Senaste nytt

Hur tar man sig lämpligast till och från flygplatsen (CDG) och centrala Paris?

Undvik iallafall RER-tågen. Blev ganska förvånad över hur långsamma/obekväma/varma/stundfulls överfulla och direkt otrevliga de var när jag besökte Paris för första gången i höstas vid en lång mellanlandning på CDG.

Taxi låter som en bra plan om ni är fyra.

Har man tur så kan man faktiskt hoppa på express RER som går direkt från Gare Du Nord till CDG. Jag lyckades åtminstone med detta under min senaste resa till Paris och tågresan tog inte mer än 30 minuter.

Men visst är man fler som åker så känns taxi som det mest prisvärda alternativet.

Ska till Paris om drygt två månader nu och funderar lite på hur man lämpligast tar sig till och från flygplatsen CDG.

Vi är 4 stycken så taxi eller kanske Uber känns som ett bra val eller har ni några andra förslag?

Vi ska från flygplatsen till Radisson Blu Hotel, Paris-Boulogne samt från Radisson Blu Hotel Champs Elysees, Paris till flygplatsen några dagar senare. (Man måste ju byta hotell även i Paris så man får fler stays på sitt clubcarlson konto!)
Taxi eller buss är de enda alternativen. RER är proppfullt och har egentligen bara två stopp: Nordafrika och Centralafrika. Det är heller inte plats för bagage. Nu planeras tydligen ett riktigt flygtåg, men det ligger fortsatt på det politiska planet, så det kan ju dröja hur länge som helst .

Om du nu tänker ta taxi och inte tåg så kom ihåg att Franrike ännu är ett U-land i många avseenden. Kortbetalning i Taxi är en sådan underutvecklad grej. En annan sak är att det är bra att kunna Franska. Paris, eller rättare sagt hela Frankrike, saknar i stort skyltar på andra språk än världsspråket Franska.

Själv tycker jag tåget är en bra resa, den tar dig mot Paris med utsikt över de sämre delarna av staden. NI kommer så kåkstäder och fallna hus på den resan. Lite konstigt att Paris inte tagit tag i detta för man för verkligen inte det där romantiska intrycket man vill ha av Paris, å andra sidan bjuder ju inte motorvägen på det heller. Ombord är chansens att ni får uppleva en Fransos spelandes dragspel stor, det händer nästan alltid mig. Håll en liten slant redo om ni vill bidra till den Franska musikens värld.

Trafiken till JDG är hemsk så tänk er för om ni tänker ta taxi i rusningstid, särskilt om ni avser börja i staden centrum. Jag har varit med om att vi åkt endast någon kilometer på en halvtimme. Rusingen är över vid cirka 9.30 (Dom är ju lite slöa Fransoserna) och börjar någon gång vid 16.30-17 (varför jobba för länge om man är Fransos, det finns ju goda viner att dricka på trottoaren).

Radisson Chaps Elysees, det här är ett trevligt "litet" hotell. Be om att få ett av rummen som ligger längst till höger då ni kommer ut från hissen. Dom här rummen är både mysiga och lite annorlunda, krokiga och, ja annorlunda. Frukost kan ni äta på innergården om den inte är full. Servicen är bra men dom har inte min favorit whisky- tyvärr...

En sista sak. Om ni fantiserar om att köpa någonting på Tax Free butikerna på CDG så stannar det ofta vid fantasier, särskilt om ni flyger SAS. I terminalen finns nästan inga butiker och i de som finns är utbudet litet.
Har ni SK Guldkort och access till loungen så skall ni inte förvänta er att kunna sitta tillsammans alla 4. Loungen är liten.

Trevlig resa

Last edited:
RER suger rejält som att åka från Arlanda med lokalbuss och pendeltåg, både avseende utsikt och tid.

Ta en Taxi, Uber har jag ingen erfarenhet av men G7 tar kort och de kan du beställa i förväg.
TAXIS G7 - Le taxi prend de l'avance. Det är största taxibolaget i Paris.

Last edited:
Du kan också åka buss, Line 2: CDG -- Paris-Porte Maillot -- Paris-Arc de Triomphe (Place de l'Etoile). Funkade fint när jag var där med familjen i November. Men med tanke på priset så är nog Taxi ett bättre val när ni är 4st vuxna.

Hade riktig otur senast jag åkte taxi in till Paris - först fast i rusningstrafiken och därefter fast bakom en sopbil som kröp fram på en smal enkelriktad gata. Sen dess har jag valt tåget, inte kul resa men det brukar gå på halva tiden jmf med taxi.

Jag tar alltid RER även om det inte alltid är så bekvämt men man påverkas inte av trafiken och vet ganska precis när man kommer fram. Metron i Paris funkar bra men kan vara trång och att resa med Franska taxichaufförer kan vara en upplevelse. Det jag avråder från är att använda egen bil då det inte finns ett överdåd av parkeringsplatser där man behöver dem. även om hotellet har ett parkeringsgarage kan det vara ett elände att få in en bil större än en i golfklassen.

Så nu återstår bara att Ulla får fixa vad man ska göra i Paris i 5 dagar, för nu har jag fixat så vi tar oss till hotellet i Paris och hem igen. Tack för hjälpen! :)

Alla biljetterautomater har ju engelska som val. Jag har nog köpt biljetter till RER säkert 10-15ggr utan att kunna ett ord franska och aldrig haft några problem. Och håller man koll på skyltarna så brukar det inte vara några problem att passa in ett snabbtåg som inte stannar överallt.

Vi försökte lista ut hur de fungerade men det fanns inget uppenbart sätt att få engelska och det gick inte att få någon hjälp heller. Så min erfarenhet är att det inte räcker med engelska.

Toppen