Mycket intressant tråd!
De som skulle kunna påverka flygtrafiken i området är om det precis som många skriver, skulle bli krig, men, man har fastnat i litet av ett "dead lock" eftersom USA är klart överlägsna både i teknik, utbildning av styrkor och organisationen av militären, dessutom ett starkt samarbete med Sydkorea. Det intressanta är att om scenario A inträffar, dvs. att USA/Sydkorea anfaller först så är terrängen kring DMZ:at besvärlig att passera med fordon (Nordkoreanerna har dessutom olika kreativa lösningar för att snabbt förstöra befintlig infrastruktur) men även så är Seoul så pass nära DMZ:at att även om Nordkorea bara hinner skjuta iväg några robotar så är det för nära så man hinner inte skjuta ner dem innan de slår ned i Seoul, vilket naturligtvis innebär stora förluster av mänskligt liv.
Samma gäller åt andra hållet, Nordkorea kan anfalla först, förmodligen göra stora skador i Seoul men kommer att inom kort bli helt överkörda av Jänkarna, dock åter igen stor förlust av människor på södra sidan och tack och adjö för regimen på norra sidan.
Lite förenklat men så ligger det till i stora drag, jag har läst en relativt stor mängd litteratur på området, bland annat en bok av Victor Cha som var "Director for Asian affairs" när Bush Jr. var president som heter The Impossible State: North Korea, Past and Future. Mycket intressant läsning.
För att summera så är risken otroligt liten att något skall hända, men, vart än ett krig bryter ut får det så klart påverkan för det civila, men att NK skulle skjuta ner ett civilt passagerarplan är ytterst osannolikt, å andra sidan så är det någon som skulle göra det med brått mod är det väl NK =} De enda som skjutit ned ett civilt plan hittills är väl USA? Det var på 80-talet i Persiska viken om jag inte misstar mig.
Många jämför för övrigt Nordkoreas levnads- och tekniska standard med 60-talet just nu, give or take. Prylar och möjlighet att leva gott finns, men bara för ytterst få.