Senaste nytt

Hur tar man sig smidigast till Puttgarden?

marbe166

Medlem
Om du utgår från Stockholm borde du kunna ta nattåget till Malmö ikväll och sen tåg till Köpenhamn och Rødby i morgon f.m. utan problem.
 

marbe166

Medlem
Om du utgår från Stockholm borde du kunna ta nattåget till Malmö ikväll och sen tåg till Köpenhamn och Rødby i morgon f.m. utan problem.

Nattåget gör (enligt SJ, med byte i Lund) att du är på København H kl 0738, en minut efter att ett direkttåg till Røby avgår... nästa går 0937, framme Rødby 1135. Det gör att du borde hinna med 1145-färjan och vara i Puttgarden 1230.
 

Tostarp

Medlem
Jag pysslar lite med bil-export då och då.

Eftersom du skriver att bilen är Svenskreggad så gäller det att du har trafikförsäkring, inget annat. All form av skatteplikt, påställning, besiktning (körförbud) etc gäller endast inom rikets gränser. Dvs det är fullt lagligt att köra omkring i en avställd obesiktigad bil i utlandet hur länge som helst.

Men mycket riktigt så inträder alla plikter när du rullar av färjan i Hbg. Som Skåning bryr man sig inte så mycket om detta då man oftast har väldigt nära hem, men ska man längre upp i landet så kan det vara ide att ställa på och besiktiga.
 

PerssonErik

Medlem
Ursäkta sent svar, vill tacka för alla tips och kontaktade faktiskt spritbussen som nämndes här och fick åka med dom på en enkelresa för ynka 300kr från örebro - puttgarden. Hittade även en besiktningsstation i malmö - rosengård (ja jag klarade mig utan bilbrand) som hade lördagsöppet som jag precis han i tid till. Så jag fick hem min bil till slut, vill även poängtera att det inte handlade om import utan att få hem min bil som valde att ge upp drivaxeln strax före tysk/danska gränsen när jag passerade puttgarden på väg mot Sverige.

Hade för övrigt lite dötid i burg mellan ca 04-08.00 innan verkstaden öppnade så passade på att köpa med mig en hel del fin skumpa, oslagbara priser! Tips till alla livsnjutare är att åka över till Tyskland för att bunkra mousserande
 
Toppen