Senaste nytt

Hur många länder har du besökt?

Svar på frågan från Mr H vilket som är mitt favoritland av de jag besökt; Utan någon större tvekan skulle jag säga Japan!
Var där senast i oktober under ett par veckor vilket var 12:e gången. Har redan en biljett också nästa år till Tokyo.
Ska förresten då långflyga för första gången i LOT Business. Enligt recensioner är den ju inte i business-toppen inom Star Alliance men deras pris var klart lägre än de andra tänkbara. Lite begränsad nu till Star Alliance då jag samlar år som SAS Gold för att snart kunna få livstidskort...

53 länder enligt definitionen på länder från denna sida Interactive Visited Countries Map | amCharts

Aland Islands, Australia, Belgium, Belize, Bosnia and Herzegovina, Brazil, Cambodia, China (mainland), Costa Rica, Croatia, Czechia, Denmark, Dominican Republic, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Guatemala, Hungary, Iceland, India, Italy, Kosovo, Latvia, Luxembourg, Malaysia, Malta, Mexico, Montenegro, Morocco, Netherlands, Nicaragua, Norway, Panama, Philippines, Poland, Portugal, Russia, Serbia, Slovenia, Spain, Sri Lanka, Sweden, Switzerland, Tanzania, Thailand, Turkey, United Arab Emirates, United Kingdom, United States, Vatican City, Vietnam

Varav under 2019: Bosnia and Herzegovina, Cambodia, China (mainland), Croatia, Dominican Republic, Finland, Iceland, Kosovo, Montenegro, Philippines, Serbia, Slovenia, Spain, Thailand

Bokade 2020: Singapore, Indonesia

amCharts.jpg

Har varit i 109 länder enligt FN-listan. De nya för 2019 är markerade med fetstil.

Albanien, Andorra, Antigua och Barbuda, Argentina, Armenien, Australien, Azerbajdzjan, Bahamas, Bahrain, Barbados, Belgien, Belize, Bosnien och Hercegovina, Brasilien, Brunei, Bulgarien, Burma, Chile, Colombia, Costa Rica, Cypern, Danmark, Dominica, Dominikanska republiken, Egypten, Estland, Fiji, Filippinerna, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Förenta staterna, Georgien, Grekland, Grenada, Haiti, Honduras, Indien, Indonesien, Irland, Island, Italien, Jamaica, Japan, Kambodja, Kanada, Kap Verde, Kina, Kroatien, Kuwait, Laos, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malaysia, Maldiverna, Malta, Mauritius, Mexiko, Moçambique, Monaco, Mongoliet, Montenegro, Namibia, Nederländerna, Nepal, Nordmakedonien, Norge, Nya Zeeland, Oman, Palau, Panama, Paraguay, Polen, Portugal, Qatar, Rumänien, Ryssland, Saint Kitts och Nevis, Saint Lucia, San Marino, Schweiz, Senegal, Serbien, Seychellerna, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Sydkorea, Taiwan, Tanzania, Thailand, Tjeckien, Trinidad och Tobago, Turkiet, Tyskland, Ungern, Uruguay, Vanuatu, Vatikanstaten, Venezuela, Vietnam, Vitryssland, Österrike.

Nytt år - ny sammanställning! Fetmarkerade länder är nya 2017.
- Andorra
- Österrike
- Belgien
- Tjeckien
- Danmark
- Storbritannien (England, Skottland, Gibraltar)
- Malta
- Frankrike
- Tyskland
- Ungern
- Italien
- Liechtenstein
- Luxembourg
- Norge (Mainland, Svalbard)
- Slovakien
- Spanien
- Sverige
- Schweiz
- Nederländerna
- Grekland

Nordamerika
- USA (3 delstater)

Asien
- Kina (Mainland, Hong Kong, Macau)
- Singapore
- Thailand
- Qatar

Afrika
- Tunisien
- Sydafrika

Oceanien
- Nya Zealand

= 28 länder

Har alltså 6.5år på mig att klara 22 nya länder för att uppnå mitt personliga mål på 50 länder innan jag fyller 30. Jag kämpar på :)

Traditionen fortsätter... Nya länder är fetmarkerade :)

Europa

- Andorra
- Österrike
- Belgien
- Tjeckien
- Danmark (Färöarna)
- Malta
- Frankrike
- Tyskland
- Ungern
- Italien
- Liechtenstein
- Luxembourg
- Slovakien
- Spanien
- Sverige
- Schweiz
- Nederländerna
- Grekland
- Makedonien

Nordamerika
- USA (4 delstater) (+1 2018)

Asien
- Singapore
- Thailand
- Qatar
- Indonesien
- Sydkorea

Afrika
- Tunisien
- Sydafrika

Oceanien
- Nya Zealand

= 31 länder (Svalbard, Färöarna etc räknas inte med).

Har redan 10 nya länder inbokade nästa år. 2019 Kommer att bli ett härligt reseår!

