Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

Jag flyger en del plus på lång haul. Tycker det är den mest prisvärda klassen och upplever economy som i brist på bättre ord, kränkande. Skulle sagt intimidating på engelska. Det är för trångt och jag blir helt enkelt stressad av att fightas om armstödet, få ett knä i ryggen eller sitta med framförvarandes kalufs under hakan.

Med den utgångspunkten spelar inte servicen i plus någon stor roll, jag ser det mer som en civiliserad variant av economy och brukar ladda med någon chokladbit att ta till om jag blir hungrig. Sen tar jag glatt för mig av allt som bjuds, men det är för att slippa förnedringen jag reser plus.

Helt enig, en fantastisk hård produkt som sagt. Väldigt tråkigt att Finnair och många andra flygbolag inte har något liknande, då jag är för snål för att betala för Business privat och ännu värre, inte får boka business på jobbresor. T.ex. lärde jag mig nyligen att Turkish tagit bort sin variant av Plus produkten.. ..vafasen?

Jag har varit "Quality Observer" för KLM/AirFrance flera gånger. Det är en rätt omfattande undersökning som görs före, under och efter flighten, där närmast varje detalj granskas i hur väl incheckningen genomfördes, om det fanns skyltar, om det fanns priokö, hur väl ombordstigningen sköttes, om barnfamiljer med små barn fick gå först, om statuskunder fick gå efter via särskild kö, hur väl ombordpersonalen uppfyller den uppsatta standarden ombord, hur jag tilltalades, om personalen var vänlig och bjöd på ett leende. Man får ett gäng poäng ett par veckor efter genomförd undersökning som dessutom görs i en särskild app, designad för att kunna användas ombord på flygplan utan internetförbindelse. När man landat och ansluter till internet igen, först då skickar den in svaren man skrivit/gett.
Låter mycket intressant! Vet ju att det finns mystery shoppers i bl a köpcentrum och hos McDonalds så flygbolagen borde verkligen ha något liknande. Har SAS det eller godkänns inte det av t ex facken (fördom)?

Hittade den här gamla tråden Mystery Travler | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor om du eller någon annan vill utveckla ämnet. Är det fortfarande en app? Är det lätt att uppfylla uppdraget utan att bli påkommen eller känna sig som Johnny English?:D

Jag har varit "Quality Observer" för KLM/AirFrance flera gånger. Det är en rätt omfattande undersökning som görs före, under och efter flighten, där närmast varje detalj granskas i hur väl incheckningen genomfördes, om det fanns skyltar, om det fanns priokö, hur väl ombordstigningen sköttes, om barnfamiljer med små barn fick gå först, om statuskunder fick gå efter via särskild kö, hur väl ombordpersonalen uppfyller den uppsatta standarden ombord, hur jag tilltalades, om personalen var vänlig och bjöd på ett leende. Man får ett gäng poäng ett par veckor efter genomförd undersökning som dessutom görs i en särskild app, designad för att kunna användas ombord på flygplan utan internetförbindelse. När man landat och ansluter till internet igen, först då skickar den in svaren man skrivit/gett.
Visst existerar det. Mer omfattande hos vissa bolag och än hos andra. Hade jag arbetat med uppgiften att kvalitetssäkra ombordservicen så hade jag dock ställt betydligt högre krav. Med tanke på de situationer många beskriver ombord vad gäller tex kundbemötande, så kan man lugnt konstatera att SAS ligger en bra bit efter de bolag som är kända för att vara bra på den biten. Generellt känner jag också att flygbolag i allmänhet och kabinpersonal i synnerhet, ligger långt efter i service och bemötande jämfört med många andra branscher.

Last edited:
Man kan göra både och. Sen kanske man ska fundera på om det är "värt" att klaga till chefen ombord under resan. Risken är att stämningen blir ännu tråkigare och den som "lider" mest är antagligen en själv.
Det som slår mig med alla dessa berättelser om otrevlig CC, där man inte har sagt ifrån är:
Undrar man inte vad man har gjort för att förtjäna ett dylikt bemötande? (Troligtvis ingenting förstås)
Jag hade inte kunnat låta bli att fråga. Förmodligen med resultatet att CC blir ännu surare, men då har man iaf sagt något.
Det är på inget sätt ok att bli behandlad som skit, bara för att någon annan har en dålig dag.

Sedan blir det givetvis ett kritiskt mail till SAS-feedback, med förhoppning om ett seriöst svar.

Det som slår mig med alla dessa berättelser om otrevlig CC, där man inte har sagt ifrån är:
Undrar man inte vad man har gjort för att förtjäna ett dylikt bemötande? (Troligtvis ingenting förstås)
Jag hade inte kunnat låta bli att fråga. Förmodligen med resultatet att CC blir ännu surare, men då har man iaf sagt något.
Det är på inget sätt ok att bli behandlad som skit, bara för att någon annan har en dålig dag.

Sedan blir det givetvis ett kritiskt mail till SAS-feedback, med förhoppning om ett seriöst svar.

Risken vid tjafs är väl bara (tyvärr) att man får ännu sämre service resten av resan och det drabbas man ju själv mest av.. Hade en sådan otrevlighets-incident för ngt är den som jag skrev om på BC och då tog jag upp det med pursern som faktiskt bad om ursäkt, blev ett mkt bittert mail till sas också.

Jag har flugit i långt i Plus ca 10-12 gånger senaste året. I nästan samtliga fall har jag förvisso gjort en gedigen beställning vid första serveringstillfälet, men även, något skamlöst (men alltid trevligt), tryckt på "juiceknappen" ovanför, med relativt snabb service som resultat. Dock sist till LA noterade jag en helt annan inställning, där jag blev ombedd att gå bak, väl bak fick jag ett förvånad "ööh, hej, från crew. När jag sedan bad om vatten någon timme senare från en förbipasserande fick jag till svar att de kommer ut med en bricka med diverse dryck om en stund, vilket definierades som 45 minuter.

Jag upplever det som att dryckesvagnen tar otroligt lång tid som det ser ut just nu. Om det inte vore så att man ska pracka på varje resenär ca 2-6 enheter vid ett och samma tillfälle hade de kunnat spara nästan halva tiden i gången.

Har ett helt gäng flygningar till USA inplanerade under hösten, får utvärdera om LA-intrycken består.

det sjuka i detta är ju att folk roffar ut sig som tusan, vilket säkerligen resulterar i nedstopp i väskan sedan då de faktiskt inte hinner dricka allt innan det är dags att sova. Men alla har FOMO (fear of missing out) så ska "maxa" vid detta enskilda tillfälle och överbeställer istället.

Vad ingår egentligen på short haul i plus? Åkte igår med SAS som trafikerades av Atlantic Airways. Där var det bara leenden och kunde få hur mycket nötter och choklad som jag ville (sa dock nej till allt förutom lite choklad). Imorgon blir det en ren SAS-flygning i plus, är det samma då eller är det ett lotteri?

Vad ingår egentligen på short haul i plus? Åkte igår med SAS som trafikerades av Atlantic Airways. Där var det bara leenden och kunde få hur mycket nötter och choklad som jag ville (sa dock nej till allt förutom lite choklad). Imorgon blir det en ren SAS-flygning i plus, är det samma då eller är det ett lotteri?
Samma, du kan säga nej till allt där oxå ;)

Toppen