Senaste nytt

Hur tar man sig smidigast till Puttgarden?

PerssonErik

Medlem
Hamburg Hbf - Puttgarden mit der Bahn ab 19 € | Fahrplan & Infos
Annars är alternativet som @Budgetresenär nämner att hoppa på en spritresa. Brukar gå ett antal i veckan från nästan hela Sverige

För övrigt tror jag inte det är speciellt smart att köra en obesiktad bil över huvud taget, även fast resan går genom andra länder.
Är olyckan framme lär du inte ha så roligt inte.

Det var exakt min tanke också, men försäkringsbolaget hävdade att försäkringen gäller fram tills närmsta besiktning i sverige. Självklart kände jag mig skeptisk så ringde både polis och transportstyrelsen och bekräftade bara vad försäkringsbolaget sa
 

NyfikenGrau

Medlem
En sådan här körning är standard för alla bilar som privatimporteras från Tyskland, inga problem. Fast visst, man vill ju hålla körsträckan så kort som möjligt, så direktfärjorna till Trelleborg brukar vara populärast.
 

Rebel

Medlem
En sådan här körning är standard för alla bilar som privatimporteras från Tyskland, inga problem. Fast visst, man vill ju hålla körsträckan så kort som möjligt, så direktfärjorna till Trelleborg brukar vara populärast.

Då brukar man lösa tysk trafikförsäkring som gäller en kortare tid 14 dagar-2 månader
Med gula tyska tillfälliga skyltar får man åka i tyskland
Med röda så får man åka utanför tyskland men kostar lite mera.

Men det stämmer det försäkringsbolaget säger att du får åka till närmsta besiktning när bilen har varit utomlands.
Men tänk på att bilen ska vara påställd och ta med båt biljetten att visa upp.

Men jag tycker ju att en sprit resa måste vara det enklaste dom åker ju just till Burg.
 

Ricci

Medlem
Om du tänker dig än "spritbusslösning" så måste bussen vara senast i Burg kl:10-11 och du skall vara i Rödby senast 14:00 för att kunna nå besiktningen i Malmö senast kl.16:00. Jag är inte säker på att bussarna är nere i Burg så tidigt.
 

Ricci

Medlem
Gillar @Tostarp förslag om spritbuss. Garanterat det billigaste och smidigaste om du hittar någon bra avgång. Vissa har även priser med en övernattning i Burg. Ett dyrare alternativ, som också verkar gå är att flyga till HAM, och där hyra bil av AVIS (one-way) och lämna bilen i Burg.
Avis verkar vara den enda större biluthyrningsfirman men location i Burg. MVH
Hyrbilsalternativet tycker jag verkar bäst då du kan vara på plats i Burg redan på morgonen med bra sömn dvs om nu nu skall köra långt dagen efter.
 

Rebel

Medlem
Om du tänker dig än "spritbusslösning" så måste bussen vara senast i Burg kl:10-11 och du skall vara i Rödby senast 14:00 för att kunna nå besiktningen i Malmö senast kl.16:00. Jag är inte säker på att bussarna är nere i Burg så tidigt.
Bilprovningen i malmö fosie har öppet till kl 20.00 måndag till torsdag.
men man bör nog boka tid

Edit sorry du planera en fredag då är det kl 1800 som gäller
 

Valley

Medlem
En sådan här körning är standard för alla bilar som privatimporteras från Tyskland, inga problem. Fast visst, man vill ju hålla körsträckan så kort som möjligt, så direktfärjorna till Trelleborg brukar vara populärast.

Inte riktigt.
Gäller lite andra regler när du handlar på export. Men jag har för mig att bilen måste vara besiktigad för att få köras på väg. Även om den är såld för export.
 

Valley

Medlem
Det var exakt min tanke också, men försäkringsbolaget hävdade att försäkringen gäller fram tills närmsta besiktning i sverige. Självklart kände jag mig skeptisk så ringde både polis och transportstyrelsen och bekräftade bara vad försäkringsbolaget sa

Se till att ha med dig försäkringsbeviset.
 
Toppen