Traditionen fortsätter även i år ;) Nya länder är fetmarkerade :)

Europa
- Andorra
- Österrike
- Belgien
- Tjeckien
- Danmark (Mainland, Färöarna)
- Malta
- Frankrike
- Tyskland
- Ungern
- Italien
- Liechtenstein
- Luxembourg
- Slovakien
- Spanien
- Sverige
- Schweiz
- Nederländerna
- Grekland
- Nordmakedonien
- Finland
- Polen
- Estland
- Turkiet

Nordamerika
- USA (4 delstater)
- Panama
- Mexico

Sydamerika
- Brasilien
- Argentina
- Colombia

Asien
- Singapore
- Thailand
- Qatar
- Indonesien
- Sydkorea
- Kazakhstan
- Kirgistan
- Uzbekistan
- Tadjikistan

Afrika
- Tunisien
- Sydafrika
- Etiopien
- Egypten

Oceanien
- Nya Zealand

= 46 länder (Svalbard, Färöarna etc räknas inte med).

2017: 28 länder
2018: 32 länder
2019: 46 länder
2020: ???

Ska bli skoj att se vad som utforskas i år! Det gäller att hitta en balans mellan att plocka nya länder och faktiskt hinna se lite i varje land haha.

Last edited:
Finland kanske? :)

oj, tack för hjälp...

Har tyvärr redan spenderat allt för många Hiltonnätter i Helsinki, samt besökt skogsortena i nordöstra Finland - Får ta och ändra på min lista :D

Tanken är ju att riva av Lettland och Litauen iaf. Albanien ligger på min lista också av prioriterade ställen att besöka :)

Imponerande samling ni fått ihop :)
Har varit i 109 länder enligt FN-listan. De nya för 2019 är markerade med fetstil.

Albanien, Andorra, Antigua och Barbuda, Argentina, Armenien, Australien, Azerbajdzjan, Bahamas, Bahrain, Barbados, Belgien, Belize, Bosnien och Hercegovina, Brasilien, Brunei, Bulgarien, Burma, Chile, Colombia, Costa Rica, Cypern, Danmark, Dominica, Dominikanska republiken, Egypten, Estland, Fiji, Filippinerna, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Förenta staterna, Georgien, Grekland, Grenada, Haiti, Honduras, Indien, Indonesien, Irland, Island, Italien, Jamaica, Japan, Kambodja, Kanada, Kap Verde, Kina, Kroatien, Kuwait, Laos, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malaysia, Maldiverna, Malta, Mauritius, Mexiko, Moçambique, Monaco, Mongoliet, Montenegro, Namibia, Nederländerna, Nepal, Nordmakedonien, Norge, Nya Zeeland, Oman, Palau, Panama, Paraguay, Polen, Portugal, Qatar, Rumänien, Ryssland, Saint Kitts och Nevis, Saint Lucia, San Marino, Schweiz, Senegal, Serbien, Seychellerna, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Sydkorea, Taiwan, Tanzania, Thailand, Tjeckien, Trinidad och Tobago, Turkiet, Tyskland, Ungern, Uruguay, Vanuatu, Vatikanstaten, Venezuela, Vietnam, Vitryssland, Österrike.

Europa
- Andorra
- Österrike
- Belgien
- Tjeckien
- Malta
- Frankrike
- Tyskland
- Ungern
- Italien
- Liechtenstein
- Luxembourg
- Slovakien
- Spanien
- Sverige
- Schweiz
- Nederländerna
- Grekland
- Nordmakedonien
- Finland
- Polen
- Estland
- Turkiet

Nordamerika
- USA (4 delstater)
- Panama
- Mexico

Sydamerika
- Brasilien
- Argentina
- Colombia

Asien
- Singapore
- Thailand
- Qatar
- Indonesien
- Sydkorea
- Kazakhstan
- Kirgistan
- Uzbekistan
- Tadjikistan

Afrika
- Tunisien
- Sydafrika
- Etiopien
- Egypten

Oceanien
- Nya Zealand

Ska bli skoj att se vad som utforskas i år! Det gäller att hitta en balans mellan att plocka nya länder och faktiskt hinna se lite i varje land haha.

Slut på 2019:

43 länder enligt den lilla app jag gillar att använda och det blir nog 40 enligt OP:s definition (minus på HK, Macau och Nordirland).

Mest Europa och Asien.

Mest störiga blanka fläck: Kambodja. Dit var jag på väg en gång för några år sen men strul vid gränsövergång från Thailand gjorde att jag aldrig kom in.

Ser mest fram emot att lägga till: Balkan, Iberiska halvön och Ryssland.

world_capture.png

world_analysis.png

Har varit i 110 länder enligt FN-listan. Det nya för 2020 är markerat med fetstil.

