Senaste nytt

Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona?

Nemo

Medlem
Från den mer lättlästa formen av källor:
Yalda får inga besked om sin bokade resa: ”Har kontaktat alla jag kan kontakta” | SVT Nyheter
Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket, säger att det kan uppstå problem med avbokningar när resan bokats via en resebyrå.
- Då kan flygbolaget hänvisa till förmedlaren. Men som konsument har du rätt att få pengarna från flygbolaget, du behöver inte acceptera det, säger hon.

Resor | Hallå konsument - Konsumentverket
Vad gäller nu när UD avråder från alla resor utomlands?
Utrikesdepartementet (UD) avråder från och med 14 mars för alla icke nödvändiga resor till alla länder. UD:s avrådan gäller fram till och med 14 april då en ny bedömning kommer att göras.

Att UD avråder från resor är en omständighet som ger dig rätt till avbokning med full återbetalning om du har köpt en paketresa. Om du har en resa mellan 14 mars och 14 april ska du alltså ha rätt till att avboka din biljett och få pengarna tillbaka. Detta gäller bara om paketresan ännu inte påbörjats.


Om du har bokat en reguljär flygbiljett så finns inte samma tydliga lagstiftning, men när UD nu avråder från alla resor till andra länder bör du kunna kräva att flygbolaget ska återbetala dig för hela flygbiljetten. Anledningen är att det bör ses som en force majeure-liknande händelse. En force majeure-liknande händelse är någonting som är ytterst ovanligt, oförutsägbart och bortom både din och flygbolagets kontroll.

Resor efter 14 april
Om din resa ska ske efter den 14 april måste du avvakta och se om UD fortfarande avråder för resor när datumet närmar sig din avresa. Du kan alltså inte kräva återbetalning redan i dag för resor efter den 14 april, eftersom det inte är säkert att UD fortfarande avråder från resan när det är dags.
 

apknug

Medlem
Det är det som min bilagda HD-Dom/utfall handlar om. Resa köpt av förmedlare där, i detta fall, flygbolaget inte kan leverera tjänsten.
Som synes är många olika lagrum inblandade. Konsumenten fick till slut upprättelse och slapp betala, fastän det fastslogs att resebyrån förvisso löd under förmedlaransvar.
Kan inte se att man tagit hänsyn till att det skulle gälla specifikt vid konkurs. Utan att det i grunden handlar om att flygbolaget inte kan leverera tjänsten.
Anledningen till att konsumenten i behövde betala (resebyrån kunde inte kräva in pengarna) var att konsumenten erhållit kredit av resebyrån. Konsumtkreditlagen blev således tillämplig och konsumenten kunde då bestrida betalningsansvar för den icke utförda tjänsten gentemot konsumenten.

Helt analogt med om resan skulle ha betalats med kreditkort.

Från NJA 2014 s. 978


"28. M.F. hade haft rätt att mot Malév invända att hon inte behövde betala för resan, eftersom flygbolaget inte skulle kunna genomföra flygningen. Enligt 29 § konsumentkreditlagen kan hon då även mot OTA göra denna invändning. Hon är alltså inte betalningsskyldig för resan.

Slutsats

29. Hovrättens dom ska alltså ändras och OTA:s talan lämnas helt utan bifall.

Domslut

Med ändring av hovrättens dom i huvudsaken lämnar HD OneTicketAway AB:s talan utan bifall."
 

Valley

Medlem
Anledningen till att konsumenten i behövde betala (resebyrån kunde inte kräva in pengarna) var att konsumenten erhållit kredit av resebyrån. Konsumtkreditlagen blev således tillämplig och konsumenten kunde då bestrida betalningsansvar för den icke utförda tjänsten gentemot konsumenten.

Helt analogt med om resan skulle ha betalats med kreditkort.

Från NJA 2014 s. 978


"28. M.F. hade haft rätt att mot Malév invända att hon inte behövde betala för resan, eftersom flygbolaget inte skulle kunna genomföra flygningen. Enligt 29 § konsumentkreditlagen kan hon då även mot OTA göra denna invändning. Hon är alltså inte betalningsskyldig för resan.

Slutsats

29. Hovrättens dom ska alltså ändras och OTA:s talan lämnas helt utan bifall.

Domslut

Med ändring av hovrättens dom i huvudsaken lämnar HD OneTicketAway AB:s talan utan bifall."

Är det det?
I nämnda fall är det resebyrån som lämnat kredit. Vem är det som anses vara kreditgivare när du betalar med kort?
Båda har avtal med kreditgivare, i detta fallet kortutgivare.
Resebyrån borde väl enbart vara förmedlare av den krediten. Är det då att kontrollera med villkoren för sitt kort om vad som händer när
du köpt en vara/tjänst på kortet som inte kan levereras?
 

apknug

Medlem
Är det det?
I nämnda fall är det resebyrån som lämnat kredit. Vem är det som anses vara kreditgivare när du betalar med kort?
Båda har avtal med kreditgivare, i detta fallet kortutgivare.
Resebyrån borde väl enbart vara förmedlare av den krediten. Är det då att kontrollera med villkoren för sitt kort om vad som händer när
du köpt en vara/tjänst på kortet som inte kan levereras?
Är inte säker på att jag förstår frågeställningen.

