Senaste nytt

Hur undviker jag skrikande småbarn på flyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kan väl se det så här: någon uttrycker missnöje med att sitta nära ett skrikande barn. Att vederbörande ger uttryck för sin åsikt uppskattas inte av barnets ena förälder, vars arbete är att sprida ut sin egen åsikt till så många som möjligt, och därför dömmer den första personen till en plats i helvetet för att vederbörande uttryckt sin åsikt.

Någon hade tydligen fel åsikt vilket då ska bestraffas.

Hur har vi det med läsförståelsen egentligen? Hon skriver att det finns en särskild plats i helvetet för de människor som suckar högt och blänger surt på skrikande småbarn, i.e. förvärrar situationen genom att stressa den stackars föräldern ytterligare. Och det håller jag med om. Ingen tycker om skrikande barn på flygplan, varken småbarnsföräldrar eller affärsresenärer, men det enda man kan göra är att sitta kvar och tiga (och klaga på internet), byta säte i mån av plats eller hjälpa till.
Så du menar att den suckande kvinnan inte var irriterad och störd? Nog för att det är tämligen onödigt och inte vidare snyggt, att sucka och stöna. Men jag är ganska övertygad på att hon var irriterad.

Last edited:
Så du menar att den suckande kvinnan inte var irriterad och störd? Nog för att det är tämligen onödigt och inte vidare snyggt, att sucka och stöna. Men jag är ganska övertygad på att hon var irriterad.

Förlåt, men nu förstår jag ingenting. Var har jag påstått det? Det är förstås fullt rimligt att bli både störd och irriterad, det blir jag också. Men att ljudligt klaga eller sucka och stöna är över gränsen, en vuxen människa ska inte medvetet förvärra en redan svår situation på det sättet.

Förlåt, men nu förstår jag ingenting. Var har jag påstått det? Det är förstås fullt rimligt att bli både störd och irriterad, det blir jag också. Men att ljudligt klaga eller sucka och stöna är över gränsen, en vuxen människa ska inte medvetet förvärra en redan svår situation på det sättet.

Nu har vi bara hört ena sidans beskrivning av situationen så det är meningslöst att döma varesig den ena eller andra parten. Om t ex mamman tillämpar 5-minutersmetoden framgår inte i artikeln, e t c.

Jag må ha missat det, men är det på senare tid en rättighet tillika skyldighet att resa med små barn? Och till vilket pris som helst. Allt i livet kommer med ett ansvar och en effekt. Likaså ett barn. Lika mycket som resenärer kring familjen tycker om ett skrikande barn, gillar barnet att sitta i ett plan i x antal timmar i ett trångt utrymme med konstiga ljud och saker omkring sig. Att det är föräldrarnas fel har man ju hört många gånger...... Men i vissa fall stämmer det. Att föda barn betyder inte fripass att åka runt i världen. Som allt i livet får man anpassa sig. Är det svårt att hålla sig från långresor de första få åren, kanske man kan fundera om det är barn man vill ha eller att resa. Det ena är inte synonymt med det andra. Bara för att samhället säger att individen ska få göra allt som denne vill, behöver det inte betyda att det är rätt. Bara för att du tycker att du har rätt att resa med ditt barn hur du vill, betyder inte att det är rätt. Att bry sig aningen om sin omgivning har dött för länge sen känns det som.

Visserligen är detta flygbolagens fel ytterst. Som inte är kapabla att hantera barnfamiljer på något sätt. Att inrätta tysta avdelningar eller sektioner där vuxna med småbarn enbart får sitta skulle vara en bra början. Då kan åtminstone andra välja eller betala för andra platser. Jag kan ta det som mitt straff och betala 199kr vetandes att då får jag sitta i större tystnad.

Jag vet att ingen med småbarn håller med mig ett dyft om dessa åsikter , men å andra sidan håller ju jag inte heller med om er natural born right att flyga med skrikande småbarn. Att ni fick ett fripass till semester destionationer tillsammans med bebisen har jag svårt att tro. .. Eller det kanske är senaste från SAS. Jag menar avslutningsvis inte att man ska förbjuda det helt, men skapa ett utrymme som fungerar i en begränsad miljö för alla passagerare. Tyvärr vinner inte ett litet skrikande barn över 10 eller fler passagerares lidande. Vi har alla betalat en biljett ja, men ingen har betalat för mer än vad som står på biljetten. Och ni med barn har inte betalat för friheten att störa mig på flygningen heller. Om jag ställer mig i gången sjungandes när alla sover blir det ett sjujäkla liv.... Självklart för barn styr inte över sig själva och förstår inte situationen, men det gör vuxna och det är de vuxna som kan fatta lite bättre beslut för oss alla andra.

SAS skulle absolut kunna införa tysta avdelningar, dock free of charge för alla som reser med infant.

Känner man dock SAS rätt så skulle detta kosta extra vilket jag tror många (inte alla) småbarns familjer inte vill bekosta.
Fast har man inte råd, utan reser kollektivt så får man ta en del. Håller med om att de borde ha tysta avdelningar dock som på SJ.

Tysta avdelningar är nog den enda chansen att medla mellan föräldrar och icke-föräldrar i den här frågan. Men eftersom flygbolagen inte är intresserade av att skapa sådana, kanske vi kan komma fram till inofficiella de facto-regler? Det lär ta tid, men vi har ju nått mer eller mindre universell konsensus om att mittenpassageraren får två armstöd, t.ex., så det kanske inte är helt omöjligt med tid att lära "alla" att barnfamiljer alltid bokar vissa rader, som t.ex. de bakersta 25% av raderna inom respektive klass?

Det blir inte 100%-igt, så klart, men kanske bättre än dagens situation.

Förstår inte problemet, barn är tillåtna hos alla flygbolag (vad jag vet om) precis som alla andra. Detta är du ju medveten om när du köper biljetten. Om man vill resa i ett flygplan utan barn så är det väl bara att köpa ett eget?

Självklart kan man många gånger önska att föräldrar har bättre koll och större respekt för att de övriga passagerarna inte har intresse av att deras barn springer runt i cabinen.

Men att som du @Voyageur påstår att man gör ett val 'skaffar du barn kan du inte flyga på några år' iprincip. Du gör ju också ett val när du bokar en biljett på ett regjulärflyg, då vet du ju att det kan finnas ett eller flera barn där. Har du ett problem med det så får du ju välja att resa på annat sätt..

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen