Senaste nytt

Hur mycket pengar har du sparat på Awardresor?

Räknat på ena sättet så har jag sparat multum... räknar man på andra sätt så har jag förlorat massor pga. resor som inte skulle ha gjorts annars. :)

Exakt men vilket mervärde har dessa resor man inte gjort annars givet er?
Just dessa resor kan inte värderas i kronor och ören utan upplevelser, erfarenheter, komma ifrån en grå svensk november week-end, dra till Paris äta drick gott och bara njuta. (Se PSG)
Vill gå så långt att dessa spontanresor vi gjort tack vare mina poäng har stärkt mitt och fru ulaguns förhållande.
Vi hade aldrig gått och hållit hand i Pildamsparken Malmö i november, vilket vi gör när vi flanerar i t.ex. Paris.

For att man ska anse sig spara pengar pa rewardresor sa maste ju poangen anvandas dar man egentligen skulle betalat for resan. Jag har lyckats med detta en gang, istallet for att betala ca 20 000 kronor for SAS Plus MAN-ARN-UME betalade jag 120000 poang + ca 2000 kronor.

Forra helgen daremot sa tog jag med familjen pa en weekendtrip till Goteborg, betalade 2 000 Kronor for 4 stycken MAN-GOT. Dessa hade kostat runt 30 000 Kronor om jag kopt dom och saledes hade jag inte akt pa resan.

I forsta fallet sparade jag alltsa 18 000 kronor medan jag I andra fallet forlorade 2 000 Kronor.

Förutom de bonusresorna som annars inte har bokat, har jag bokat en hel del bonusresor som jag behövde att resa oavsett med poäng eller med pengar.
Några exempel är resa mellan Stockholm-Hamburg samt Stockholm-Japan.

Resor mellan Stockholm-Hamburg tror jag att jag har sparat över 10.000 SEK totalt.

Resor mellan Stockholm-Japan vet jag inte om jag har sparat så mycket med tanke på att jag reste i Business class istället för i Econom class som annars hade jag flugit i med en betald biljett.
Däremot använde jag poängen när Ecnomy class biljettpriset låg högre än inköpskostnad av poängen, t ex boka en resa dagen innan avfärd.

Att påstå att jag sparar pengar på privata resor är jag inte helt säker på att jag själv anser jag gör. Däremot har jag utnyttjat poäng för vissa enkelresor som varit för dyra att köpa i den kabinklass jag velat åka i. Sen har jag såklart jämfört visas privata resor jag gjort med vad de kostat att köpa och då har det ju blivit några hundratusen totalt sett. Men jag skulle ju aldrig köpt dem...

Men som riktig besparing (i mina ögon), så blir det allt ifrån 5-15.000kr ibland för en enkelresa.

I princip varenda awardresa jag har gjort skulle inte ha blivit av om jag behövde betala den. Till det kommer alla kostnader för boende etc. på plats.

Så, jag har snart inte råd att spara mer på att boka awardresor :)

14 resor tor GOT-KRN kostar väl runt 3500 kr nu kostar de 500 kr i skatter så besparning på 42000kr för 140000 poäng, det är jag nöjd med.

På short och medium-haul är det dock mycket större osäkerhet - det är ju rätt ofta kampanjer som gör det snorbilligt att flyga på betalda biljetter där. Men visst finns det tillfällen då poäng är en riktigt bra affär där också.

• Gilla
Reactions: FCT
Ser man totalt så är det nog en bra bit över en miljon SEK, men då får man ju även ha klart för sig att motsvarande resor aldrig skulle ha genomförts med betalda biljetter - utan istället i economy eller business.

De största "besparingarna" har varit under de senaste 3-4 åren, speciellt sedan jag hamnade på BC.

Toppen