Senaste nytt

Hur sent kan man avboka en fullt flexibel sas biljett?

Påminner mej om innan sverige var med i EU.Törstiga personer åkte ut till arlanda eller landvetter satt i loungen och sedan taxfree köpte sprit löste in biljetten och sedan blandade bland ankommande.
Eller efter EU. Jag gjorde detta för 10 år sen efter tips här på forumet att man kan använda GOT som systembolag. Jag var dum nog att gå ut med folket från AMS (enda gången tullarna är på plats i GOT är när AMS och IST anländer). De letade efter knark på ställen jag önskat att de inte letade på...de kunde inte förstå varför jag hade massa sprit med mig, men inget knark. Blev åtalad, men efter 1 år lades "utredningen" ner.

Eller efter EU. Jag gjorde detta för 10 år sen efter tips här på forumet att man kan använda GOT som systembolag. Jag var dum nog att gå ut med folket från AMS (enda gången tullarna är på plats i GOT är när AMS och IST anländer). De letade efter knark på ställen jag önskat att de inte letade på...de kunde inte förstå varför jag hade massa sprit med mig, men inget knark. Blev åtalad, men efter 1 år lades "utredningen" ner.
Herregud!

Jätte-OT, men åtalad för vad? Att det blir smuggling om man köper taxfreesprit kan jag förstå, men är det olagligt att köpa skattad sprit (intra-EU) och sedan gå ut igen?

Maximal otur.

Nu blev du iof troligen aldrig "åtalad" för att det är då åklagaren väcker åtal i tingsrätten genom att lämna in en stämningsansökan till domstolen. Och tur det för det "allmänna" rättsmedvetandet!

Tullarna rapporterade dig troligen för eventuellt brott.

Hur långt gick det? Blev du delgiven misstanke om brott? Blev du kallad till förhör?

Last edited:
Jätte-OT, men åtalad för vad? Att det blir smuggling om man köper taxfreesprit kan jag förstå, men är det olagligt att köpa skattad sprit (intra-EU) och sedan gå ut igen?
Om han ska tjäna på det, så bör han ju haft biljett mot icke-EU. Och reglerna är ju tydliga att man måste lämna EU för att få hembringa skattefri spirituosa. Dessutom bara en liter. Som bekant får man i butiken där köpa fler flaskor på GOT, trots att man lagligen bara får ta in en liter genom tullen.

Maximal otur.

Nu blev du iof troligen aldrig "åtalad" för att det är då åklagaren väcker åtal i tingsrätten genom att lämna in en stämningsansökan till domstolen. Och tur det för det "allmänna" rättsmedvetandet!

Tullarna rapporterade dig troligen för eventuellt brott.

Hur långt gick det? Blev du delgiven misstanke om brott? Blev du kallad till förhör?
Tax-free, på den tiden SAS flög GOT-OSL. Kommer inte ihåg exakt händelseförlopp, men fick brev efter 1 år från "åklagare" om nedlagd utredning. Hur som, hoppas de hade extra roligt på personalfesten på GOT det året :cool:

Om man nu faktiskt råkar ut för det läget utan att planera, hur förväntas man egentligen göra. Alltså om jag planerar att flyga utom eu och köper mig en dyr och fin flaska whiskey o taxfree. Därefter ställs mitt flyg in.

Jag står ju då med sprit som jag inte får ha. Dessutom får jag bara ha den om jag är utanför EU men jag har ju inte passerat pass kontrollen. Och jag får ju inte ens konsumera den på plats.

Går på rött i tullen hjälper ju principiellt inte eftersom jag väl inte genom att betala tull kan göra flaskan tillåten. Tar taxfree butiken tillbaks den? Knappast. Ställa i ett hörn (och vänta på bomb larmet) och claima utgiften från flygbolaget eller försäkringen?

Är det oskattad alkohol ska man gå på rött, om man inte gör det begår man troligen åtminstone skattebrott. Om @MartinH köpte alkohol obeskattat på GOT och sedan gick ut genom svensk tull och passerade grönt så begicks troligen skattebrott. Jag gissar på att tulltjänstemannen inte tyckte det var smuggelbrott och därmed inte orkade driva ärendet vidare vad gäller potentiellt skattebrott.

Är det oskattad alkohol ska man gå på rött, om man inte gör det begår man troligen åtminstone skattebrott. Om @MartinH köpte alkohol obeskattat på GOT och sedan gick ut genom svensk tull och passerade grönt så begicks troligen skattebrott. Jag gissar på att tulltjänstemannen inte tyckte det var smuggelbrott och därmed inte orkade driva ärendet vidare vad gäller potentiellt skattebrott.
Kan det inte också vara någon form av bedrägeribrott att uppsåtligt uppge i taxfreebutiken att man ska resa till en skattefri destination trots att man avser att inte göra det? Det gör ju att butiken säljer i strid med skattereglerna. Fast jag antar att det brottet anses konsumerat av skattebrottet, ifall det senare skulle gå till åtal?

Kan det inte också vara någon form av bedrägeribrott att uppsåtligt uppge i taxfreebutiken att man ska resa till en skattefri destination trots att man avser att inte göra det? Det gör ju att butiken säljer i strid med skattereglerna. Fast jag antar att det brottet anses konsumerat av skattebrottet, ifall det senare skulle gå till åtal?

Oredligt förfarande kanske, om man råkar ut för en blodtörstig åklagare.

Toppen