Betalas det med kreditkort på resebyrån är såklart fler parter inblandade och konsumenten skulle vägra betala till / kräva återbetalning från kortföretaget.

I rättsfallet är det som sagt fråga om en fakturakredit direkt från resebyrån och samma invändningar kan göras enligt konsumentkreditlagen.

Det som är intressant med detta rättsfall är att det att belyser det faktum att även fakturabetalning från tredje part ex. Klarna torde medföra det skydd som konsumentkreditlagen ger.
 

Valley

Medlem
Är inte säker på att jag förstår frågeställningen.

Betalas det med kreditkort på resebyrån är såklart fler parter inblandade och konsumenten skulle vägra betala till / kräva återbetalning från kortföretaget.

I rättsfallet är det som sagt fråga om en fakturakredit direkt från resebyrån och samma invändningar kan göras enligt konsumentkreditlagen.

Det som är intressant med detta rättsfall är att det att belyser det faktum att även fakturabetalning från tredje part ex. Klarna torde medföra det skydd som konsumentkreditlagen ger.

Min frågeställning är vem som anses vara kreditgivare när man använder kort. Eftersom det då är du personligen som "äger" kortkrediten.
Om du valt att finansiera din resa med "lån" hos korföretaget. Kan då verkligen nämnd dom tillämpas?
 

Valley

Medlem
I övrigt när det gäller resebyrås ansvar. Har inte lagstiftningen halkat efter? Handelsmönster har ändrats markant under senaste decenniet.
Och jag vill nog tycka att regelverken släpar (på många ställen) efter rejält.
 

ekf

Medlem
Min frågeställning är vem som anses vara kreditgivare när man använder kort. Eftersom det då är du personligen som "äger" kortkrediten.
Om du valt att finansiera din resa med "lån" hos korföretaget. Kan då verkligen nämnd dom tillämpas?
Om du betalar med kreditkort så är din kortutgivare kreditgivare. Om du får fakturakredit från resebyrån (som i rättsfallet) så är resebyrån kreditgivare.
Båda omfattas av konsumentkreditlagen.
 

Valley

Medlem
Om du betalar med kreditkort så är din kortutgivare kreditgivare. Om du får fakturakredit från resebyrån (som i rättsfallet) så är resebyrån kreditgivare.
Båda omfattas av konsumentkreditlagen.

Jo, men kan kortföretaget anses som part i målet? De sitter väl som 3:e person.
 

ekf

Medlem
Jo, men kan kortföretaget anses som part i målet? De sitter väl som 3:e person.
Utdrag ur konsumentkreditlagen, paragraf 29:

"Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten."
Konsumentkreditlag (2010:1846) Svensk författningssamling 2010:2010:1846 t.o.m. SFS 2018:2028 - Riksdagen
 
Jag har ett snarlikt problem, fast med resebyrån Supersavertravel (del av eTRAVELi, liksom Travelstart, Mytrip.com, Seat24, Flygvaruhuset.se, Travelpartner och Gotogate) så jag tänkte att jag hijackar tråden. Jag köpte separata biljetter till/från Gdansk (hade tänkt åka till Kaliningrad 7-11 maj), utresa (via Oslo) för 520 SEK och hemresan för 332 SEK och båda betalningarna gjordes med banköverföring så konsumentkreditlagen är ej tillämplig. SAS har ställt in utresan och jag är ganska säker på att de snart kommer att ställa in hemresan också. På SAS hemsida kan jag inte göra någonting (be om återbetalning eller voucher eller boka om) eftersom det är en resebyråbokning. Supersavertravel har skickat ut ett email där de erbjuder mig en voucher och de vill att jag accepterar detta inom 3 dygn. När jag läser på deras hemsida Supersavertravel så verkar det som att de kommer att debitera mig €30 plus att jag får köpa deras supportpaket om jag vill ha en återbetalning eller ombokning med deras hjälp istället. Men vad tror ni, kommer de verkligen att ge mig vouchers utan att debitera avgifter? Och hur hårda är SAS om jag ringer dem, kommer de att erbjuda mig vouchers (SAS-vouchers; inte Supersavertravel-vouchers) eller ombokning eller kommer de att totalvägra pga att det är en resebyråbokning (trots att det är ganska lätt att googla fram intervjuer där sakkunniga inom juridik hävdar att flygbolaget inte får hänvisa till resebyrån)? Ifall SAS går med på att boka om mig, tror ni då att de kommer debitera mig någon mellanskillnad (jag köpte mina biljetter på rea) även om det finns biljetter i min bokningsklass (O, SAS Go Light) kvar?
 
Last edited:
Toppen