Senaste nytt

Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

Jag tycker plus möjligen är bättre på korta linjer..samtidigt på inrikes med 18rader plus på 737-800...så blir det inte mycket till service/valmöjligheter!

På lite längre Europalinjer tycker jag Plus känns som ett steg tillbaka jämfört med extra/business.

Det är väl klart att det är ett litet steg tillbaka men en mycket bättre beskrivning av det man får, tycker att det är mycket viktigare.

Visst är det ingen exklusivitet kvar i Plus. En gardin hade inte varit fel, främst för att slippa toakön från Minus i Pluskabinen. Men nu tycker jag att man ska jämföra Plus med gamla Extra. Någon Business är det ju absolut inte, och det är inte heller ambitionen. Så det går inte att jämföra äpplen och päron i det avseendet.

Så här i backspegeln tycker jag att maten är ett steg framåt mot gamla papplådorna i Extra, och just att man kan få så mycket man bara vill. Jag tycker dock att man kan lasta salladerna även på lite kortare flygningar, för de är faktiskt rätt goda. Och gärna att man lastar två olika sorters sallad.

På senaste flygningen var det två resesällskap som delat på sig mellan Plus och Minus. Den i sällskapet som satt i Plus plockade ut extra mat och dryck, och skickade bakåt till familjen som satt i Minus. Och maten tog inte slut (däremot tömde vi vagnen på GT, trots att det inte var en BC.se-flygning och bara fyra rader Plus).

På min T/R flygning till Milano i Plus passade jag på att pröva gränserna. Skippade frukosten och direktflighten till Linate avgick 09:20 så var ordentligt hungrig. Utan problem kunde 2 personer beställa 5 wrap, 2 sallad, 7 chips ,12 flaskor mousserande och en del vatten efter detta. Även en del bitar choklad fick vi in på toppen av allt!

Den omtalade "lådan" till chokladbitarna uteblev då dem inte lastar så mycket choklad ens enligt pursern!

På min T/R flygning till Milano i Plus passade jag på att pröva gränserna. Skippade frukosten och direktflighten till Linate avgick 09:20 så var ordentligt hungrig. Utan problem kunde 2 personer beställa 5 wrap, 2 sallad, 7 chips ,12 flaskor mousserande och en del vatten efter detta. Även en del bitar choklad fick vi in på toppen av allt!

Den omtalade "lådan" till chokladbitarna uteblev då dem inte lastar så mycket choklad ens enligt pursern!

Jobbat på bra, ser jag... :)
12 flaskor = 3 helflaskor bubbel. Inte illa på den "lilla" trippen. :p

Jobbat på bra, ser jag... :)
12 flaskor = 3 helflaskor bubbel. Inte illa på den "lilla" trippen. :p

Haha, 12 flaskor på 2 personer på en morgonflygning? Jag antar att ni inte behövde göra något viktigt resten av dagen sedan :)
Jag tog 3 st min senaste flight och var rätt nöjd efter det!

Visst är det ingen exklusivitet kvar i Plus. En gardin hade inte varit fel, främst för att slippa toakön från Minus i Pluskabinen. Men nu tycker jag att man ska jämföra Plus med gamla Extra. Någon Business är det ju absolut inte, och det är inte heller ambitionen. Så det går inte att jämföra äpplen och päron i det avseendet.

Så här i backspegeln tycker jag att maten är ett steg framåt mot gamla papplådorna i Extra, och just att man kan få så mycket man bara vill. Jag tycker dock att man kan lasta salladerna även på lite kortare flygningar, för de är faktiskt rätt goda. Och gärna att man lastar två olika sorters sallad.

På senaste flygningen var det två resesällskap som delat på sig mellan Plus och Minus. Den i sällskapet som satt i Plus plockade ut extra mat och dryck, och skickade bakåt till familjen som satt i Minus. Och maten tog inte slut (däremot tömde vi vagnen på GT, trots att det inte var en BC.se-flygning och bara fyra rader Plus).

Tycker inte folk sånt där är pinsamt? Det är ju lite som att ta med toapapper och kaffe hem från jobbet samtidigt som kollegerna står och tittar på när man önskar trevlig helg.../Per

Jag och mitt resesällskap gick nästan all in på gårdagens Köpenhamn-Aten. Vi fick i oss: 2 frukostlådor, 4 flaskor mousserande, 2 nötsnacks, 1 chips, 1 macka, 1 wrap (som de fick värma extra eftersom de egentligen inte skulle servera wrap på morgonflygningen), 2 flaskor vitt vin, 2 choklad (35g=stora?), 2 kaffe. Kom upp i över 800 kr. Separata beställningar på det mesta. Bra purser som hela tiden frågade om vi saknade något.

Att åka SAS Plus är lite som att åka First; man kan äta när man vill :p :p

Bra poäng! Jag åkte LX ZRH-GRU för några månader sen och beställde en kycklingsoppa. Sen undrade jag när den riktiga maten kommer men det hade jag ju valt bort genom kycklingsoppan (fattade inte riktigt när jag fick ut menyn, tydligen). Så det fick bli en drink och lite nötter efter efterrätten och sedan snällt vänta till frukosten. Är rätt säker på att de kunde ha ordnat en riktig varmrätt men tycker det här tänkandet är rätt tydligt i LH, LX och SK - även i Business är det rätt hårda begränsningar...
Per

Toppen