Senaste nytt

Hur ska vi göra med resa till Costa Rica?

Jag åker ju inte dit så länge avrådan gäller.. jag kanske var otydlig, men tänkte på hur smidigt jag kan ta mig hem därifrån om något händer.

Grundat på egen (dyrbar) erfarenhet instämmer till 100%.
Om landet plötsligt stänger ned pga av ökad smitta blir följden att de allra flesta flygbolag hastigt och mindre lustigt ställer in allt flyg. Då hjälper ingen försäkring i världen. Dessutom med UD avrådan får ni lindrigt sagt problem att ta er därifrån.
Jag vet .
Besökte Malta mitten av mars i år. Behaglig tillvaro tills de fick några fall av Corona. I stort sett allt stängdes hastigt ned, bl.a. karens för inresande infördes.
Konsekvens blev att i stort sett alla flyg ställdes in utan någon info. De få som gick blev omedelbart full/överbokade.
För egen del vår Lufthansaflight ställdes in utan förvarning. Bokade om till SAS dagen därpå samma sak o.s.v. Mycket ovisshet och lång historia kort. Slutade med Air Malta till LHR med övernattning och Lufthansa hem via FRA. Dyraste biljetterna någonsin för flyg inom Europa i economy. Väntar dessutom fortfarande på ersättning från Lufthansa, SAS och Brussel airlines för betalda men inställd flighter.

Det positiva jag kan tillägga är att all erfarenhet jag fått genom BC genom åren var var till ovärderlig hjälp att ta oss därifrån. När/om det strular till sig. Förvänta dig ingen hjälp överhopade kundcenter, överfulla flygplatser m.m.
Så för egen del undviker vi öar tills vidare och ser till att ha välfyllt (AMEX) kontokort.

Va på Costa Rica 3-18 mars i år. En awardresa bokad med 2-4-1. Hemresan var planerad i Business SJO-PTY-IST-MUC-ARN.

Ganska tidigt stod det klart att resa hem via Turkiet inte var aktuellt. Dock var ingen av flighterna inställd så kunde inte göra så mycket. 15 mars blev PTY-IST inställd.

Blev otaliga timmar i telefonkö för att hitta alternativ resväg som också den blev avbokad. Ännu fler timmar i kö (tur att man har en arbetsgivare som betalar telefonräkningen som landade på ~10k) och slutligen en resa SJO-PTY-BOG-BCN-FRA-ARN.

Tur att man stod på sig och krävde revenuebiljett. Annars hade jag väl varit surfproffs vid det här laget :D

Va på Costa Rica 3-18 mars i år. En awardresa bokad med 2-4-1. Hemresan var planerad i Business SJO-PTY-IST-MUC-ARN.

Ganska tidigt stod det klart att resa hem via Turkiet inte var aktuellt. Dock var ingen av flighterna inställd så kunde inte göra så mycket. 15 mars blev PTY-IST inställd.

Blev otaliga timmar i telefonkö för att hitta alternativ resväg som också den blev avbokad. Ännu fler timmar i kö (tur att man har en arbetsgivare som betalar telefonräkningen som landade på ~10k) och slutligen en resa SJO-PTY-BOG-BCN-FRA-ARN.

Tur att man stod på sig och krävde revenuebiljett. Annars hade jag väl varit surfproffs vid det här laget :D

Tips till din arbetsgivare:
Sponsra med 100SEK i skypekrediter varje månad :rolleyes:

Jag hade inte åkt ensam vuxen med fyra barn om UD avråder, av samma orsaker folk nämnt ovanför.

Om du åker bör du kolla upp så ni bor nära ett bra sjukhus, dvs om du/ ni skulle insjukna.

Ja ett barn är nu juridiskt inte barn längre men att släpa med sig de andra tre som är under 18 är på en icke nödvändig resa som UD avråder från torde leda till en orosanmälan till socialtjänsten.

Om du vill ha lite covid data kan FT ge lite information:
Coronavirus tracked: the latest figures as countries fight Covid-19 resurgence | Free to read | Financial Times

"Latin America is the current epicentre of the pandemic, with the region accounting for almost half of all deaths each day. This has been fuelled by a surge in Covid-19 fatalities in Brazil, Mexico and several other countries in Central and South America."

Oavsett om ni blir smittade eller ej så tycker jag att det är som att söka sig till problem...jag hade inte åkt

Tack för alla svar! Flyget blev inställt! Antar att vi var de enda ombord;) Ny blir det till att vänta på pengar från LH som ska gå genom Sembo. Kan nog ta ett tag....

Toppen