Senaste nytt

Hur påverkas resande av Rysslands invasion av Ukraina?

KLM kommer att flyga via Borat:s hemland

KLM: Flights to resume to Seoul this weekend | NL Times
The new timetable resolves part of this issue by flying around Russia via Kazakhstan.
Flights departing from Schiphol will thus take 1.5 hours longer. The return journey takes 2 hours and 25 minutes longer.
…Kazakhstan the greatest country in the world, all other countries are run by little girls. Number one producer of potassium… :D:D:D:D:D

Aeroflot tänker inte lämna tillbaka planen

Foreign aircraft will remain in Russia
03/03/2022
It was decided to leave foreign-made aircraft leased from European companies in Russia, a source in Aeroflot told FrequentFlyers.ru. This can be framed as a “requisition” of property, that is, a forced purchase of it in favor of the state, but in fact it will turn into nationalization due to the blocking of Russia’s gold and foreign exchange resources abroad, because it will be impossible to pay for the planes due to sanctions imposed by the European Union.

Иностранные самолёты останутся в России — FrequentFlyers.ru
Åtminstone två flygplan som leasats till ryska flygbolag av utländska leasingföretag (av totalt 515) har belagts med kvarstad när de befunnit sig i utlandet, enligt en artikel från igår som citerar TASS: en B737-800 på IST som flögs av Pobeda inom Aeroflot-gruppen och en B777-300ER på MEX som flögs av Nordwind Airlines.
Repossessing Aircraft in Time of Crisis: A Daunting Task | Airways Magazine
Det är tydligen Kapstadskonventionen som reglerar de juridiska förhållandena. Med sedvanlig Putin-retorik är det säkert nazister och russofober som skrivit den konventionen. :D

S7 slutar tydligen helt med att flyga till andra länder (alltså de som inte stängt sitt luftrum för ryska bolag), undrar om det beror på risken att bli av med valda delar av flottan så snart de lämnar Ryssland?
War in Ukraine: Russia's S7 Airlines to Suspend All International Flights From Tomorrow

Men kanske kan de ryska bolagen planera så att enbart icke-leasade plan flyger på återstående utlandsrutter?

Aeroflot, Russia’s flagship carrier, has announced that it will
halt all international flights except to Belarus starting March 8.

The move by Russia’s biggest state-owned airline comes after the country’s aviation agency, Rosaviatsiya,
recommended that all Russian airlines with foreign-leased planes halt both passenger and cargo flights abroad.
It cited a high risk of foreign-leased planes being impounded as part of
Western sanctions that ban leasing of planes to Russia.

Rosaviatsiya’s recommendation doesn’t apply to Russian airlines that use
Russian planes or foreign planes that aren’t at risk of being impounded.

https://twitter.com/AP/status/1500091927340924931

USA’s Russian flight ban forces end to Volga-Dnepr charters for Boeing and GE | News | Flight Global
A U.S. ban eliminates the ability of Volga-Dnepr Airlines to operate specialized aircraft under charter
to domestic companies with unique cargo needs that U.S. carriers can’t meet.
The Russian all-cargo carrier operates a fleet of Ukrainian-built Antonov An-124 freighters that can carry wider and taller loads than a Boeing 747.
The planes are frequently recruited to move electric generators, gas turbines, yachts, helicopters, fire engines and other out-of-gauge shipments.
Boeing only uses Volga-Dnepr a handful of times per year to transport parts and components for its manufacturing program.
Another possibility could be Ukraine’s Antonov Airlines, which also operates a handful of An-124 freighters and was able to relocate some of them before hostilities began in Ukraine. Whether Antonov Airlines has availability or can be hired is an open question.

Russian banks rush to switch to Chinese card system | Reuters

Rysslands banker ansluter sig nu till UnionPay, världens största kortnätverk med drygt sju miljarder utgivna kort. Detta efter att VISA och Mastercard anslutit sig till bojkotten. För er som måste resa till Ryssland och troligen snart Vitryssland ( beklagar) kan ett sådant kreditkort antagligen vara smart om nu inte Amex fortsatt fungerar? Jag har aldrig sett ett svenskt UnionPay kort men finns kanske?

Last edited:
  • Gilla
Reactions: hco
Russian banks rush to switch to Chinese card system | Reuters

Rysslands banker ansluter sig nu till UnionPay, världens största kortnätverk med drygt sju miljarder utgivna kort. Detta efter att VISA och Mastercard anslutit sig till bojkotten. För er som måste resa till Ryssland och troligen snart Vitryssland ( beklagar) kan ett sådant kreditkort antagligen vara smart om nu inte Amex fortsatt fungerar? Jag har aldrig sett ett svenskt UnionPay kort men finns kanske?

Finns lite info i denna tråd:
Finns det svenskt China UnionPay kreditkort/bankkort? | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

• Gilla
Reactions: hco
@Tomas E Jag tror ingen reser dit helt frivilligt, men det kan alltid finnas familjeskäl eller viktigt affärsrelaterat efter vår EU bojkott av Ryssland. Därför bra med info om reserelaterat i just denna tråd på vårt forum, jag postar kanske fler lösningar de finner på med bredare Kina/Indien samarbete.

1B9EE131-B170-49E2-8054-403E3218CEEC.jpeg

Nu stoppas även Amex enligt norska E24 ikväll. Återstår alltså denna UnionPay framöver eller rena cash. Något som är en dålig idé med mycket trolig negativ kursutveckling. Bättre då med USD som förr i resväskan.

Jag vet inte om det är en tillfällighet men jag har appen Flightradar24 och får notiser när ett flygplan skickar squawk 7700 (emergency) och upplever det som att andelen ryska passagerarplan som sänder ut denna signal har öka sista veckan.

Det kan så klart vara tillfälligheter men kan det redan nu vara ett resultat av sanktionerna?

Jag har inte hittat någon statistik som stödjer min upplevelse men tänker om någon annan fått samma känsla eller rent av kan delge någon statistik?

Toppen