Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

Kamrater, för att rodda lite i snacksgate och gå kort OT så bjuder jag på nedan chatt från pålitliga SAS kundtjänst. Tycker ändå vi redde ut svar på frågan, men resan dit innehöll en del turbulens.

Philip(12:01): Hej
(12:01): Hej! På långdistansflyg, vad för snacks ingår i SAS PLUS?
(12:01): Är det allt på menyn eller finns det begränsningar? Ingår t.ex. inte en påse chips men gott och blandat ingår? Eller hur ser det ut?
Philip(12:01): Det kan skilja sig från vad som står på menyn då det kan vara tillfälligt slut på den specifika flygningen och då kan det ibland tas in andra snacks
(12:01): Jag förstår det såklart, min fråga rör mer specifikt grundutbudet så om vi utgår från att allting finns, ingår då allt från snacksmenyn eller finns det begränsningar?
Philip(12:01): Ja

Andas kära läsare, fortsätt nedåt.

(12:01): Var det ja allt ingår eller ja till att det finns begränsningar?
Philip(12:01): Om det är begränsningar på den flighten ni flyger på så kommer de säga det till er annars är det vad som finns i menyn som ingår
(12:01): Ok. Så fråga:
(12:01): om hela grundutbudet finns, och jag reser i plus, finns det någon begränsning då eller ingår allt?
(12:01): Om vi tar ett konkret exempel på nya snackbaren på A350, ingår allt i den för Plus-resenärer eller är det begränsat?
Philip(12:01): Allt ingår förutsatt att det inte är några begränsningar på den flighten, vilket ni får information om av kabinpersonalen
(12:01): Ok, vad för typer av begränsningar skulle kunna vara flightspecifika? Det låter märkligt
Philip(12:01): Om vissa snacks till exempel är tillfälligt slut

Min anteckning: notera att snacks som är slut inte ingår.

(12:01): Alltså jag fattar att snacks som är slut inte ingår, men då går det inte heller att betala för dem. Jag vill reda ut vilka snacks man måste betala för och vilka snacks som ingår i plus.
Philip(12:01): Ni betalar inte för snacks i Plus
(12:01): Så alla snacks som finns lastade ombord och inte slut ingår för plus? (Vi utgår hypotetiskt från grundutbudet för att inte krångla till det)
(12:01): Kanon, tack för hjälpen, ha en trevlig dag!
Philip(12:01): Tack och jag önskar er en fortsatt trevlig dag

Så, Philip har rett ut frågan! Om någon vill ha skärmdumpar för att kunna visa upp på sitt flyg kan jag skicka det ;)

Har pratat med kabinpersonal på en flight idag igen. Det finns i deras manual och har skickats ut information via deras veckomail om att alla snacks ingår i Plus på långlinjerna. Hon skulle ta det vidare, de hade någon avdelning som jobbade med service consistency hon skulle maila gällande att det fortfarande verkar oklart hos vissa CC.

Även om man gärna skulle be någon läsa i sina manualer gällande servicen, kan det ju slå otroligt fel. Men beklagligt att CC inte håller sig uppdaterade om vad som ingår i produkten de jobbar med.

Har pratat med kabinpersonal på en flight idag igen. Det finns i deras manual och har skickats ut information via deras veckomail om att alla snacks ingår i Plus på långlinjerna.

Hur mycket av varje sort finns i den där snackbaren...?

@Tonton - jag har en kompensationsutmaning åt dig. Om det nu är så att det står i manualen att allt ska ingå så borde man ju rimligtvis kunna betala för sina snacks ombord och sen skicka in kvitton till SAS och få pengarna tillbaka. Med lite tur kanske man kan få SAS-vouchers/presentkort istället (till dubbla värdet).

Utmaningen är alltså:
* Antag att vi har köpt en Plusbiljett på F&F-kampanj. Går att få en sådan för i storleksordningen 6kSEK, så ungefär 3000 kr per väg.
* Om man köper en av alla sorters snacks (förutom gott&blandat och nötter som "alltid" ingår) så kostar det 310 kr.
* Målet är alltså att länsa snackbaren och köpa i snitt minst 10 av varje typ av snacks så att man kommer upp i 3100 kr spenderat ombord.
* Kvittot skickas in, och förhoppningsvis får man ut 6200 kr i SAS-vouchers (att jämföra med de 3000+3100=6100 kr man spenderat på biljett plus snacks).

Extra guldstjärna om du även får lite poäng som plåster på såren.

Kamrater, för att rodda lite i snacksgate och gå kort OT så bjuder jag på nedan chatt från pålitliga SAS kundtjänst. Tycker ändå vi redde ut svar på frågan, men resan dit innehöll en del turbulens.

