Senaste nytt

Hur registrerar man bokningsreferens för flygning utan något SAS-ben?

Brussel airlines hemsida. Så långt sträckte sig inte min tankeförmåga :)

Så jag provade givetvis detta nu direkt... och nu blev jag lite orolig istället. När jag försöker med det bokningsnummer jag har fått (angivet som bokningsnummer, brussel airlines så det är ingen tvekan om att det är rätt) så får jag ett stort fett meddelande:

Sorry, we are unable to display your booking details.
It seems that your ticket has not been issued.

Ouch, inte riktigt förväntat resultat. Undrar om det har blivit något fel i bokningen och det är därför det inte går att få in i SAS-appen?

Testa Lufthansas sida. Jag har använt den som brygga till krånglande Brussels-bokningar tidigare.

https://www.lufthansa.com/online/portal/lh/se/my_account/mybookings?l=en&cid=1000354

Nu har jag ett svar på gåtan om borttappad resa iallafall: Någonstans i händelsekedjan har dessa ben blivit avbokade. Enligt resebyrån så har biljetterna aldrig skrivits ut (?). Nähä? Det är liksom inte första gången jag självbokar i deras system och det har aldrig krävts att jag gjort något mer efter att jag fått bekräftelsemailet. Jag frågade om det var något som jag hade missat att göra men det kunde hon inte svara på. Det har ju givetvis klickat i deras system någonstans. Iallafall så skulle hon "fixa" det.

Men svar på gåtan om denna resa kommer att kunna registreras in i appen har inte givits än.

Appen lägger inte in några bokningar utan SASben i sig tyvärr... går heller inte att lägga in en lufthansaboknkng i appen även om du angett EB nummer

Ja, så har jag också för mig att det brukar vara, men när jag reste till Prag förra veckan med Austrian poppade den bokningen upp i appen. SAS var inte inblandat på något sätt, förutom att jag registerade mitt Eurobonus nummer vid bokningen. Jag blev själv ganska förvånad över detta. Jag kunde dock inte göra något med bokningen. Jag fick en påminnelse om att det var dags för check-in, men själva incheckningen fick jag göra på Austrians hemsida.

Om det var olycksfall i arbetet eller som det är tänkt att fungera så framöver vet jag inte.

Tyvärr tror jag inte classic-checkmytrip fungerar längre. Jag kommer till inloggningssidan men sedan länkas man till den nya sidan. Och där kan i alla fall inte jag hitta biljettnummer.

Tyvärr tror jag inte classic-checkmytrip fungerar längre. Jag kommer till inloggningssidan men sedan länkas man till den nya sidan. Och där kan i alla fall inte jag hitta biljettnummer.
Jo, den fungerar fortfarande, jag testade för en minut sedan. Gå inte till inloggningssidan utan knåpa ihop din egen URL (se instruktionerna ovan) och klistra in i adressfältet i webbläsaren.

Svaret på gåtan om avbokad resa. Det var en bugg i resebyråns system som gjorde att systemet ansåg att min självbokning endast var ett reseförslag och därmed väntade på en bekräftelse från mig, som om den var gjord från en resesäljare.

Iallfall så fick jag resebyrån att fixa resan i fredags eftermiddag och allt var frid och fröjd... tills i morse då jag ser i mailen att de har skickat ett reseförslag (!) som måste godkännas inom 24 timmar, från i fredags alltså. Suck. Ett nytt samtal och nu är allt ok.

Men då kommer det ju till att få in EB-numret i bokningen. Helt omöjligt via SAS-app, Billiga flygbiljetter och flygresor – sök och boka flyg - SAS Brussel airlines eller lufthansa. Så jag ringer Guld-supporten som knappar in numret i bokningen och löser problemet på 5 min.

Kontenta: Det är inte bara SAS som har system som suger.

Toppen