Hur långt innan kan man checka in på flygplatsen?

Förra året åkte jag en kompis med sena planet EWR-CPH. Det ösregnade i New York på hemresesedagen så vi åkte ut till flygplatsen efter utcheckning kl 12. Strax efter EL Als incheckning var över öppnades SAS incheckning. Inga som helst problem att checka in kvällsflighten. Det blev åtta timmar i Lufthansa Senator Lounge och någon timma I SAS Loungen.

Lite lagom med champagne, lunch, eftermiddagskaffe och lite kvällsmat. Vi hade vi trevligt!

Någon som provat det på Kastrup nyligen? Har en 6.20 måndag morgon till FRA i juli och kommer att bo över på Hilton kvällen innan. Hade varit gott att lämna väska och checka in kvällen innan. Väskan ska iofs vidare från FRA till JFK dagen efter så jag vill helst undvika att den "försover sig" på CPH eller går vilse i labyrinterna.

Reser med min son till NY via Oslo och vi bor en natt på Sky City innan.

Kan man checka väskorna kvällen innan eller är det bag drop som gäller samma dag man åker om man checkar in via webben dagen innan?

Alltid skönt att ha allt klart.....

Det är bäst att du skriver om vilket flygbolag det handlar om. Det är olika hos olika flygbolag och det är olika även beroende på vilken flygplats det är.

Med vissa flygbolag kan det också vara så att de som reser i premiumkabin eller har status i bonusprogram får checka in tidigare, men inte andra. Så ju mer info desto bättre. Gissar att det är Norwegian eller SAS från Arlanda du tänker flyga?

Jag blev nekad att checka in bagage kvällen före på ARN i juni. Hade en tidig flight med SAS (go/O) till GVA i juni i år. Damen på SAS sa att dom inte tillåter att man checkar in bagage dagen före på ARN oavsett hur få timmar det är till flighten. Däremot kan man tex checka in bagage kl 06:00 till en flight kl 22:00 bara det är samma dag. Men hon kan ju ha givetvis ha haft fel. Det gick dock bra att göra det på GVA på hemvägen.

nili skrev:Jag blev nekad att checka in bagage kvällen före på ARN i juni. Hade en tidig flight med SAS (go/O) till GVA i juni i år. Damen på SAS sa att dom inte tillåter att man checkar in bagage dagen före på ARN oavsett hur få timmar det är till flighten. Däremot kan man tex checka in bagage kl 06:00 till en flight kl 22:00 bara det är samma dag. Men hon kan ju ha givetvis ha haft fel. Det gick dock bra att göra det på GVA på hemvägen.Klicka för att utvidga...
Kanske kan det vara olika på interkontinental och kortlinjer? Eller om man har status hos dem eller inte.

Kollade just med SAS via facebook och fick följande svar: "Hej Axel, det är endast möjligt att lämna väskan samma dag som du ska resa, så du får sova om dig på flygresan till Miami//Petra"

Har hon rätt? Flyger från ARN via CPH till MIA i SAS Plus och har EBG, avgång ARN 0610

Axelll skrev:Kollade just med SAS via facebook och fick följande svar: "Hej Axel, det är endast möjligt att lämna väskan samma dag som du ska resa, så du får sova om dig på flygresan till Miami//Petra"Har hon rätt? Flyger från ARN via CPH till MIA i SAS Plus och har EBG, avgång ARN 0610Klicka för att utvidga...
Tror dom har rätt faktiskt. Går ju dock fort att lämna väskan i business/gold incheckningen vid 5 på morgonen antar jag, lär väl inte vara någon större kö. Tror att de flesta flygplatser inte vill att bagage ska lämnas kvar över natten i den mån det går att undvika.

En SAS-medarbetare vid Kastrup flygplats påstod att man kan lämna in sitt bagage till Köpenhamn - Washington-flighten (avgång 12:20) kvällen innan. Rätt eller fel?

Agö skrev:Det ska knappast vara något problem. De har ju en avgång 10:30.Klicka för att utvidga...
Det KAN vara ett problem där. Flera OW bolag är relativt kinkiga på att man inte får checka in bagage allt för tidigt om man inte flyger business eller har status. Jag vet inte hur BA hanterar detta i CPH, men på LHR är de ganska hårda på det.

Försökte just gå genom security, kvällen innan SAS-flight inom Europa.

Läste av QR-koden. Maskinen protesterade.

Vakt i security sa att det var för att min flight inte är förrän imorgon.

Han sa att första flighten är vid 03 och att det är då man kan gå genom security för flighter den dagen.

Kan det verkligen stämma?

Erik M skrev:Försökte just gå genom security, kvällen innan SAS-flight inom Europa.Läste av QR-koden. Maskinen protesterade.Vakt i security sa att det var för att min flight inte är förrän imorgon.Han sa att första flighten är vid 03 och att det är då man kan gå genom security för flighter den dagen.Kan det verkligen stämma?Klicka för att utvidga...

Att checka-in, lämna en väska är en helt annan sak. Ja, det finns inget skäl att släppa in en passager kväll innan, särskilt eftersom terminalen stänger över natten.

Back