noen av undersøkelsene i Sverige tyder på at innvandrere i mindre grad bruker sikkerhetsutstyr som bilbelter og barnesikring i bil. Det er behov for etterprøving av disse resultatene i Norge, samt mer kunnskap om mulige forklaringer på eventuell økt risiko.
Innvandrere med dårlig utbytte av kjøreopplæringen. Kommunikasjon har ofte vist seg å være svært vanskelig. Denne gruppen må ses i sammenheng med mangelfulle norskkunnskaper, hvordan den pedagogiske opplæringssituasjonen er tilpasset og hvordan engasjementet og responsen hos innvandrerne blir registrert."

En mycket interessant rapport IMO :)
 

Jonas C

Medlem
För att citera de tio budorden: Du blir alltid lurad av hyrbilsfirmor.

Att en uthyrare tar dubbelt så mycket som den bredvid är tyvärr helt normalt.
Gjorde en bokning via SAS hemsida för Budget Car rental på Sturup. 567kr för två dygns bilhyra över en helg, märkligt nog var en Volkswagen Passat billigare än de mindre bilkategorierna. Priset på Budgets hemsida var det dubbla, så frågan är ju om man tvingas betala det dubbla priset eller det pris som står i min bokningsbekräftelse?
Kolla vilka försäkringar som är inkluderade i de olika priserna. När jag hyrde bil hos Avis i Tyskland så var man påtvingad någon försäkring i tillägg till ung förare avgiften.
Ska ringa dem och kolla vad som gäller. Minimiåldern för hyra var 19år för den valda bilkategorin och avgiften skulle max vara 100kr per dag.
 

chazzie

Medlem
Jag tillhör generationen som tog körkort när rondeller fortfarande ansågs vara en vanlig "korsning" och därmed ganska logiska.

Samma här, men en artikel i en lokal blaska där en trafikskolelärare gav sig på att ge en guide så är en rondell nu som att likställa med en enkelriktad väg med omkörningsförbud, dvs. blinka när man skall ut och inte in, dock, som en tumregel använder man blinkers för att visa övriga trafikanter vad man ska göra, så med det i bakhuvudet är det inte helt fel heller. Det jag tycker är allra viktigast är att folk läser skyltarna så de vet vilken fil de ska ligga i, jobbigt när de kör ett helvarv i ytterfilen och man själv skall av efter halva (beroende på skyltningen kan man då ligga i inre filen) och de fortsätter förbi den avfart de förväntas svänga av baserat på filvalet... Det och att man blinkar ur och vid filbyte i rondellen =}

Nog OT. En fundering, bör det inte gå att få samma hyrpris på bilen, men en högre självrisk eller liknande på försäkringen? Fast då tjänar de inte mer pengar på unga, vilket jag förmodar är tanken med prissättningen :D
 

Jonas C

Medlem
När jag öppnar min bokning på Budget.com så står det som följande under prisspecifikation och bokningsvillkor:

Skärmavbild 2015-10-06 kl. 22.57.22.png


Skärmavbild 2015-10-06 kl. 22.56.57.png


Bör jag lita på att de håller vad som står i villkoren, eller kan man räkna med att de kommer att försöka blåsa mig på en massa pengar?

Enligt villkoren så ska det inte tas ut någon young drivers fee, och likaså är minimiåldern 19år. Försäkringarna tycks också vara inkluderade, eller är det något annat som tillkommer också?
 

fcx

Medlem
När jag öppnar min bokning på Budget.com så står det som följande under prisspecifikation och bokningsvillkor:

Visa bifogad bild 42095

Visa bifogad bild 42096

Bör jag lita på att de håller vad som står i villkoren, eller kan man räkna med att de kommer att försöka blåsa mig på en massa pengar?

Enligt villkoren så ska det inte tas ut någon young drivers fee, och likaså är minimiåldern 19år. Försäkringarna tycks också vara inkluderade, eller är det något annat som tillkommer också?

Det tillkommer alltid, alltid, ALLTID extra avgifter med hyrbilar och de kommer definitivt att försöka blåsa dig.
 

agehall

Medlem
Ja, hyrbilar är det enda jag stött på som jag inte kan förutse kostnaden för, oavsett hur mycket jag försöker.
 

olo

Medlem
Som ovan sagt, sen är det en bransch där överenskommelser ses som rekommenderationer från ena partern.

Om du lägger in bilder som tumnagel istället så går de att zooma i, om man sitter via telefonen. Dessa bilder kunde jag tyvärr inte läsa öht.
 
Toppen