Hej alla! Nu tänkte jag rapportera lite om mina försök (faktiskt på uppmaning av en medlem), efter några månaders testande. Kan tillägga att det kort som mest hör hemma här på forumet, SAS MC, har jag inte testat själv. Resultatet, kort fattat, är i alla fall att metoden fungerar!
Det lättaste korten att göra så här med, är de som har så få "restriktioner" som möjligt. Tydligen har t.ex. SJ MC, OKQ8 och säker flera andra kort en del regler kring hur mycket pengar man får använda till "kontanköp" (ej kontantuttag) som detta klassas som. Det gör det hela lite mer meckigt och mindre värt i längden, men som experiment fungerar metoden måste jag säga. DEt kan säkert vara olika regler för olika kort, och detta står det inget om i villkoren vad jag sett. Resultat, kort för kort:
SJ MC: högst 10000SEK i månaden kan överföras på detta sätt. Ger bonus. Dvs 1000 SJ Prio poäng/månad för 25kr (vit nivå). Inga konstigheter annars, ingen uttagsavgift eller dyl.
SAS MC: Borde fungera på samma sätt som SJ-kortet, då det är samma kortutgivare (SEB Bank). Har ej testat, vill inte heller ha 2 kort från samma bank, om de skulle bli sura.
OKQ8 Visa: Ger ej bonus för detta, som jag först trodde. Kostar dock inget att göra uttaget.
COOP: Bästa kortet för denna metod. Ända begränsningen är max 50000 i köp / 8 dagar. Det bästa sättet är att man med betalo (
Betala räkningar med kort på nätet och i mobilen I Visa MasterCard Amex - Betalo.se kan göra överföringar till ett eget bankkonto om det kan ta emot betalningar över plusgiro, helt gratis (gäller endast coops kort, de har nåt deal). Jag har samlat över 200k poäng på 3-4 mån och kan (här kommer det relevanta för detta forum) t.ex. köpa 12k Eurobonuspoäng för 60k coop poäng. Jag har även köpt en massa mat, köksmaskiner mm, för helt gratis poäng.
Slutsats: Några samtal från bankernas säkerhetsavdelningar har det blivit då det rört sig om större uttag, men det har gått bra. En del meckande med överföringar hit och dit, ja.Värt det? Ja, det skulle jag säga! Man blir absolut inte rik på det, och inte heller nån stor poängspenderare, men om man tycker det är lite kul med att systematisera utnyttjandet av erbjudanden så kan jag rekommendera metoden.