Detta Afternoon Tea tycker jag främst är lite underhållande - framförallt när man som jag bordar BA-flighten efter att ha anlänt med Queen Victoria och då skall få äran att jämföra Cunards Afternoon Tea med den andra varianten.
Min egen bild på BAs servering är väl nästan snarlik med den som Trekker postade.
Om man verkligen vill köra hårt på Afternoon Tea finns det tre varianter som brukar ligga bra till:
1. Afternoon Tea i Queens Room hos Cunard (QM2, QE och QV).
2. Champagne Afternoon Tea (kallas ibland Deluxe Afternoon Tea) i Verandah (QE, QV, på QM2 har det ofta hållits i Veuve Cliquot Champagne Bar). Detta är en förstärkt version med ytterligare tilltugg, champagne etc.
3. Afternoon Tea hos Empress Hotel i Victoria, BC. Denna är mycket klassisk men kostar också rejält i sammanhanget (man kan alltid diskutera huruvida den är värd nästan det dubbla mot Cunards Champagne/Deluxe-variant) men är definitivt intressant om man söker en exceptionell version av denna brittiska tradition.
Rent kvalitetsmässigt får man väl säga att Empress ligger etta, Champagne-varianten tvåa, Queens Room trea och ja, BA är inte riktigt i samma klass om vi skall vara ärliga.
För BAs del hade jag onekligen hellre sett att de körde ett annat koncept - lite smørrebrød, någon god sandwich eller kanske rent av någon anrättning med en god sallad etc skulle vara lämpligare för korta flygningar såsom LHR-CPH. Jag tycker inte riktigt att Afternoon Tea egentligen är så värst passande just i flygsammanhang då atmosfären inte riktigt blir den rätta.