Senaste nytt

Hur skulle ni gjort? (Är business värt detta?)

travellerrr

Medlem
Hej!

Har läst på detta eminenta forum ett gäng år men inte varit så aktiv själv än så länge. Mitt intresse för detta har däremot ökat så har hängt här en hel del senaste tiden. :) Så tänkte be om era synpunkter på detta:

Bakgrund: Är idag EBG och har varit så 5 år i rad. Har AMEX Elite och brukar landa på 50k-55k baspoäng och totalt får jag in ca 110-130k poäng om året. Har även 2st 2-4-1 som gick ut 31/12-18 och 2st som går ut 31/12-19. I dagsläget, innan denna bokning, hade jag ca: 300.000 EuroBonus poäng.

I höst ska vi till sydostasien (kan inte ändra datum, speciell händelse inträffar) och iom att två av mina 2-4-1 gick ut 31/12-18 så fick jag lite panik att boka bonusresa just till den här resan. Vi är två vuxna, ett barn och ett spädbarn. Jag bokade bonusresa (fullt återbetalningsbar) med Thai i Business som har bra flygtider.
Dvs.
Vuxen 1 + Barn =82500+82500= 165000 poäng
Vuxen 2 + spädbarn=82500 poäng
Summa Eurobonus poäng inkl 2st 2-4-1 = 247500 poäng + 3300:- i skatter

Samma resa, dvs samma plan, kostar i economy ca: 20.000:- för alla fyra.

Om jag inte köper resan går jag miste om ca 7500 baspoäng, poäng som som mycket väl kan förhindra att jag måste göra en milage run i slutet av året för att få ihop till EBG. Har ju varit EBG i 5 år nu och tänkte inte bryta den sviten. Detta för att uppnå gold for life.

Om jag då listar + och -.

+ Jävligt nice med 2 småbarn att resa i business på natten
+ Frugan glad
+ Sparar 17000:-

- Går miste om 7500 baspoäng som kan undvika MR
- går miste om 3400 poäng på inköpet av biljetter via AMEX
- sparar 247500 EuroBonus poäng
- 20000:- fattigare

De två 2-4-1 voucherna ryker ju ändå iom att de nu har gått ut.
Jag är ju redan EBG så alla de förmånerna har jag ändå.

Så vad tycker ni BC-are? Är det värt 247500 poäng eller ska jag vara lite mer rädd om poängen? Poängjagare som man är börjar man ju bli lite snål. :D

Flyg business, ta pengarna du sparar och unna dig en longhaul i plus när F&F kommer. Skulle du behöva ännu fler baspoäng utöver det så kan du festa till det med ett plusgrade bud alternativt skaffa ett mc premium.

Poäng ska användas, med tanke på hur lättförtjänta de har varit med diverse kampanjer så är det stor risk att värdet devalveras med tiden.

Poängen är till för att utnyttjas, kör på! Som många redan skriver så finns det flera trevliga alternativ som du kan utnyttja för att få ihop de resterande poängen.

Röstar absolut på Business!

Dock får du nog se över din +/- lista. Antar att den avser plus och minus med att åka just Business? Isf bör ”sparar 247 500” bytas mot ”blir av med 247 500”. Sedan går det nog att stryka ”20000 fattigare”.

Glöm sedan inte att du får 30p per 100 kr med ditt Amex om du köper biljetterna via SAS hemsida.

Och att du går miste om 7500+3*6000 extrapoäng förutsatt att alla familjemedlemmar är medlemmar i EB och att ni sätter upp ett PointSharing-konto.

Skulle säga att det beror helt på om du tänkt åka longhaul till någon SAS-destination eftersom att med barn är detta det klart mest pisvärda sättet att nyttja poängen (om man ser på Business). Så har du någon sådan planerad skulle jag spara poängen dit, annars är det en klart bättre sak att nyttja poängen till än mycket annat.

Ser man till poängens värde är en vanlig uppskattning 10öre per poäng eller mindre så dina 17 000:- är värda 170 000 poäng så hade det varit likvärdig flygning hade det inte varit prisvärt men business gör det ju intressantare! Hade jag haft poängen och inte haft någon annan nära förestående resa hade jag helt klart kört business på longhaul, möjligen Plus eller economy plus eller var det nu kallas.

Om du inte redan har Master Card Premium låter det som en möjlighet. Förutom 10 000 i välkomstpoöng även 1000 statuspoäng/månad, så du kanske slipper MR.
Har faktiskt ansökt om detta kort och hoppas det kommer i dagarna. MC får tacka SAS nya poängsystem för det...
Rucker du aka nyttja dina poäng!
Behöver du sedan köra en milerun, köp en biljett i F vid en kampanj för 20k! :)
:cool:
Flyg business, ta pengarna du sparar och unna dig en longhaul i plus när F&F kommer. Skulle du behöva ännu fler baspoäng utöver det så kan du festa till det med ett plusgrade bud alternativt skaffa ett mc premium.
:)
Poäng ska användas, med tanke på hur lättförtjänta de har varit med diverse kampanjer så är det stor risk att värdet devalveras med tiden.
Good point!
Poängen är till för att utnyttjas, kör på! Som många redan skriver så finns det flera trevliga alternativ som du kan utnyttja för att få ihop de resterande poängen.
:)
Röstar absolut på Business!

Dock får du nog se över din +/- lista. Antar att den avser plus och minus med att åka just Business? Isf bör ”sparar 247 500” bytas mot ”blir av med 247 500”. Sedan går det nog att stryka ”20000 fattigare”.

Glöm sedan inte att du får 30p per 100 kr med ditt Amex om du köper biljetterna via SAS hemsida.

Och att du går miste om 7500+3*6000 extrapoäng förutsatt att alla familjemedlemmar är medlemmar i EB och att ni sätter upp ett PointSharing-konto.
Sant, får skylla på att det är nyårsdagen... :D
Kollade på sas.se och denna resan går inte att boka via deras sida.
Hur får du ihop 3*6000 extrapoäng? Vad är det jag missar?

Poängbokningen, tveklöst. Jag tänker att du antagligen även framöver vill resa med familjen och då kommer vara begränsad vad gäller datum och antagligen också resmål. Om det stämmer in på dig är det en del svårare att använda poängen så när du nu fått till familjens resa i business till önskat ställe på önskad tid: kör på det!

Exempelvis är det väldigt sällan SAS släpper mer än 2 platser i business till de attraktiva semesterdestinationerna, så vill du utnyttja barnrabatten där är det stor risk att ni får hålla till godo med Plus.

Toppen