Senaste nytt

Hur lutar du stolen i ekonomiklass?

Jonas C

Medlem
Det är ytterst sällsynt att jag fäller ner stolen i Y, men de få gånger jag gör det så brukar jag fälla ner en liten bit i taget, med 15-30 minuters mellanrum. Jag tycker att det framstår som lite artigare än att smälla bak stolen helt, på en och samma gång.
 

shibuyax

Medlem
Känner igen det där. Satt i F en trappa upp på en LH 747 i HKG för något år sedan när planet hade precis fått push-back och kommit 20 meter från gaten. Vi stannade till och började rulla tillbaka in mot terminalen. Kaptenen, en skön tysk filur med härligt tillbakalutad och cynisk inställning till det mesta, meddelade att det hade varit slagsmål i ekonomiklass. Frågade pursern vad som hade hänt och det visade sig vara just en ryggfällning som spårade ur och blev till regelrätt handgemäng.

Det tog ett tag att bli av med de två herrarna och deras bagage. När det väl var fixat fick vi först en distinkt doft av bränsle i kabinen (inte jättepraktiskt med oidentifierade bränsleläckor –*besättningen sattes i evakuerings-standby och det rusade fram lite brandbilar), och efter det slutade ena motorn att fungera. Praktiskt att flyga F vid den typen av irrops. Var inga som helst problem att kliva av och ta flighten nästa dag istället även om det var lite meckigt att backa tillbaka till landside. Tog en båttur runt Victoria Harbour på kvällen och fick prima service dagen efter när vi bara var två i F-kabinen. Allt tack vare lite tighta nerver nere i ekonomi.
 

JonW

Medlem
Har alltid fått lärt mig att din stolsrygg tillhör dig och ingen annan. Du har full tillgång till reglaget, och behöver inte fråga någon om lov.
Bakomvarandes bord påverkas ju inte heller.
Men på senare år har jag märkt att det utvecklats en kutym att inte fälla förrän efter måltiden, som ju var den utlösande faktorn i första inlägget. Och detta har jag anammat, möjligen med undantag för LCC där ju få äter.

Slagsmålet i inlägget ovan känns än mer onödigt. Fäller någon sätet under "seatbelt on" som det ju måste varit frågan om hade det räckt att uppmärksamma kabinpersonal på detta, så hade de löst det.
 

Gnopps

Medlem
Det här kan lätt bli en hetsig debatt. Som Senator skriver tycker jag också att omtanke är A och O.

Jag ser alltid till att vända mig om och söka ögonkontakt innan jag fäller sätet, som en förvarning ifall personen bakom t ex har en uppfälld dator som riskerar klämmas. Under måltider fäller jag inte och ber personen framför resa sitt säte också, annars går det svårt att äta. Har jag bett någon resa sätet ser jag också till att tacka och säga att nu får de gärna fälla när måltiden är över. Jag gillar att de på Air France ofta säger till folk som har fällda säten att resa dem samtidigt som de serverar mat.

Det blev tydligen slagsmål igår om det här på Swiss: Accident: Swiss A343 near Kazan on Sep 2nd 2012, unruly passengers prompt return to Zurich
 

agehall

Medlem
Jag fäller alltid sätet försiktigt, om jag ens fäller det. Är man 2m lång, så vet man hur det känns när idioten framför slår bak sätet utan att öht fundera på den bakom. De som gör det brukar få ett rejält knä i ryggen lagom när de somnat.

Jag har alltså inget emot att folk framför lutar sitt säte, bara de gör det försiktigt.
 
Toppen