Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

lucasd

Medlem
Alltid är ett relativt mått. Det är på inget sätt tydligt att man kan göra det på de flesta flygningar. Varken för passagerarna som ofta inte får någon information om det, eller för en del crew som inte heller verket få det.

Det känns sådär härligt premium att behöva stå där bak och argumentera med crew en lång stund för att få en ramlösa...

Och man får definitivt inte obegränsat med nötter. Det beror helt på humöret hos den cabin crew som är närmast.


Som status innehavare är det alltså enbart en bredare stol i princip. Aningen större skärm också. Som är av värde - om brickan i sig är fin eller inte spelar minimal roll, när in hållet är detsamma. Och det går ju att beställa till plus måltiden i go för ett par hundralappar, och så är man helt ikapp.

Som jag ser det så är det största värdet i plus att det ökar sannolikheten och minskar priset för en uppgradering till business i första hand, men det är ju inte ombord produkten. Samt förstås en bättre poäng intjäning.

Ombord ligger värdet i att det är en lite bredare stol, vilket i sig egentligen bara spelar roll om flyget är så fullsatt att man inte kan gå en tom stol bredvid sig.

Skulle aldrig falla mig in att boka plus saver tex till ordinarie pris. Däremot fortsätter jag gärna med att boka den på friends and family, där det ofta bara skiljer en tusenlapp eller två. Det kan det vara värt, men den ordinarie prisskillnaden är löjlig jämfört med produkten.

Har man Diamond-status är det ju i princip bara stolarna som är skillnaden. Likaså brickan är faktiskt lite bättre i Plus. Är man en Diamond som bokar Go och kan välja, exempelvis, första Go-raden och beställa Premium-maten så ger ju Plus otroligt lite fördelar. Ditt resonemang är helt korrekt tycker jag.

Nötter och gott & blandat ingår i Plus. Sen är allt självklart med en rimlighet, men om du vill ha fler än en påse ska det ju självklart inte nekas. Be att få prata med pursern om det skulle vara så. Bubbelvatten och vatten ingår det obegränsad mängd utav i glas. Dryck ingår så länge man sitter i plus, även det är ju obegränsad mängd (så länge man inte blir full och även med en viss rimlighet).

När jag skriver rimlighet så kan man ju inte ta 10 påsar nötter och sju cola riktigt. Då kan man väl bli nekad med hänvisning till att det ska räcka till andra resenärer också. Men vart den gränsen går vet väl ingen.

Personligen hade jag nog inte bokat Plus rakt av, möjligtvis uppgraderat mig dit. Men Go eller Business ger ju mest värde för pengarna.
 
Last edited:

Kimmen00

Medlem
Bokar Plus endast vid ev F&F främst pga poängintjäningen så hela familjen är EBD/EBG. Den lite bättre maten ger jag intet för och jag vet inte hur många gånger man får knalla bak och hoppas att CC är på gott humör när man beställer lite extra fika. Har dessutom råkat ut för att CC vägrar ge ut gott o blandat när jag frågade bak utan hänvisade till att 'jag kommer ut med det senare'. Nä.. För 6-7 år sen var SAS Economy Extra bra mkt bättre..
 
Det värsta problemet jag upplever på plus är att man måste ingå i en slags konflikt med CC. Seriöst ska jag behöva få blickar och ett suckande när jag personligen traskar bak för att hämta en burk cola...
Du ska inte ens behöva gå bak. De ska gå genom kabinen flera gånger med vagnen och erbjuda det som finns i den. Annars plinga och de ska komma. Självfallet utan suckar och blickar. Det är under all kritik.
 

lucasd

Medlem
Det värsta problemet jag upplever på plus är att man måste ingå i en slags konflikt med CC. Seriöst ska jag behöva få blickar och ett suckande när jag personligen traskar bak för att hämta en burk cola...

Hoppas att du skickar in det till SAS. Ska ju självklart ej vara så..

