Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

"vill att man tar" stämmer inte med mina upplevelser i plus. Tar man inte in allt man vill dricka redan under fördrinken så får man inget mer.

Detta känner jag inte igen.
Nu har jag inte rest så många gånger i Plus utan bara ett par gånger, men de gånger har jag plingat på och fått service.

Om man ska ge SAS något är det att flygplanen idag är fräscha och moderna (med få undantag), att det är förhållandevis smidigt och att t.ex. SAS Business på långlinjer är väl i paritet med de större bolagen på marknaden.

På måndag sätter jag mig som vanligt på bussen till Göteborg. Kommer att lämna min dotter på dagis i Köpenhamn 07:00. 08:15 går flyget. Det fixar SAS åt mig genom de lösningar de har i Köpenhamn.
Håller helt med dig.
SAS business på långlinjerna är nog bland de bästa jag kan resa med.
Likaså förr med ca 150 oglamorösa resdagar/år inom Norden/baltländerna var en kudde och sätta sig på 3A sova från start till landning med förhoppning att slippa förseningar det absolut viktigaste. Vad som serverades ombord kom i andra hand.
Idag betala ur egen ficka i ganska dyr Plus t. Ex till LPA från CPH via OSL med rejält slitna 737:eek:r och få en oätlig låda med barnbestick samt direkt nonchalanta besättningar (stackarna flyger ju fram och åter LPA utan stop har jag fått till förklaring ) har jag gjort för sista gången. Dvs klart sämre än övriga Star A bolag i economy sett till produkt och biljettpris (bortsett från Brussel Airlines)

Får man kattmatssalladen på Lufthansa eller stekt bäver på Swiss eller mystery yoghurt på Iberia så får man vackert vara hungrig resten av flighten.

Har lyckats missa bävern men gillar ju Luftwaffe. Väljer dock Austrian då och då trots risken att få flyga gammal hårdvara. Maten från Do & Co är riktigt bra.

Och just på den punkten är ju SAS Plus-produkten klart försämrad. Det är det mest oroande av allt, dvs. en prisökning för flexibilitet. En Plusprodukt som omfattar käk och dryck är helt ointressant för min del, jag vill ha möjlighet att avboka utan kostnad och priset för en sådan plåt har stigit efter införandet alla nya galna typer av biljetter. Men det vet du ju redan.
Ja det är ju totalen och att man faktiskt är en kund ingen som staten givit några i uppdrag att förflytta.

Håller helt med dig.
Likaså förr med ca 150 oglamorösa resdagar/år inom Norden/baltländerna var en kudde och sätta sig på 3A sova från start till landning med förhoppning att slippa förseningar det absolut viktigaste. Vad som serverades ombord kom i andra hand.
Idag betala ur egen ficka i ganska dyr Plus t. Ex till LPA från CPH via OSL med rejält slitna 737:eek:r och få en oätlig låda med barnbestick samt direkt nonchalanta besättningar (stackarna flyger ju fram och åter LPA utan stop har jag fått till förklaring ) har jag gjort för sista gången. Dvs klart sämre än övriga Star A bolag i economy sett till produkt och biljettpris (bortsett från Brussel Airlines)
Tack du bekräftar bara det jag själv landat i. Planen är ju fräscha håller med men det har ju flera andra bolag också idag.
Kommer att försöka åka med altenativ inte vara bekväm o bli irriterad att de inte ser mig som kund. Sedan tycker jag en del sliter ordentligt men har på sistone sätt två yngre purser som inte lämnar galley. Trots allt ett serviceyrke. Tycker nog personalen på Ireland arn-lhr varit riktigt bra när jag åkt. Jag är en vatten kaffe sort så inga excesser, inga krav förutom att jag vill kunna välja bort ibland. Men det får man lösa med picknick alt äta innan i de fall Sas blir alternativet framåt. Jag får tänka om helt enkelt för att lömna förslag hjälper helt enkelt inte. Hur många har i te klagat på kubernas utformning med en klump kött/fisk överst o barnbestick. Öm tö det där,

Håller helt med dig.
Huvudet på spiken detta. Till mig har en förklarat att de har regler som säger att man inte får köpa eftersom det serveras mat (som man då inte kan välja bland). Kan inte utläsa det i min biljett . Så klart får de i kabinen framföra det några på backoffice hittar på. Ett glas pre bubbel för dem som vill skapar bara varmluft om man tar bort det. Var otroligt snyggt koncept när det lanserades. Har inte longhaul bc på ett tag nu o äter inte chips såjag har inte blivit straffad men skulle tycka det var rätt småaktigt.Det är det där med kunden igen.

Javisst man har tyvärr inte så mycket att säga till om som gäst på den här restaurangen 10 000 meter upp i luften.

När jag går på restaurang nere på landbacken brukar det omvända råda, behöver man gå ut i kulisserna o hämta mat o dryck då har servisen verkligen inte gjort sitt jobb.........

Jobba på jobbet ja det är ju jobbigt, SAS Cabin Crew är nog den enda personal grupp jag har hört talas om som tydligen uttryckligen inte ska behöva arbeta på jobbet.

Moment of thruth yeah right, Janne Carlzon skulle vrida sig i graven om han vore död.
Ha kul nu kanske inte kabinen är som en restaurang men visst missar man att sälja till folk om man inte träffar sina kunder eller ens har saker med att sälja :) ombord.

Last edited by a moderator:
Håller helt med dig.

Flög med en tråkig B7378 i Jan till lpa och tillbaka en vecka senare i en annan tråkig b7378 som dessutom var trasig sp dom fick tjuvstarta den med ström ute från maten var kall dit och hem samt smaklös,men å andra sidan drickan var värd priset dit och hem ;)

För några decennier sedan skulle ju danska passagerare på väg ner från ARN till CPH, alltid ha en "Gammeldansk" trots att avgångstiden var 0730...

Ja på den gamla goda tiden hade vi ju två morronflyg med SAS från NRK till CPH, 7.00 och 8.05. På båda dessa flygningar brukade i flesta fall gammeldansken ligga på frukostbrickan, om inte kom personalen runt med en bricka med bara gammeldansk och erbjöd samtliga passgerare i business.

Nu har vi varken flyg till CPH eller gammeldansk.

Flög med en tråkig B7378 i Jan till lpa och tillbaka en vecka senare i en annan tråkig b7378 som dessutom var trasig sp dom fick tjuvstarta den med ström ute från maten var kall dit och hem samt smaklös,men å andra sidan drickan var värd priset dit och hem ;)
Det är inte direkt ovanligt att det behövs lite hjälp utifrån för att starts en motor, händer lite då och då.
Maten är ju alltid kall inom Europa, förutom den pizza som går att beställa i go.

Ja på den gamla goda tiden hade vi ju två morronflyg med SAS från NRK till CPH, 7.00 och 8.05. På båda dessa flygningar brukade i flesta fall gammeldansken ligga på frukostbrickan, om inte kom personalen runt med en bricka med bara gammeldansk och erbjöd samtliga passgerare i business.

Nu har vi varken flyg till CPH eller gammeldansk.
Minns godislådan i kartong som pappa brukade köpa med sig när vi mötte upp honom vid kvällsankomsten ute på NRK... oklart med Gammeldansk dock. Inget han nämnde för oss barn i alla fall!

Toppen