Senaste nytt

Hur mycket kostar utrymmet av en First class stol?

Fast krug:en tar jag gärna internt och de trevliga värdinnorna får gärna trängas lite med mig. Toalett behövs inte, iaf inte på flygningar under 8h....

Som en gammal flygfrakt räv så småler jag att denna diskution kommit upp.

Själva utrymmet som en "area" av en Firstclass tarupp är värt mellan €1-2k beronede på maskin typ så c:a 6-9 ekonomi stolar.
Sedan tillkommer vikten. Den är dock inte så avgörande som man kan tro OM planet inte har annan last i ett å samma embalag som inte kan delas på flera frakter. Uträkning på sälj för dessa prisättningar är ett excel ark från hell :)

Marginalerna på flygfrakten är väldigt låga. Men det är en konstant "lågahet" då man i princip alltid är på 100% kapacitet. så Man kan därav tjäna väldiga pengar på flygfrakt. Man ska heller inte glömma att de inte skämms för prissättningarna för de vet folk måste få fram sin frakt i tid. Så många gånger finns det olika prisbilder på samma sträcka/last/vikt beoende på flygplans typ.

Den här gångn räknade jag hur mycket utrymmet av en Economy class stol kostar.

Economy class stol, L: 81 x W: 45 x H: 150 cm. Måttet är baserat på Economy class stol på SAS Airbus A330-300/A340-300.
Vikten räknade jag som 200 kg, samma som tidigare.

Screenshot20140316_2.png

SAS Airbus A330-300. Källa: SAS

Screenshot20140316_3.png

Det känns ganska dyrt med tanke på att det är bara en enkelresa.

Toppen