Du ska inte ens behöva gå bak. De ska gå genom kabinen flera gånger med vagnen och erbjuda det som finns i den. Annars plinga och de ska komma. Självfallet utan suckar och blickar. Det är under all kritik.

Skickar du också dina synpunkter till SAS? SAS verkar ha bilden av att pax tycker att det är för mycket moment med vagnar i kabinen. Pax vill inte bli störda har de bilden av och därför går man inte med vagnarna. Under flighten ska det serveras med korg (nötter + g&b) en gång och soft drinks i samband med det. Utöver det är det on request.

Personligen tycker jag att om man går bak och beställer ska crew tacka oss, de behöver ju knappt röra sig då..
 

philky

Medlem
Det värsta problemet jag upplever på plus är att man måste ingå i en slags konflikt med CC. Seriöst ska jag behöva få blickar och ett suckande när jag personligen traskar bak för att hämta en burk cola...
Får ändå säga att jag tycker att det är rätt ovanligt att man får sura miner från personalen i galleyn när man väl gått bak. Däremot är de sällan intresserade av att avbryta sina egna konversationer, så man får ofta säga "ursäkta mig" för att få service.

Något jag märkt är att flygvärdinnorna brukar be om ursäkt och genuint tycker att det är mycket pinsamt att jag inte längre kan få en kopp nudlar gratis längre. "Det äldre gardet" tycker ofta att det så pinsamt att jag får det gratis ändå. Jag tror varken personalen eller passagerarna uppskattar dessa nya och helt obegripliga regler. Man får alltså mindre snacks och sämre service i Plus än vad nästan alla flagship carriers i världen erbjuder i ekonomiklass.

SAS vet om det utbredda missnöjet. Jag har kontaktat dem i ärendet minst tre gånger. Jag reser numera endast i Plus om det är en courtesy upgrade. Annars blir det Go eller Business, vanligtvis Go. Även om jag oftast inte betalar resan själv vill jag inte att någon annan heller ska behöva betala extra för att jag ska få noll extra i Plus. De förlorar pengarna för mig. Å andra sidan verkar Plus oftast vara hyfsat välfylld på mina standardrutter (ARN-EWR, BOS-CPH), men det kanske har med CU och uppgraderingar med poäng att göra.

Jag hoppas ingen går på niten att någonsin boka Plus interkontinentalt med privata pengar annat än om ni av krisskäl behöver de extra EB-poängen. Det är fan inte ens värt det när SAS har Friends & Family-rabatt.
 

Mr.cake

Medlem
Självklart står jag på mig och för vidare mina synpunkter till SAS. Kör endast plus om uppgraderingen går igenom. Nu när -96% EBP slår till (som jag förövrigt är positiv till) så kommer fler att plusgrade:a. Inser att det är dags att byta till övriga *A. Däremot plus i Europa kommer jag att fortsätta köra på.
 
Hoppas att du skickar in det till SAS. Ska ju självklart ej vara så..



Skickar du också dina synpunkter till SAS? SAS verkar ha bilden av att pax tycker att det är för mycket moment med vagnar i kabinen. Pax vill inte bli störda har de bilden av och därför går man inte med vagnarna. Under flighten ska det serveras med korg (nötter + g&b) en gång och soft drinks i samband med det. Utöver det är det on request.

Personligen tycker jag att om man går bak och beställer ska crew tacka oss, de behöver ju knappt röra sig då..
Självklart
 

Johanna

Medlem
Produkten är för otydlig. Att det behövs 47 sidor med inlägg av personer som är ganska insatta och att det ändå inte är solklart vad som ingår eftersom det alltför ofta beror på vad crew bestämmer och vilket humör de är på är själva problemet.

Sen kan man ha åsikter om huruvida det är en bra produkt eller inte och om det borde ingå andra saker än vad som ingår.
 

Kimmen00

Medlem
Skriver in efter varje resa i Plus.. får mest goddag-yxskaft svar rörande detta med drinkvagn/vad som ingår etc. Men skam den som ger sig...

Plus sker med jobbet samt vid ngn bra F&F för familjen.. annars är det C
 
Toppen