Senaste nytt

Hur reserverar man sittplats på Air India-flight?

JPE

Medlem
Jag har en Star Alliance-resa bokad, WAW-DEL-YVR. Första benet är med LOT och det andra med Air India. Det går bra att reservera plats via SAS webbplats för LOT-flighten men för Air India-flighten går det inte. Jag har även testat på Air Indias webbplats både med bokningsreferens och e-ticket-nummer men det fungerar inte. Classic-ingången på SAS sida fungera inte heller. Det händer ingenting när man trycker på knappen "Se alternativ" som kommer efter man tryckt på knappen "Boka sittplats". Någon som har nåt förslag på hur man kan gå tillväga?
 
Last edited:

Emil123

Medlem
Kan det vara samma som med Ethiopian? Du kanske redan testat detta men skriva in dit bokningsnr i CheckMyTrip och använd sedan det för att söka på Air India.
 
  • Gilla
Reactions: JPE

VictorB

Medlem
Jag har en kommande Star Alliance resa ARN-FRA-DEL-BKK med Lufthansa, Air India och Thai Airways där jag kunde välja säte för alla flighterna på SAS hemsida förutom för just Air India. Försökte som du välja säte vi Air Indias hemsida utan att lyckas men när jag testa via Lufthansa gick det utmärkt. Hade testat via LOTs hemsida om du inte redan gjort det.
 

JacobGBG

Medlem
Försöker göra detsamma med Air India för en flight på Annandagen men har inte lyckats via Lufthansa. När jag kollar på Air Indias egen hemsida så visar det sig att det bara är visa säten som kan förbokas gratis i Economy (Är EBG). Lite lockad att bara betala de ca 400kr som krävs för mitt sällskap för att komma nära bulkhead då jag har läst en hel del om det eländiga med connections i DEL.
 
  • Gilla
Reactions: JPE

JPE

Medlem
Tack alla för input!

Jag har en kommande Star Alliance resa ARN-FRA-DEL-BKK med Lufthansa, Air India och Thai Airways där jag kunde välja säte för alla flighterna på SAS hemsida förutom för just Air India. Försökte som du välja säte vi Air Indias hemsida utan att lyckas men när jag testa via Lufthansa gick det utmärkt. Hade testat via LOTs hemsida om du inte redan gjort det.
Testade via LOT:s sida men det gick inte. Där kunde jag inte ens välja platser på flygningen med LOT. :)

Prova att ladda ned Air Indias mobilapp. Ibland kommer man åt flera funktioner där än på hemsidan.
Problemet på Air Indias webbplats var att den inte ens hittade bokningen men tro det eller ej när jag matar in bokningsreferensen i mobilappen så hittar den bokningen. Sen tar det stopp. Bokning av plats ligger under Additional Services men när jag klickar där får jag "Somtehing went wrong". Kan ju vara ett tillfälligt fel.

Försöker göra detsamma med Air India för en flight på Annandagen men har inte lyckats via Lufthansa. När jag kollar på Air Indias egen hemsida så visar det sig att det bara är visa säten som kan förbokas gratis i Economy (Är EBG). Lite lockad att bara betala de ca 400kr som krävs för mitt sällskap för att komma nära bulkhead då jag har läst en hel del om det eländiga med connections i DEL.
Har också hört en hel del om både Air India och transit i DEL men vi vill komma till YVR/SEA-området nästa sommar och det finns extremt begränsat med awards till USA:s västkust då. Alternativet hade varit att åka till ostkusten + hotellnatt + revenue till SEA/YVR. Sen får vi se det som en kul grej att ha gjort ett varv runt jorden när vi kommer hem. Hemresa är SFO-FRA-VIE-ARN. Både utresa och hemresa är alla flighter i business.

Kan det vara samma som med Ethiopian? Du kanske redan testat detta men skriva in dit bokningsnr i CheckMyTrip och använd sedan det för att söka på Air India.
Fick ju fram bokningen via appen men där gick det inte att reservera säten. Kan ju hända att om jag lyckas få fram bokningen via deras webbplats, att det där går att reservera. Så jag får testa CheckMyTrip!
 
Last edited:

VictorB

Medlem
Försöker göra detsamma med Air India för en flight på Annandagen men har inte lyckats via Lufthansa. När jag kollar på Air Indias egen hemsida så visar det sig att det bara är visa säten som kan förbokas gratis i Economy (Är EBG). Lite lockad att bara betala de ca 400kr som krävs för mitt sällskap för att komma nära bulkhead då jag har läst en hel del om det eländiga med connections i DEL.

Märkligt att det inte går att göra i Economy men går för mig i business. Testa nu igen att logga in på Lufthansa sida och se om jag kunde ändra platser och det gick fortfarande. Ja är lite med orolig för transfern i DEL men gäller att försöka komma fram till transferdisken för att få sin "Direct Transfer"-stämpel så fort som möjligt efter att man har kommit av planet. Kommer förövrigt med att flyga FRA-DEL på annandagen så vi ses kanske ombord eller i kön!

1669180760744.png
 

JacobGBG

Medlem
Märkligt att det inte går att göra i Economy men går för mig i business. Testa nu igen att logga in på Lufthansa sida och se om jag kunde ändra platser och det gick fortfarande. Ja är lite med orolig för transfern i DEL men gäller att försöka komma fram till transferdisken för att få sin "Direct Transfer"-stämpel så fort som möjligt efter att man har kommit av planet. Kommer förövrigt med att flyga FRA-DEL på annandagen så vi ses kanske ombord eller i kön!

Hör inte till ovanligheterna att man får boka i förväg när man flyger business, jag däremot fick nöja mig med Economy då det var slut på Business-säten och priot var att bara komma iväg till solen över nyår med familjen.

Jag bet i det sura äpplet och la ut ett par hundralappar för att säkra platser långt fram, nära exit för att ha innerspåret inför den "korta" connection på 2.5h.
 
Toppen