Senaste nytt

Hur tar man sig smidigast till Puttgarden?

PerssonErik

Medlem
Nu är jag osäker på placeringen av denna tråd men hoppas det blir rätt.

Nu på fredag ska jag hämta en bil i tyskland och närmare bestämt i burg- puttgarden. Funderar på att flyga med sas från ARN till HAM 8:30 (SK2645) för att sen ta tåg eller i värsta fall buss från hamburg till puttgarden. Att finna information om tåg mellan destinationerna är nog så krångligt men samtidigt funderar jag på om det kanske är smidigare att flyga till köpenhamn för att sen ta sig vidare.

Ett litet bekymmer här är att bilen är svenskreggad men besiktningen gått ut så jag måste vara i helsingborg alt. Malmö innan 16.00 så jag hinner besikta för kunna åka uppåt i landet.

Hur hade ni lagt upp rutten och varför?

Helst flyger jag med sas för att utöka mina eurobonuspoäng.
 

NyfikenGrau

Medlem
Förstår mycket väl din önskan, men Burg-Fehmarn är ingen metropol direkt. Du kommer inte hinna via Hamburg som du tänker.

Flyga till HAM eller CPH kvällen innan och ta hotellnatt är inget alternativ? Jag skulle göra det för att minska stressen.
 

PerssonErik

Medlem
Förstår mycket väl din önskan, men Burg-Fehmarn är ingen metropol direkt. Du kommer inte hinna via Hamburg som du tänker.

Flyga till HAM eller CPH kvällen innan och ta hotellnatt är inget alternativ? Jag skulle göra det för att minska stressen.

Det kan absolut vara ett alternativ, kan även ta ett kvälls/natt flyg och ta mig ut till burg under natten och hämta bilen på morgonen. Firman som bilen står hos öppnar 8 om jag inte missminner mig.
Hur är det med förhindelser från hamburg ut till burg?
 

NyfikenGrau

Medlem
Dessa förbindelser har du att välja på från Hamburg centralstation (Hbf). Jag skulle åka 08:04 och vara framme 10:40. Eller kollar du motsvarande från Köpenhamn, men jag tror nästan du får övernatta även där.

Hamburg Hbf

22:08 2:32 1 RE, RB keine Sparangebote verfügbar ab 27,50 EUR SH-Tarif
+ 1 Tag
Fehmarn-Burg 00:40
Details einblenden Zur Angebotsauswahl


Fr, 10.11.17
Hamburg Hbf

00:55 5:48 1 RB keine Sparangebote verfügbar ab 27,50 EUR SH-Tarif
Fehmarn-Burg 06:43
Details einblenden Zur Angebotsauswahl


Hamburg Hbf

06:04 2:36 1 RE, RB keine Sparangebote verfügbar ab 27,50 EUR SH-Tarif
Fehmarn-Burg 08:40
Details einblenden Zur Angebotsauswahl


Hamburg Hbf

08:04 2:36 1 RE, RB keine Sparangebote verfügbar ab 27,50 EUR SH-Tarif
Fehmarn-Burg 10:40
 

Ricci

Medlem
Jag hade nog tagit ett kvällsflyg till Hamburg och provat att ta mig norrut kanske övernattning i Lübeck.
Det tar ca: 2 timmar att köra från Rödby till Malmö dvs du måste vara över på danska sidan senast 14:00 och båten över tar 80min.

Edit: Kom på att du kan ta flyget till CPH och sedan ett kvällståg till Rödby.
Sov sedan i Rödby eller om om du har tid ta båten över och hitta hotell på tyska sidan.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Jag håller nog fast vid mitt förslag att övernatta i Hamburg, eller Köpenhamn om man så vill. Det är såna otroliga avkrokar att man överskattar kommunikationsmöjligheterna grovt. Sanningen är att det är flera timmar mellan varje avgång till Puttgarden från Hamburg och Rödby från Köpenhamn - som exempel går sista(!) "riktiga" förbindelsen på torsdag kväll redan 20:10 från Köbenhavn H och då ska man alltså ha hunnit dit från Kastrup också.

Eftersom det är så nära inpå lär det väl bli en dyr utflykt hur man än gör, men jag skulle försökt flyga till Hamburg med byte för att samla poäng, övernatta där och tagit regionaltåg fredag morgon. Lite lättare att planera än från Köpenhamn eftersom man inte behöver ta hänsyn till färjetider.
 

mtlmr

Medlem
Båten över tar 45 minuter restid.

Smidigast är nog ändå att ta sig från Hamburgsidan. Är en mil ner till Burg från färjeläget som ställer till det - tror inte det finns taxi tillgängligt.

Oavsett blir det en övernattning i antingen CPH eller Hamburg, om du inte på något sätt kan ta dig till Köpenhamn H före 07:37 (alltså inte ens Kastrup, utan centralen)
 

Tostarp

Medlem
Du kan också flyga till CPH (eller MMX) och ta en av 'köpa-billig-sprit'-bussarna som avgår från Malmö central direkt till Burg. Bussarna brukar gå okristligt tidigt så du får nog räkna med en övernattning. Fördelen är att du kommer direct till Burg utan att behöva klydda.

Dessutom lastar du naturligtvis din nya bil proppfull med godsaker och tar med till Norrland där du kan avhända dig och få tillbaka mer än vad resan kostade...
 

cbroxe

Medlem
Gillar @Tostarp förslag om spritbuss. Garanterat det billigaste och smidigaste om du hittar någon bra avgång. Vissa har även priser med en övernattning i Burg. Ett dyrare alternativ, som också verkar gå är att flyga till HAM, och där hyra bil av AVIS (one-way) och lämna bilen i Burg.
Avis verkar vara den enda större biluthyrningsfirman men location i Burg. MVH
 
Toppen