Om du nu tänker ta taxi och inte tåg så kom ihåg att Franrike ännu är ett U-land i många avseenden. Kortbetalning i Taxi är en sådan underutvecklad grej. En annan sak är att det är bra att kunna Franska. Paris, eller rättare sagt hela Frankrike, saknar i stort skyltar på andra språk än världsspråket Franska.
Själv tycker jag tåget är en bra resa, den tar dig mot Paris med utsikt över de sämre delarna av staden. NI kommer så kåkstäder och fallna hus på den resan. Lite konstigt att Paris inte tagit tag i detta för man för verkligen inte det där romantiska intrycket man vill ha av Paris, å andra sidan bjuder ju inte motorvägen på det heller. Ombord är chansens att ni får uppleva en Fransos spelandes dragspel stor, det händer nästan alltid mig. Håll en liten slant redo om ni vill bidra till den Franska musikens värld.
Trafiken till JDG är hemsk så tänk er för om ni tänker ta taxi i rusningstid, särskilt om ni avser börja i staden centrum. Jag har varit med om att vi åkt endast någon kilometer på en halvtimme. Rusingen är över vid cirka 9.30 (Dom är ju lite slöa Fransoserna) och börjar någon gång vid 16.30-17 (varför jobba för länge om man är Fransos, det finns ju goda viner att dricka på trottoaren).
Radisson Chaps Elysees, det här är ett trevligt "litet" hotell. Be om att få ett av rummen som ligger längst till höger då ni kommer ut från hissen. Dom här rummen är både mysiga och lite annorlunda, krokiga och, ja annorlunda. Frukost kan ni äta på innergården om den inte är full. Servicen är bra men dom har inte min favorit whisky- tyvärr...
En sista sak. Om ni fantiserar om att köpa någonting på Tax Free butikerna på CDG så stannar det ofta vid fantasier, särskilt om ni flyger SAS. I terminalen finns nästan inga butiker och i de som finns är utbudet litet.
Har ni SK Guldkort och access till loungen så skall ni inte förvänta er att kunna sitta tillsammans alla 4. Loungen är liten.
Trevlig resa