Senaste nytt

Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag?

16 röster nu! Har det inte funnits en poängräknare på Sas hemsida tidigare?
Poängräknare finns väl i samband med bokning och inte fristående. Men framförallt har den väl aldrig klarat andra flighter än sas egna - även en lh flight på lh nummer (ingen codeshare!) i en bokning för att den slutar fungera.

Och just hur många poäng man tjänar på SAS egna flighter är väl det enda som varit tydligt även på informationssidorna..

Och ja, självklart har jag också röstat på den nu! :)

16 röster nu! Har det inte funnits en poängräknare på Sas hemsida tidigare?

Jo, den finns kvar men räknar numera bara SAS-flighter. Tidigare räknade den även codeshare (men ofta fel). Finns en tråd någonstans här om någon som blev "blåst" på ganska många poäng och strax efter det försvann poängräknaren.

Röstat. Tack för tidigare förklaring ang.bonus resor. Betyder detta att räcker det med t.ex. resa för 20.000 att man kör med 19.000 + 1.000 cash för att få poäng???

Nej,inte så jag menat.
1.Om man bokar t.ex.bonus resa FÖR 20.000 poäng-kan man "betala" 19.000 med poäng och "resten"(typ resterande 1.000 poäng) med cash så att man kan få poäng för flygningen? Eller det krävs viss procentuell del av vad som ska betalas med poäng och vad med cash?
2.Annan sak-räknas bonus resa inom kvalificering period? Som ni skriver,jag kan köpa att "betala med bara poäng" ger inga poäng men flygningarna borde väl räknas eller...räknas ej också enligt samma princip?
Tacksam för förklaring för det finns inte tydlig info på Sas sida hur man ska göra-iaf.jag kunde inte hitta vad som gäller inom alla deras krångliga regler.

Nej,inte så jag menat. 1.Om man bokar t.ex.bonus resa FÖR 20.000 poäng-kan man "betala" 19.000 med poäng och "resten"(typ resterande 1.000 poäng) med cash så att man kan få poäng för flygningen? Eller det krävs viss procentuell del av vad som ska betalas med poäng och vad med cash? 2.
Hej,
Det finns två typer " minst poäng" och "bästa tillgänglighet", minst poäng bokas med 100% poäng och ger inga bonuspoäng men bästa tillgänglighet bokas med poäng eller poäng och cash och blir en riktig biljett och ger därför poäng och lyder under den typen av biljetts avbeställningsvillkor, blev det tydligare? Annars så har sas skrivit lite på hemsidan om detta...

1.Om man bokar t.ex.bonus resa FÖR 20.000 poäng-kan man "betala" 19.000 med poäng och "resten"(typ resterande 1.000 poäng) med cash så att man kan få poäng för flygningen?
2.Annan sak-räknas bonus resa inom kvalificering period?

1. Fullt så bra är det inte. Om man bokar med poäng+cash så krävs det mer poäng än om man bokar med bara poäng. Den avgörande skillnaden är den bättre tillgängligheten med poäng+cash. Vet inte exakt hur mycket mer poäng det krävs, men sök gärna själv.
2. Om det är bokat med bara poäng - nej. Vet inte hur det är med poäng+cash, men en gissning är att det räknas.

1. Fullt så bra är det inte. Om man bokar med poäng+cash så krävs det mer poäng än om man bokar med bara poäng. Den avgörande skillnaden är den bättre tillgängligheten med poäng+cash. Vet inte exakt hur mycket mer poäng det krävs, men sök gärna själv.
2. Om det är bokat med bara poäng - nej. Vet inte hur det är med poäng+cash, men en gissning är att det räknas.

1. Points+cash kostar dubbelt så mycket poäng som bara poäng (men statusmedlemmar får rabatt på priset baserat på vilken nivå man är på)
2. Resa bokad på bara poäng ger ingen intjäning (varken poäng eller segment). Resa bokad som points+cash (oavsett fördelning mellan poäng och pengar) ger intjäning som en reguljär biljett.

Om jag har förstått det rätt så gör jag bäst att boka direkt på antingen Thaiair.com eller Singaporeair.com för att få "full pott" i C nu när jag bokar resan till Bangkok & Singapore? När jag är inne på Sas.se så kommer det bara upp ingen info..... Kan det vara så att jag inte för alla poäng om jag bokar via SAS egen hemsida bara för att det är codeshare? Hur är jag 100% säker på att jag får full pott om jag som EBG bokar direkt via TG eller SQ? Känns ju lite trögt om man måste sitta i telefon och ringa för att hela tiden dubbelkolla att antal poäng stämmer eller?

Kolla bokningsklassen. Om du bokat "rena" flighter, dvs inte codeshare, så är det sedan bara att du kollar med EB-sidorna vilken intjäning du får. Mer detaljerad beskrivning finns i en sticky i detta forum.

Toppen