Senaste nytt

Hur många SAS Eurobonus statuspoäng ger Amex Centurion?

Finns väl inga kort som ger baspoäng? Är väl statuspoäng man får om man får något?

Nu har jag ju inte Centurion, men tveksam till att man får statuspoäng över huvud taget, snarare att man bara blir EBG per automatik.
Om detta är fel får någon gärna korrigera ovan info.
det jag inte får ihop för jag har 40k poäng som är från något relaterat till centurion. vilket är mycket märkligt då guld är 45k. det kan vara 20k x2 för elite för det ingår ju i centurion. Lite osäker dock vore nice om någon som haft centurion längre kunde bekräfta.

Har du tänkt skrapa ihop 90k statuspoäng för att uppnå EBD genom kreditkort utan att flyga en enda gång med SAS vet jag inte om EBD är något du behöver eftersträva. Är det värt så mycket för att dina EB-poäng aldrig ska bli gamla eller vad är målet med att bli EBD?
absolut det är inte värt att eftersträva men det hade vart lite kul bara, det vore nice att ha den perken att poängen inte går ut då jag har väldigt mycket poäng.

Finns väl inga kort som ger baspoäng? Är väl statuspoäng man får om man får något?

Nu har jag ju inte Centurion, men tveksam till att man får statuspoäng över huvud taget, snarare att man bara blir EBG per automatik.
Om detta är fel får någon gärna korrigera ovan info.
Helt korrekt, statuspoäng heter det i EB sammanhang.
Jag har heller inte Centurion men gjorde en liknelse med Amex Elite där man alltid är minst silver utifrån tilldelade poäng som krävs för nivån.
Sedan kan det ju vara en annan lösning såklart men minst 45k poäng om det är baserat på just poäng.

Alla dessa lojalitetsprogram borde enas om en terminologi/standard och underlätta för oss som har fingrarna i för många syltburkar.

det jag inte får ihop för jag har 40k poäng som är från något relaterat till centurion. vilket är mycket märkligt då guld är 45k. det kan vara 20k x2 för elite för det ingår ju i centurion. Lite osäker dock vore nice om någon som haft centurion längre kunde bekräfta.
Låter helt klart som om di fått 20k x2 från Amex Elite och att det sammanföll samma år. Eller så fick du dubbelt och då bör man hålla tyst om det.

Helt korrekt, statuspoäng heter det i EB sammanhang.
Jag har heller inte Centurion men gjorde en liknelse med Amex Elite där man alltid är minst silver utifrån tilldelade poäng som krävs för nivån.
Sedan kan det ju vara en annan lösning såklart men minst 45k poäng om det är baserat på just poäng.

Alla dessa lojalitetsprogram borde enas om en terminologi/standard och underlätta för oss som har fingrarna i för många syltburkar.
Förmånen på elite är att få 20k statuspoäng, inte att få EBS. Sen att dessa statuspoäng per automatik ger dig EBS är en annan sak.
Det ska inte blandas ihop med Centurion som ger ett EBG, inte 45k statuspoäng.

Samma med platinum som ger en massa hotellstatusar, det ger dock inga "nätter" eller "spend" hos hotellen. Högst troligt är EBG samma som detta.

SAS gör det onödigt krångligt med 3 typer av poäng. Mycket enklare som BA har det med Tier Points och användbara poäng där antalet tier points beror på vilken sträcka man flyger

Låter helt klart som om di fått 20k x2 från Amex Elite och att det sammanföll samma år. Eller så fick du dubbelt och då bör man hålla tyst om det.
Det var lite därför jag ville fråga här & inte ringa till amex & fråga :cool:

men skaffar nog mastercard igen tills renewalen är för poängen & ser vad som händer då.

Förmånen på elite är att få 20k statuspoäng, inte att få EBS. Sen att dessa statuspoäng per automatik ger dig EBS är en annan sak.

Samma med platinum som ger en massa hotellstatusar, det ger dock inga "nätter" eller "spend" hos hotellen. Högst troligt är EBG samma som detta.

SAS gör det onödigt krångligt med 3 typer av poäng. Mycket enklare som BA har det med Tier Points och användbara poäng där antalet tier points beror på vilken sträcka man flyger
frågan är om det är så att dom av misstag gett mig 20k för mig & sen 20k för fruns kort eller av misstag lagt det 2x på mig. för har fått 2 poster om 20k med några dagar mellanrum.

men det är som du säger man får guld utan att få poängen för det.

frågan är om det är så att dom av misstag gett mig 20k för mig & sen 20k för fruns kort eller av misstag lagt det 2x på mig. för har fått 2 poster om 20k med några dagar mellanrum.

men det är som du säger man får guld utan att få poängen för det.

Gällande 40k poäng så var det en del som "råkade" ut för detta (2*20k) förra året. Så hade nog släppt det i tysthet ;)

De marknadsför det som "SAS Eurobonus silver", både i appen och på hemsidan.
På hemsidan med tillägget "20000 statusgrundande poäng per år".

Jag tror dock som du säger, att det inte är EBG utifrån poäng man avser utan mer i stil med status på hotell.
Om det mot förmodan skulle vara poäng så skulle det vara minst 45k och inte 40. Nu är ju den frågan mer eller mindre utredd dock.

Spännande tillägg dock i och med att ett Elite också ingår, så får man då rimligtvis ett EBG +20k statuspoäng.

Du har nog råkat ut för samma sak som hände mig för några år sedan

Du hade ett Amex Elite sen innan du skaffade Centurion och har fått din periods 20k poäng från det. När du sen fick ditt Centurion och registrerade för att slippa kortavgiften på ditt existerande Amex Elite så nollställs något i Amex system och du får 20k poäng till. Nästa period kommer vara 20k som vanligt.

EBG som förmån från Centurion generar inga poäng alls i något system utan som någon skrev tidigare så fungerar det som hotellförmånerna, du får statusen men ingen "hjälp på vägen" för nästa nivå.

Toppen