Senaste nytt

Hur nitiska är Lufthansa med handbagage (economy)

Jag har fått uppfattning att det ofta spelar större roll vilken flygplats du är på, än klass och bolag. På ex Heathrow vägs det ofta (när jag flugit med SAS har nog 90% av alla ggr jag fått handbagage vägt hänt på LHR). Någon som har liknande intryck, och exempel på andra notoriska flygplatser?

Min erfarenhet är också att måtten är viktigare än vikten.
Mitt råd skulle vara; Kom inte allt för tidigt och sitt vid gaten om du vill chansa på att ta med dig (lite) för mycket. Vänta en liten bit bort. Gå ombord med lemmeltåget när din boardinggrupp ropas upp. På så sätt undviker du eventuell personal som går runt och taggar innan.
Händer sånt här på Arlanda? Är länge sen jag åkte från terminal 5. Är normalt vid terminal 2 annars, och den känns väldigt trång när det är mycket folk vid gaten. F-piren på T5 är väl iofs rymligare, minns inte hur den gamla delen av terminal är dock.

Jag minns väl när jag åkte med Air France så sent som i vintras. Det skickades ut ett SMS klockan 2 på natten om att planet var fullt och att man kunde checka in handbagaget om man ville. Så jag var ganska nervös eftersom jag reste med enbart just handbagage. Men gick vägen. Terminal 2. Ingen nitsk personal.

Jag har fått uppfattning att det ofta spelar större roll vilken flygplats du är på, än klass och bolag. På ex Heathrow vägs det ofta (när jag flugit med SAS har nog 90% av alla ggr jag fått handbagage vägt hänt på LHR). Någon som har liknande intryck, och exempel på andra notoriska flygplatser?
Nu är det länge sen jag åkte till/från LHR, men sist jag flög var det ingen vägning, men det kan ju ha hänt en del.

Är väl tyvärr många som missbrukar systemet och då kommer sånt här tillslut...

Nog en 3-4 ggr under lika många år jag varit med om mått & viktkontroll av handbagaget. München å Frankfurt.
Men det har gjorts i samband med manuell incheckning.

De har
Nog en 3-4 ggr under lika många år jag varit med om mått & viktkontroll av handbagaget. München å Frankfurt.
Men det har gjorts i samband med manuell incheckning.
De har väl bagdrop på de flesta ställen nufötiden, så man kanske undgår det där åtminstone i det förloppet.

Aldrig varit med om kontroll vid security även om jag sett att de har en sån där plastmåttbricka på vissa ställen. Själva inkörsporten är ju mycket större än själva väskan...

Jag har hört rykten om att Lufthansa ska vara väldigt nitiska när det gäller handbagage, särskilt i ekonomiklass. Kanske är obefogat, men deras maxstorlek på väskor ombord är ganska snäva i jämförelse. Finnair är visst något mer generösa.

Enligt uppgift så går personal runt vid incheck och/eller gaten och plockar ut folk som får väga och mäta handbagage och sen ev. tvingas checka in även detta.

Det är luddiga uppgifter kring om man får ha med en "personlig sak" ombord utöver handbagaget, alltså något som ska få plats under stolen framför. På deras webbsida står t.ex. bara information på tyska om just detta. Kanske är en miss eller medveten uteslutning av icke tysk-talande? :)
Har flygit LH men bara inom Europa.
Aldrig haft något problem.

Reser oftast med handbagage (trunk), datorväska, 1 - 2 NK påsar.

Händer sånt här på Arlanda? Är länge sen jag åkte från terminal 5. Är normalt vid terminal 2 annars, och den känns väldigt trång när det är mycket folk vid gaten. F-piren på T5 är väl iofs rymligare, minns inte hur den gamla delen av terminal är dock.
Har aldrig sett Lufthansa göra såna här kontroller på Arlanda, men i Frankfurt sker det absolut. Har sett folk som tvingats checka in saker.

Toppen