Albanien, Andorra, Antigua och Barbuda, Argentina, Armenien, Australien, Azerbajdzjan, Bahamas, Bahrain, Barbados, Belarus, Belgien, Belize, Bosnien och Hercegovina, Brasilien, Brunei, Bulgarien, Burma, Chile, Colombia, Costa Rica, Cypern, Danmark, Dominica, Dominikanska republiken, Egypten, Estland, Fiji, Filippinerna, Finland, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Förenta staterna, Georgien, Grekland, Grenada, Haiti, Honduras, Indien, Indonesien, Irland, Island, Italien, Jamaica, Japan, Kambodja, Kanada, Kap Verde, Kina, Kroatien, Kuwait, Laos, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malaysia, Maldiverna, Malta, Mauritius, Mexiko, Moçambique, Monaco, Mongoliet, Montenegro, Namibia, Nederländerna, Nepal, Nordmakedonien, Norge, Nya Zeeland, Oman, Palau, Panama, Paraguay, Polen, Portugal, Qatar, Rumänien, Ryssland, Saint Kitts och Nevis, Saint Lucia, San Marino, Schweiz, Senegal, Serbien, Seychellerna, Singapore, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sri Lanka, Storbritannien, Sverige, Sydafrika, Sydkorea, Taiwan, Tanzania, Thailand, Tjeckien, Trinidad och Tobago, Turkiet, Tyskland, Ungern, Uruguay, Vanuatu, Vatikanstaten, Venezuela, Vietnam, Österrike.

2017:
Nytt år - ny sammanställning! Fetmarkerade länder är nya 2017.
- Andorra
- Österrike
- Belgien
- Tjeckien
- Danmark
- Malta
- Frankrike
- Tyskland
- Ungern
- Italien
- Liechtenstein
- Luxembourg
- Slovakien
- Spanien
- Sverige
- Schweiz
- Nederländerna
- Grekland

Nordamerika
- USA (3 delstater)

Asien
- Singapore
- Thailand
- Qatar

Afrika
- Tunisien
- Sydafrika

Oceanien
- Nya Zealand

= 28 länder

Har alltså 6.5år på mig att klara 22 nya länder för att uppnå mitt personliga mål på 50 länder innan jag fyller 30. Jag kämpar på :)

2018:
Traditionen fortsätter... Nya länder är fetmarkerade :)

Europa

- Andorra
- Österrike
- Belgien
- Tjeckien
- Danmark (Färöarna)
- Malta
- Frankrike
- Tyskland
- Ungern
- Italien
- Liechtenstein
- Luxembourg
- Slovakien
- Spanien
- Sverige
- Schweiz
- Nederländerna
- Grekland
- Makedonien

Nordamerika
- USA (4 delstater) (+1 2018)

Asien
- Singapore
- Thailand
- Qatar
- Indonesien
- Sydkorea

Afrika
- Tunisien
- Sydafrika

Oceanien
- Nya Zealand

= 31 länder (Svalbard, Färöarna etc räknas inte med).

Har redan 10 nya länder inbokade nästa år. 2019 Kommer att bli ett härligt reseår!

2019:

Europa
- Andorra
- Österrike
- Belgien
- Tjeckien
- Malta
- Frankrike
- Tyskland
- Ungern
- Italien
- Liechtenstein
- Luxembourg
- Slovakien
- Spanien
- Sverige
- Schweiz
- Nederländerna
- Grekland
- Nordmakedonien
- Finland
- Polen
- Estland
- Turkiet

Nordamerika
- USA (4 delstater)
- Panama
- Mexico

Sydamerika
- Brasilien
- Argentina
- Colombia

Asien
- Singapore
- Thailand
- Qatar
- Indonesien
- Sydkorea
- Kazakhstan
- Kirgistan
- Uzbekistan
- Tadjikistan

Afrika
- Tunisien
- Sydafrika
- Etiopien
- Egypten

Oceanien
- Nya Zealand

Reseåret är avslutat, och det är dags att summera ihop det! Nytt land är fetmarkerat.

Nu har jag även gjort det ordentligt och rättat mig själv från tidigare summeringar. I verkligheten har jag bara ett nytt land i år, Serbien, men fyra andra bortglömda länder tillkom på listan. Således är jag numera uppe i 51 länder totalt!

Europa
- Andorra
- Österrike
- Belgien
- Tjeckien
- Malta
- Frankrike
- Tyskland
- Ungern
- Italien
- Liechtenstein
- Luxembourg
- Slovakien
- Spanien
- Sverige
- Schweiz
- Nederländerna
- Grekland
- Nordmakedonien
- Finland
- Polen
- Estland
- Turkiet
- Finland
- Portugal
- Ryssland
- Serbien
- Slovenien

Nordamerika
- USA (6 delstater) (+2)
-
Panama
- Mexico

Sydamerika
- Brasilien
- Argentina
- Colombia

Asien
- Singapore
- Thailand
- Qatar
- Indonesien
- Sydkorea
- Kazakhstan
- Kirgistan
- Uzbekistan
- Tadjikistan

Afrika
- Tunisien
- Sydafrika
- Etiopien
- Egypten

Oceanien
- Nya Zealand

= 51 länder (Svalbard, Färöarna etc räknas inte med).

2020: 51 länder

Last edited:
Toppen