Senaste nytt

Hur påverkas flygtrafiken av Kärnvapenkrig i Nordkorea?

Jag är helt klart mest orolig för hur stormakterna har tänkt att dela upp kakan mellan sig. Drömscenariot är ju att landet imploderar, bibehåller sin självständighet och integreras löst med Sydkorea och att inget mer land blandar sig i. Men ett regelrätt krig drar i praktiken in både USA och Kina på var sin sida omedelbart och just det där skulle inte kännas bra alls.
Nu tror jag ingen part vill det, men både USA och Kina är tyvärr rätt uppbundna av gamla pakter.

Vilken nivå i utveckling ligger det nordkoreanska samhället på igentligen?
Motsvarar det ungefär 1930-talets Sverige?

Tidigare skulle jag säga, dom har ju vare sig bränsle el maskiner ute i jordbruket, ej heller näringsämnen osv - därav obefintliga skördar och missväxt så fort vädret slår till..

Att hela befolkningen dessutom är tragiskt hjärntvättade efter många decennier av total slutenhet gör inte en ev återförrening trolig heller.

Ett av nackdelarna av att vara ett av världens mest totalitära och statskontrollerade land är att det är i princip omöjligt att ha ett fungerande spionnätverk utanför landets egna gränser då varenda säkerhetsagentur i världen punktmarkerar ens medborgare. Inget spionnätverk innebär att NK har ingen förmåga att utföra några terrordåd/sabotage. De är därmed begränsad till direkt militärt maktutövande.

De har visserligen medeldistans-missiler som i teorin skulle kunna nå Hawaii men deras pålitlighet och precision har visat sig vara oerhört låg.

Så den de facto påverkan på flygtrafiken bör vara noll utanför NordAsien, men man kan tyvärr inte vara säker på att flygbolagen och nationer agerar rationellt om media blåser upp hysterin.

Black Hawk down...

US Black Hawk crashes near N Korean border | The Australian

The Australian skrev:
US Black Hawk crashes near N Korean border
From: AFP April 16, 2013 3:20PM

A US military helicopter crashed Tuesday, April 16, near the North Korean border, a South Korean defence official said, with no reported casualties.

The helicopter, identified by the Yonhap news agency as a UH-60 Black Hawk, came down in Cheolwon county, which touches on the border with North Korea, a defense ministry spokesman told AFP.

Jag misstänker att terrordådet i Boston kommer att ha större påverkan på den internationella flygtrafiken än vapenskramlandet i Korea.

Ska bli "intressant" att se hur säkerhetskontrollerna är på Newark imorgon. :-S

Kärnvapenkrig är inte så sannolikt. Vi som har bott i Asien vet att Nordkorea använder andra adjektiv än vanliga människor och de tenderar att använda många superlativ i sitt uttryck.
Som jag sa tidigare, man ska inte ta allt Nordkorea säger på allvar. :rolleyes:

BBC News - North Korea threatens war on US over Kim Jong-un movie

BBC skrev:
The North Korea spokesman was quoted by the state KCNA news agency as saying: "Making and releasing a movie on a plot to hurt our top-level leadership is the most blatant act of terrorism and war and will absolutely not be tolerated."

He added that the "reckless US provocative insanity" of mobilising a "gangster filmmaker" to challenge the North's leadership was triggering "a gust of hatred and rage" among North Korean people and soldiers.

"If the US administration allows and defends the showing of the film, a merciless counter-measure will be taken," the spokesman was quoted as saying.

Mycket intressant tråd!

De som skulle kunna påverka flygtrafiken i området är om det precis som många skriver, skulle bli krig, men, man har fastnat i litet av ett "dead lock" eftersom USA är klart överlägsna både i teknik, utbildning av styrkor och organisationen av militären, dessutom ett starkt samarbete med Sydkorea. Det intressanta är att om scenario A inträffar, dvs. att USA/Sydkorea anfaller först så är terrängen kring DMZ:at besvärlig att passera med fordon (Nordkoreanerna har dessutom olika kreativa lösningar för att snabbt förstöra befintlig infrastruktur) men även så är Seoul så pass nära DMZ:at att även om Nordkorea bara hinner skjuta iväg några robotar så är det för nära så man hinner inte skjuta ner dem innan de slår ned i Seoul, vilket naturligtvis innebär stora förluster av mänskligt liv.

Samma gäller åt andra hållet, Nordkorea kan anfalla först, förmodligen göra stora skador i Seoul men kommer att inom kort bli helt överkörda av Jänkarna, dock åter igen stor förlust av människor på södra sidan och tack och adjö för regimen på norra sidan.

Lite förenklat men så ligger det till i stora drag, jag har läst en relativt stor mängd litteratur på området, bland annat en bok av Victor Cha som var "Director for Asian affairs" när Bush Jr. var president som heter The Impossible State: North Korea, Past and Future. Mycket intressant läsning.

För att summera så är risken otroligt liten att något skall hända, men, vart än ett krig bryter ut får det så klart påverkan för det civila, men att NK skulle skjuta ner ett civilt passagerarplan är ytterst osannolikt, å andra sidan så är det någon som skulle göra det med brått mod är det väl NK =} De enda som skjutit ned ett civilt plan hittills är väl USA? Det var på 80-talet i Persiska viken om jag inte misstar mig.

Många jämför för övrigt Nordkoreas levnads- och tekniska standard med 60-talet just nu, give or take. Prylar och möjlighet att leva gott finns, men bara för ytterst få.

Toppen