Senaste nytt

Hur oberoende är Businessclass egentligen?

• Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
Det är en ganska otrevlig förskjutning när man går från den konsumentupplysning som vanliga tester utgör till den slags reklam vi sett nu.
Att redaktionen blir bjudna på resor för att vara med om lanseringen av en ny produkt etc utgår jag från, och det har framgått väldigt tydligt i såna texter. En recension däremot ska utföras på ett "neutralt" sätt, där den som recenseras egentligen inte ska veta om att det sker. Nu vet vi ju inte hur det har gått till, men eftersom redaktionen är väldigt luddig i sina kommentarer (vi har haft kostnader, vi har inte fått betalt etc, något som kan indikera att man fått betala för resan dit, eller att man fått betala för middagen på restaurangen eller vad som helst) så känns det mycket som att man har gått ett steg bort från det som jag anser brukligt när det gäller recensioner.

När det dessutom avslutas med en länk till en bokningssite (som jag utgår från att BC får pengar från) blir smaken i munnen ännu surare.

Jag har nog ännu inte förstått till 100 % vad det gäller. Är inte det här en dementi av anklagelserna att Portofino-recensionen är reklam;

"Konkret så kan jeg bekrefte at vi ikke har blitt spanderat på alle de 3 hotellopphold du ref til."
?

Jag kan mycket väl ha missat något inlägg, del av ett inlägg, eller nyanser, så det är en uppriktigt menad fråga.

Skrevs att så inte alltid var fallet - alltså blir man bjuden andra gånger utan att ha nämnt det. Därtill är väl inte alla, så vitt jag förstår, övertygade om dementins äkthet...

Jag avvaktar också lite, för jag är rädd att språkförbistringar o långa forumtrådar leder till....missuppfattningar. Inväntar svar från hela redaktionen, o det kommer väl när de nått en gemensam ställning :)

Förr stod det på businessclass.se att man var oberoende.
Nu är texten borta så det verkar ju inte gälla längre.

Jag avvaktar också lite, för jag är rädd att språkförbistringar o långa forumtrådar leder till....missuppfattningar. Inväntar svar från hela redaktionen, o det kommer väl när de nått en gemensam ställning :)

I söndags började man på riktigt ifrågasätta, idag är det tisdag... Hur länge tycker du det är rimligt att vänta?

Jag vill gärna veta när jag läser reklam så jag kan välja att hoppa över det.

Jag hade inte läst artikeln innan @SAS404 la ut länken. Så bra reklamspridande där .

Vi kan inte komma ifrån att BC.se är ett företag och ett företag behöver inkomster. Även om vi som hänger här i forumet ser det som en hobby.

Man jag säger som många övriga. Märk upp sponsrade delar.

Hur fungerar med mina deals trådar då?
Jag länkar ibland flygbolagets webbsida för jag har hittat kampanjinformation där eller endast där jag har kunnat att hitta priset.
Jag har aldrig fått några pengar, poäng, gratisresor osv av flygbolagen tack vare/pga mina deals. Räknas det fortfarande som reklam?

Du är utom fara. För att det ska vara marknadsföring i marknadsföringslagens mening krävs att det är en näringsidkare som genomför marknadsföringsinsatsen samt att det är för någon form av egen vinning till verksamheten.

Som Palazzi säger är dina tips snarare word of mouth. Dvs. du som privatperson tipsar andra privatpersoner om en bra deal. :)

Det enda rätta nu från BC-teamet är att göra en klassisk pudel.
"Vi var fel ute, vi missbedömde vilken negativ effekt detta skulle få, vi insåg inte själva vilken avgörande skillnad det är mellan en sponsrad text och en konsumentrecension." Osv. osv. Var ärliga.

Därefter förväntar vi oss ett klargörande om vad detta leder till och vad som händer härnäst.
"Vi ska nu se över våra rutiner och lovar att från och med nu vara väldigt tydliga med vad som är reklam/smygreklam och inte."

Toppen