Senaste nytt

Hur många dagar och vilket hotell i Kambodja

När det kommer till att ta sig landvägen mellan Phnom Penh och Siem Reap. Är "lyx"bussarna att föredra framför privat taxibil. Eller är det precis tvärtom? Både komfort- och säkerhetsmässigt?! Något som är bra att tänka på förutom att vara överens om priset med eventuell taxiförare?!

Tänkte just fråga hur ni hade tänkt göra. Var själv inne lite på Kambodja och gjorde lite research, nu kortade jag ner min resa lite och hoppade det denna gång.

Men av klipp jag sett så verkar de där båtarna riktigt scary iallafall.

Ja de vanliga transportbåtarna verkar vara riktiga rysare. Så de hoppar vi över. Men jag tror att Dr. Miles syftade på att hoppa på en av kryssningsbåtarna som går i Mekongfloden? Vi står fortfarande i valet och kvalet mellan VIP-buss eller egen taxi. Jag tror vi avgör det på plats när vi ser hur bussarna/taxi ser ut. Man verkar inte behöva boka mer än dagen innan.

Ja de vanliga transportbåtarna verkar vara riktiga rysare. Så de hoppar vi över. Men jag tror att Dr. Miles syftade på att hoppa på en av kryssningsbåtarna som går i Mekongfloden? Vi står fortfarande i valet och kvalet mellan VIP-buss eller egen taxi. Jag tror vi avgör det på plats när vi ser hur bussarna/taxi ser ut. Man verkar inte behöva boka mer än dagen innan.
Jag syftade på just snabbåten mellan Phnom Penh och Siem Reap som kör genom Tonlé Sap sjön.
Den tiden vi reste i Kambodja var fortfarande farligt att åka landsvägen (och gömda minor) så tog vi snabbåt istället.

Det var i och för sig 5 år sedan, men jag klassar Le Meridian i Siem Reap som en av min bästa hotellvistelser. Delvis på grund av omständigheter förstås, men hotellet som sådant var väldigt trevligt.

i Phnom Penh har jag bara bott på småhotell som The Kabiki

Ang transport PP-SR. Flodbåtarna tror jag inte går längre, i vilket fall var dom relativt dyra.
Om ni inte har gott om tid skulle jag rekommendera "Taxi". "lyxbussarna" är relativt bra men det tar en del tid med trp till bussen, fikastopp samt transport från bussen t hotellet i SR. Dom billigare bussarna avråder jag från då jag varit med om både busshaveri (PP-Sihanouville då alla i bussen själva fick lösa vidare transport, läs; lifta.) till att bussarna stannar en bit från dit man ska och som av en händelse står ett antal ful-taxis där och väntar. Tyvärr går inte "Lyxbussarna" på alla linjer i landet så om man åker runt mycket blir man ibland tvungen att åka med dom vanliga.
Om man däremot har gott om tid rekommenderar jag att åka buss PP-Battambang och från Bb ta båten till SR. Det var en minnesvärd resa över Tonle sap och genom en ringlande flod. Denna sväng kräver dock 2 dagar då båtarna bara går på morgonen.

Ha en underbar resa i ett underbart land. (Jag planerar själv att åka ner en sväng nu i jan/feb. har ännu inte besökt Preah Vihar templet vilket ska prickas av...)

Vi åkte Phnom Pehn - Siem Reap med buss. Ditvägen med något billigare bolag och tillbaka med Mekong Express Limousine Bus. Föredrog den sistnämnda även om resan tog lika lång tid och chaufförerna körde lika bra (dåligt). Landets bästa och mest trafikerade väg är endast delvis asfalterad och de 30 milen tog över sju timmar. Ett lite längre måltidsstopp skedde på vägen och där kunde man även gå på toaletten. Med tanke på vägens kvalité och bil-, buss-, moped- och koförarna skulle jag inte rekommendera taxi utifall att olyckan är framme. Inte heller nattbuss eftersom kossor och andra djur varken bär reflexer eller är rädda om livet = går mitt i vägen!

Men det var verkligen en upplevesle! Och templen runt Siem Reap är något jag vill rekommendera till alla! Innan det är allt för exploaterat. Att lyckas ta ett kort på templen utan att få med en turistkompis är inte helt lätt.

IMG_2197.jpg

Budgetbuss (så klart någon form av motorhaveri).

IMG_2199.jpg

"Bästa" vägen i Kambodja, med flertalet "husdjur" utmed denna.

IMG_0720.jpg

Sällsynta munkar, Angkor Wat och mindre sällsynta turister... :cool:

Last edited:
Kan tillägga att vi åkte båt från Vietnam in i Kambodja till Phnom Penh via Mekong och det var en riktigt trevlig båttur. Dock vet jag inget om båtar vidare till Siem Reap.

Jag var nere i November förra året och spenderade tre dagar i PP och två dagar i SR. Bodde på Raffels i PP och på Sofitel-resorten i SR. Var riktigt nöjd med båda valen. Sofitel-resorten låg mellan SR och Angkor och krävde iofs någon form av transport om man ville in till SR på kvällen. Men med tanke på att en tuktuk kostar några dollar så tyckte jag inte det var något problem.

PP har ju såklart Killing Fields som sin main attraction, men även Tuol Sleng (skolan du pratar om) och det kungliga palatset med silverpagoden är intressant. Många fina marknader och en promenad längs med floden är också trevligt. När jag var ute vid Killing Fields så tog min tuktuk-förare mig till andra tempel ute på landsbygden också. Riktigt intressant att komma ut och se hur det är på landet också, så det kan jag verkligen rekommendera. Men se till att komma överens om pris och rutt innan. Raffels behöver ju inte presenteras närmre, med tanke på att du har andra planer där.

Jag åkte Giant Ibis (HOME PAGE | Bus Cambodia | Giant Ibis Transport) mellan PP och SR. Resan bjöd på två stopp, ett toa/refreshment-stopp efter 1.5-2 timmar och sen ytterligare nån timme senare ett lunchstopp med riktigt bra Khmer-mat. I priset ingår vatten, en croissant + en handduk på bussen och alla säten har säkerhetsbälte. Jag upplevde att chauffören körde så säkert det går på de dåliga vägarna och framförallt gjorde han inga vansinnesomkörningar eller lekte F1-förare. På bussen visades film och AC:n var inte satt på frystemperaturer.

I SR besökte jag givetvis templen. Hade blivit rekommenderad en tuktuk-förare av ett par som jag träffade på Foreign Correspondents Club i PP och hade kontakt med honom redan innan ankomsten till SR. Han tog 15 USD för en tuktuk en hel dag vilket jag tycker var mkt prisvärt. Gav honom mer än så, men det är ju en annan historia. (skrik till om du vill ha hans kontaktuppgifter) Jag hann även med en utfärd till en flytande by som jag tycker var riktigt intressant. Sofitel-resorten ligger som sagt lite off, men hade tre restauranger och traditionell Khmer-underhållning på kvällen och riktigt prisvärd room service. Utöver det så fanns där givetvis ett pool-område med tillhörande pool-bar och fitness centre.

Rekommenderar verkligen att skaffa ett lokalt SIM när ni kommer till Kambodja. För 3 USD fick jag 1GB data + att det räckte till sms att kommunicera med tuktuk-förare och några samtal för att boka turen till den flytande byn.

Toppen