Senaste nytt

Hur långt innan kan man checka in på flygplatsen?

Det är inte möjligt att checka in kvällen innan för en SK flight på LHR. Försökte i julas.
På ARN hade jag en liten incident i samband med Nemo-snöstormen över NYC för några veckor sen. När jag kom ut till ARN fick jag reda på att mitt SK-flyg (ARN-)OSL-EWR var inställt och jag blev ombokad till ARN-FRA-JFK med LH följande dag. De påtalade att jag kunde checka in mitt bagage redan då om jag ville (men tänkte att det var dumt om nu även det flyget skulle ställas in så jag avböjde). Fick taxi-checkar av SK å åkte hem igen. Men uppenbarligen går det bra å checka in >24h innan avgång på ARN oxå, både med SK och LH.

Tog tåg från Stockholm som kom till Arlanda ung. 9.00 på morgonen för ett flyg till Paris kl.19.30. Checkade in väskan när jag kom dit, fick checka in den 30 timmar innan avgång. Problemet var att min väska inte anlände till Paris som den skulle :(! Visade sig att min väska passade på att se sig omkring flygplatsen för den fanns på andra halvan av flygplatsen! Långt att gå! I alla fall hjälpte de mig på CDG flygplatsen att visa vägen. Min väska fanns i ett rum med andra väskor.

Tog tåg från Stockholm som kom till Arlanda ung. 9.00 på morgonen för ett flyg till Paris kl.19.30. Checkade in väskan när jag kom dit, fick checka in den 30 timmar innan avgång. Problemet var att min väska inte anlände till Paris som den skulle :(! Visade sig att min väska passade på att se sig omkring flygplatsen för den fanns på andra halvan av flygplatsen! Långt att gå! I alla fall hjälpte de mig på CDG flygplatsen att visa vägen. Min väska fanns i ett rum med andra väskor.

Låter som dom klantat sig och skickat väskan med fel plan.

Låter som dom klantat sig och skickat väskan med fel plan.

Vet, du!
Jag har aldrig haft någon riktig tur för bagage!

Här är lite exempel.
Flyger från ARN till CMB med Qatar Airways. Bagaget anlände inte på 2h. Stod och vänta, alla andra hade gått! Nu snurrade det bara en massa paket på bandet, höll på att ge upp och tänkte att gå och reklamera men tålamodet lönade sig. Nu borde jag blivit glad men att resa 20h med flyg , bil och bus och sedan vänta 2 timmar på bagage är ingen höjdare. Hade lust att kasta tillbaka bagaget i bagageluckan men gick motvilligt till utgången :)!

Händelse 2:
Från ARN med SAS. 1,5 h resa. Blir precis i tid till incheking, alla andra hade gått till gaten. Ingen i kön så går med mitt trötta sällskap till bagagebandet. Den (låt oss säga lata för att vara snälla) check in gubben hänvisar oss till self check in desk. Varför! Jo, det blir bekvämare (för honom ja) fortfarande står ingen i kön! Self desken var trasig så då blir han tvungen att checka in oss i alla.fall. Med ett suck frågar han bokningsnummer, pass och antal väskor. Smart som han är glömmer han sätta taggen på väskan. Det märks eftersom gubben har en tagg över! Efter en massa argumentering fattar han snart sitt misstag. Väskan anlände till slut efter lång väntan men det var tack vare bagagehanterarna den kom fram.

Händelse 3:
CMB TILL ARN. Mina väskor kan så klart inte hålla sig på plats så den tar en tur på istället för CMB-LHR-ARN tog den CMB-nånstans i Indien-LHR- ARN. Men tack vare bra bagagehantering kom den fram!

Händelse 4:
DOH-ARN. Missar anslutningsflyg på ARN för försenat bagage och flyg och får ej hjälp av resebyrån (kommer aldrig resa med travelstart och rekommenderas INTE) Blir tur på SJ X2000 den sista biten. Fick bekosta detta själv!

Händelse 5:
ARN-CMB
Försenat bagage! FÅR HÖG ERSÄTTNING AV BOLAGET (Srilankan Airlines)

Händelse 6:
CDG-ARN.
Reser med Air France. Skadat bagage. Får ersättning för skador!

Last edited:
Tokyo Narita (NRT) med ANA: Det går inte att checka in dagen innan
(Det gick inte ens checka in före kl. 7 på samma dag)

Flyger med SK1845 imorgon vid 06:00 till Malta från Arlanda. Det gick bra att göra på Arlanda vid 14 idag. Jag försökte få dem att göra det på GOT men de skylde på att de inte visste hur man gjorde med det nya systemet. Fick veta att det ska gå att lömna väskan 22 timmar innan om man har en flight från Arlanda iaf.

I Kairo senast var det 4 eller 3 timmar som gällde, beroende på hur man ser på saken.
Jag fick komma in till incheckningsområdet ~4 timmar innan, men då var det ingen vid LH-disken, dom dök upp ungefär 2.45 innan.

Faktiskt så misstänker jag att jag hade fått komma in tidigare men att mannen vid metalldetektorn mycket starkt avrådde från det, eftersom incheckningsområdet är ett supertråkigt ingenmansland som man inte kommer ifrån utan boardingkortet. Men det var lite språkförbistring där, jag insåg inte vad han menade förräns jag såg hur det låg till där inne.

Förresten var det verkligen löjligt enkelt att byta från inrikes till utrikes och checka om bagaget, där. Hämta väskan, gå 100m, säg nej till 17 taxichaffisar, ta rulltrappan upp. Det hade säkert tagit under 10 minuter, om jag inte hade behövt vänta på att incheckningen skulle öppna. Inte vad man är bortskämd med i Egypten direkt, att nåt går lätt och snabbt.

Hej alla :) du kan checka in för att få boardingkort upp till 48 timmar innan beroende på flygbolag men om du vill checka in väskan får du vänta till samma dag som utresan om bolaget har "bagdrop" vill säga annars är det 2-3 timmar innan avgång som gäller om dom inte har bagdrop

Toppen