Philip(12:01): Hej
(12:01): Hej! På långdistansflyg, vad för snacks ingår i SAS PLUS?
(12:01): Är det allt på menyn eller finns det begränsningar? Ingår t.ex. inte en påse chips men gott och blandat ingår? Eller hur ser det ut?
Philip(12:01): Det kan skilja sig från vad som står på menyn då det kan vara tillfälligt slut på den specifika flygningen och då kan det ibland tas in andra snacks
(12:01): Jag förstår det såklart, min fråga rör mer specifikt grundutbudet så om vi utgår från att allting finns, ingår då allt från snacksmenyn eller finns det begränsningar?

Andas kära läsare, fortsätt nedåt.

(12:01): Var det ja allt ingår eller ja till att det finns begränsningar?
Philip(12:01): Om det är begränsningar på den flighten ni flyger på så kommer de säga det till er annars är det vad som finns i menyn som ingår
(12:01): Ok. Så fråga:
(12:01): om hela grundutbudet finns, och jag reser i plus, finns det någon begränsning då eller ingår allt?
(12:01): Om vi tar ett konkret exempel på nya snackbaren på A350, ingår allt i den för Plus-resenärer eller är det begränsat?
Philip(12:01): Allt ingår förutsatt att det inte är några begränsningar på den flighten, vilket ni får information om av kabinpersonalen
(12:01): Ok, vad för typer av begränsningar skulle kunna vara flightspecifika? Det låter märkligt
Philip(12:01): Om vissa snacks till exempel är tillfälligt slut

Min anteckning: notera att snacks som är slut inte ingår.

(12:01): Alltså jag fattar att snacks som är slut inte ingår, men då går det inte heller att betala för dem. Jag vill reda ut vilka snacks man måste betala för och vilka snacks som ingår i plus.
(12:01): Så alla snacks som finns lastade ombord och inte slut ingår för plus? (Vi utgår hypotetiskt från grundutbudet för att inte krångla till det)
(12:01): Kanon, tack för hjälpen, ha en trevlig dag!
Philip(12:01): Tack och jag önskar er en fortsatt trevlig dag

Så, Philip har rett ut frågan! Om någon vill ha skärmdumpar för att kunna visa upp på sitt flyg kan jag skicka det ;)

Detta känns ju riktigt tråkigt dock. Att man som kund ska behöva ha med sig en skärmdump från en snubbe på kundtjänst som säger att allt ingår för att få en påse chips etc. Betalar jag för SAS PLUS så hade jag blivit rätt arg om jag skulle behöva kämpa för en påse chips genom att visa "bevis" som detta. :(

Men bara snacks, inte godis alltså. Och Chips är ju inte snacks utan ett tillbehör till maten (mycket vanligt i England t ex till sandwichen). Så alltså ingår salta mandlar enbart.

Så alltså ingår salta mandlar enbart.
Och betänk även definitionen:
Screenshot from 2020-01-31 14-27-44.png

Detta torde medföra att om man inte finner mandlarna goda, är de inte snacks, och kommer följaktligen att debiteras. Så hur illa de än smakar, se nöjda ut! :p

Men bara snacks, inte godis alltså. Och Chips är ju inte snacks utan ett tillbehör till maten (mycket vanligt i England t ex till sandwichen). Så alltså ingår salta mandlar enbart.

SAS får lägga upp en ordlista med "av företaget godkända födoämnen i följande kategorier" där man beroende på avgångsort, medlemsklass i Eurobonus, stjärnornas position och flygvärdinnornas humör specificerar vilket tillbehör till viken dryck som för närvarande är tillåtet att kostnadsfritt förse sig med.

"Mellan 12.46-13:08 på latitud XX.XX men ej över longitud YY.YY är det tillåtet att för en(1) passagerare i resklass Plus (gäller ej när passagerare reser via codeshare XX, YY, ZZ) att vid ett(1) tillfälle tillförskaffa sig en(1) påse nötter* vid förtäring av valfri (med förbehöll) alkoholhaltig dryck (gäller vid en alkoholhalt mellan 2.0%-6.7%).
*Med nötter menas torra, skalförsedda enfröiga äkta frukter inom undergruppen torra frukter som inte öppnar sig för att släppa iväg fröna när de är mogna, likt jordgubbar och smultron. Vidare så räknas stenfrukter (valnötter, cashewnötter, mandlar och kökosnöt) eller baljväxter (jordnötter) EJ som nötter."

Hur enkelt som helst.

Toppen