Senaste nytt

Hur oberoende är Businessclass egentligen?

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

ACervin

Medlem
Ja vi säger väl samma sak allihop. Man vill veta vilken typ av material man läser. Jag tror att anledningen till upprördheten beror på att detta är ju en site startad av storkonsumenter i resor och har haft ett utpräglat konsument fokus. Hur man med kunskap kan utnyttja regelsystemet kring resande till sin fördel och bli en medveten resekonsument. Vi har som användare litat på det. Den tilliten hotas nu av information som har ett annat perspektiv, ett reseproducent perspektiv, med uppgift att sälja resor. Skall tilliten behållas måste det bli tydligt vilken typ av information som läggs upp.
 

Paby

Medlem
I tryckta medier brukar man toppa sidan med "Hela denna sida är en annons för NN" när annonsen kan förväxlas med att vara redaktionell text. Sån tydlighet är vad jag som läsare förväntar mig på en site som den här.
 

Palazzi

Medlem
I tryckta medier brukar man toppa sidan med "Hela denna sida är en annons för NN" när annonsen kan förväxlas med att vara redaktionell text. Sån tydlighet är vad jag som läsare förväntar mig på en site som den här.

Blir vanligare även på nätet. Teknikensvärld har t.e.x. sådana annonsartiklar.
 

Jason BusinessClass

Team BusinessClass
Hej

Vil igjen takke for all feedback på dette. At det er så stort engasjement for BC, er bare positivt. Og, vi kan nok alle være enige i at det trengs å være mer tydelige. Alt som er gjort og publisert, har vært gjort i beste intensjon, men vi ser at det kan ha vært forvirrende.

Vi tror at det er et utrymme også for tekster av mer inspirasjonell karakter, som kompletterer det BC allerede er kjent for. Men at vi nok skal separere disse og være tydelige med hva som er hva. Vi kommer som sagt å ta dette videre internt og ser frem til at vi kan fremstå som mer tydelige og troverdige fremover. Og tro oss, det er det eneste som betyr noe for eiere såvel som redaksjonen i BC...
 

Henrik_B

Medlem
Jag vet att det är en tuff sits för BC detta, men det går att ändra på. BC har en fantastisk affärsidé, vision och en tydlig målgrupp vad jag kan se. Men för att komma vidare måste det ligga i BC's grundvärderingar att vara oberoende och enbart jobba med kunder som stödjer dessa värderingar. Då kan BC ägna sig åt opartisk journalistik och bygga verksamheten kring detta. BC undviker även att trassla in sig i olika diskussioner med läsarna genom att hänvisa till dessa värderingar.

Om jag jobbade på BC skulle mitt första steg vara att identifiera och kontakta de potentiella annonsörer som stödjer ovan nämnda värderingar. De kunder som kommer med förslag om ”advertorial” eller påtryckningar om att stänga trådar och andra konstigheter får man artigt men bestämt tacka nej till med hänvisning till företagets grundläggande värderingar.
 

erhel

Medlem
Det kan vara värt att notera att det finns strikta lagkrav på marknadsföring i bl.a. Marknadsföringslagen och Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/29/EG. Bl.a. måste det tydligt framgå att det handlar om marknadsföring och vem som svarar för denna, detta är också skälet till att man ofta ser "hela denna sida är en annons för NN". Detta är särskilt centralt när samma medium innehåller fullt redaktionella texter och i del eller helhet sponsrade texter.

Definitionen av marknadsföring är "reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter inbegripet en näringsidkares handlande, underlåtenhet eller någon annan åtgärd eller beteende i övrigt före, under eller efter försäljning eller leverans av produkter till konsumenter eller näringsidkare" (Min fetmarkering). Med produkter i detta avseende menas både fysiska varor och tjänster samt icke fysiska varor och tjänster.

I och med att man i samband med texten länkar till bokning av resor kan detta vara en sådan annan åtgärd, detta då jag antar att BC eller någon i samma gruppering av företag får sedvanlig resebyråprovision på bokningar som görs genom länken. På rent kommersiellt drivna marknadsföringssidor får det anses framgå att allt material är ämnat som just marknadsföring, men då BC till en övervägande del innehåller redaktionellt material samt foruminlägg (som också framgår genom Jasons inlägg) bör det tydligt framgå när innehåll ämnar att främja näringsverksamhetens avsättning.

Det kan vara värdefullt att ha med sig detta då nuvarande utformning riskerar att inte följa god marknadsföringssed i enlighet med marknadsföringslagen och de EU-direktiv som finns på området.
 

WTP

Medlem
Hej

Vi tror at det er et utrymme også for tekster av mer inspirasjonell karakter, som kompletterer det BC allerede er kjent for. Men at vi nok skal separere disse og være tydelige med hva som er hva. Vi kommer som sagt å ta dette videre internt og ser frem til at vi kan fremstå som mer tydelige og troverdige fremover. Og tro oss, det er det eneste som betyr noe for eiere såvel som redaksjonen i BC...

Loose the "nok"...
 

ChabbeT

Medlem
I många facktidningar måste man alltid uppgiva potentiellt jäv. Och detta är väl verkligen något som man t ex kunde börja eller avsluta med.
"Jävförhållande: Resan är ej betald utan artikelförfattaren blev bjuden på denna av hotellet i fråga".
Mycket viktigt resonemang att ta upp. Bra tråd!
 
Toppen